Kampen for en ren busbillede jagt!
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-07-26 23:40) | | Link | Efter at have set diverse bussites opdateringer gennem den seneste tid, er jeg nået frem til en stor undren: Hvorfor er der så mange skæve billeder, hvor flere dele af bussen mangler, hvor bussen er synlig mellem de tre biler foran, og hvor fokuspunktet mere ligner den kvinde der går på fortorvet 20 meter bagved end den bus man reklamere med fotoet er taget af? Hvorfor skal vi konstant kigge på ufulendte billeder? Jeg savner også lidt selvkritik af billederne, jeg håber diverse hjemmesideejere tager det til sig, og lige kigger deres billeder igennem og smider de billeder ud som mangler mening i at høre hjemme på nettet! Tak! |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-27 09:49) | | Link | Her kan jeg vist godt tillade mig at være enig med den gode hr. Pallavicini. :-) Men jeg har også lært at man åbenbart tier stille for der er enkelte af disse hjemmesideejere som desværre ikke tåler kritik af deres billeder i mange situationer absolut ikke er egnede til at lægge ud på nettet. Jeg savner derfor i lighed med Jef en ordentlig selvkritik. Prøv at spørge jer selv - "Hvorfor tager jeg billedet?". Spørgsmålet er nemt...forhåbentligt. Vi er vel alle interesserede i at kunne vise et ordentligt "virtuel bevis" hvis man f. eks. savner oplysninger på en bus man lige har stødt på med sit kamera. I mange tilfælde har jeg også på enkelte hjemmesider observeret at uskarpe eller dubletter i høj grad bliver smidt ud på hjemmesiden. Tænker I ikke på at det formentligt optager for megen plads på serveren? Eller tænker I mere på at være med i et race om at have den største samling af busbilleder i DK? Også her gælder det om at være kritisk i sine overvejelser. |
Jakob L. N. Christensen (skrevet 2007-07-27 10:33) | | Link | Ja det vil jeg give jer ret i der er mange mystiske billeder ind i mellem og uskarpe! Men da man var ny i fotofaget fik man taget mange mystiske billeder, så det kan nok ikke undgås men igen så er der dem der bliver ved, og de må da kunne lære lidt ved at se andre sider... Men ligefrem at diktere folk i at tage billeder på en bestemt måde begynder at lyde som den røde hær er på vej tilbage, det kan man vist ikke tillade sig men komme med gode ideer og forslag kan man - Men igen jeg har desværre også hørt om folk der ikke tåler kritik ( hjælp / forslag )! Jeg har på linie1.dk en del dupletter, og det genere ikke mig, det er min serverplads der bliver optaget og gider folk ikke at se dem så kan de hurtigt springe videre. Når der ikke er mere plads køber man mere eller sletter nogen der er dobbelt af. Så den lader jeg prelle af :) |
Finn Jensen (skrevet 2007-07-27 11:40) | | Link | Hvis kritikken er møntet på undertegnede, så har jeg følgende kommentarer: Jeg har ingen bad feeligs af den grund, - og er som regel altid modtagelig for positiv kritik At have den største samling er absolut ikke mit mål. Hvad jeg lægger op, er et forsøg på at delagtiggøre andre i mine billeder. I første runde lagde jeg et udvalg af de billeder op, jeg havde fotograferet i tidens løb. Heraf også en del meget uskarpe billeder scannet ind fra papirbilleder (har netop i dag lagt en ny bunke af disse op). Jeg ser offentligørelsen af billeder mere som en slags dokumentation, end som en fremlæggelse af fotografiske færdigheder. Hvis der med dubletteter, menes billeder af den samme bus, så er det også med fuldt overlæg (som regel;-), igen et spørgsmål om dokumentation. At der nu ind imellem kommer væltende bunker ind som skidt fra en spædekalv, skyldes at jeg i år er gået på delvis efterløn og derfor har lejlighed til at dyrke fotograferingen noget mere. Af de billeder jeg tager, er det dog kun en begrænset del, som bliver lagt op. Men bare rolig, der er især i vinterperioden lange perioder, hvor jeg ikke får taget et eneste billede. Venlig hilsen Finn |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-27 11:42) | | Link | Det vil jeg give dig ret i, Jakob. Også jeg (og sikkert endnu flere) har taget billeder - som man nok i dag ikke aner hvad der er op eller ned. Man har bare taget det. Nej, jeg vil bestemt ikke diktere folk hvordan de præcis skal tage billedet. Jeg vil dog bestemt mene at opdager man en ny B7RLE uden yderligere identifiktation og man vil gerne have nogle flere oplysninger - så hjælper det ikke noget hvis man kun har taget en bid af bussen og ikke hele køretøjet. Det er fedt at se en ny måde at tage en bus på. Men det kan også kamme over og kun vise at fotografen ikke aner hvad vedkommende har lavet. |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-27 11:53) | | Link | Dubletter i mit synspunkt - er nøjagtigt samme billede flere gange fra præcis samme vinkel. At man tager et billede af samme bus fra en anden vinkel kan vel egentlig ikke kaldes et dublet. ;-) Og nej, min kritik gælder ikke dig, Finn. :-) Jeg tror også de fleste ved hvem jeg mener. Men ingen navne. Det her handler ikke om at punke folk for at tage nogle rædselsvækkende billeder - men at få folk til at indse det vigtige i at tage et godt billede. |
Jodleren (skrevet 2007-07-27 12:33) | | Link | Kort kommentar, som jeg ikke følger op på: jeg er ikke interesseret i numre eller noget, men modeller, den virkelige verden m.v. For mig er det ikke vigtigt med stelnr eller internr, men fint med at se en (halv) bus i dens virkelige omgivelser. Men er er så min mening. |
Thomas de Laine (skrevet 2007-07-27 13:50) | | Link | Dette er en god diskussion at bringe op. Dels er jeg enig i, at der ligger billeder rundt omkring, der ikke burde være lagt på nettet, dels er der efter min mening grund til at overveje, om vi tager billeder på den rigtige måde. Det første først: Skæve eller underbelyste billeder kan man nogen gange rette meget op på i et billedbehandlingsprogram. Værre er det med uskarpe billeder, eller billeder hvor det ene eller andet er klippet af. Dem skal man, for mig at se, ikke lægge på nettet. En anden klassiker er en lygtepæl eller lignende i siden af billedet, hvor hverken bunden eller toppen er med inden for billedet (eks. http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=380). Det ser bare altid klodset ud. Der er heller ikke noget i vejen for, at man kan beskære et billede, så det bliver mindre rodet eller den kvarte lygtepæl kommer væk. Det med billeder på den rigtige måde: Jeg mener ikke, at det kun er rigtigt at fotografere en bus skråt forfra. Det giver variation i motiverne at bruge forskellige vinkler. Man synes måske, dørsiden er mere interessant end vinduessiden, men begge dele hører efter min mening med - i øvrigt på lige fod med frontbilleder, billeder bagfra og billeder af detaljer. Alle billeder behøver heller ikke at være taget på samme afstand. Jeg synes, vi ser for mange billeder, der alene viser bussen helt tæt på, men hvor dens omgivelser er meget lidt med. Når linje X om et antal år er omlagt, er det sjovere at kunne se, hvor den kørte henne på billedet end ved kun at kunne se det i køreplanerne. Desuden giver en plads, en bygade, en landevej, en skov, en fabrik (fortsæt selv) i baggrunden stemning og skaber variation. Busportrætter er gode nok, men det er ikke den eneste rigtige måde at gøre det på. PS! Lad det være sagt med det samme. Der findes også billeder på denne hjemmeside, der nok ikke burde være lagt på nettet. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-07-27 16:15) | | Link | Min kritik er ikke rettet mod nogen speciel person, jeg syns bare det var på tide vi fik den her debat op. Jeg bliver personligt irriteret når jeg støder på billeder jeg ikke selv kan se nogen mening i (og ligesom de fleste andre sider har jeg billeder liggende som måske ikke lige skulle have været lagt ud) men jeg prøver i en vis grad at finde de billeder der ikke giver mig en opleevelse, og de billeder bliver enten slettet eller aldrig offentliggjort.. Jeg mener selv, at man har et vist ansvar overfor sine "seerere" - Og det er at levere en ordentlig information og et billede af noget der ligner.. Til dit svar Finn, så er det helt fint, kun at vise halvdelen af bussen i visse tilfælde eller en trafiksituation, men så savner jeg lidt at man ligesom jeg, ligger dem ind i en kategori der hedder 'Diverse', den kategori skal snarligst deles op når hjemmesiden får endnu et facelift. Men som jeg startede med, så tænk lige lidt over billedet før i ligger det ud, det ville være rart for os seerere, som vi alle jo er ;) . |
Jesper KD (skrevet 2007-07-28 01:54) | | Link | Interessant og god diskussion! Som linjenørd snarere end materielnørd håber jeg ikke, at udkommet af diskussionen er, at alle fotos frem over zoomer (knivskarpt) ind på bussen fra en bestemt vinkel. Som bl.a. Thomas har været inde på, er det, som for mig giver et billede kvalitet, at jeg kan se, hvor i landet billedet er taget henne, fx ved et interessant stoppested (Raadvad, Kulhuse, Østre Færge, Sydvestpynten, Formosavej og lign.) eller et sted, hvor vejen eller omgivelserne er ændret. |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-28 10:38) | | Link | Bl. a. Ronni Svensson har været fabelagtig god til at tage billeder af busser holdende på Stubbekøbing Havn. Det er et billede som i mine øjne giver de perfekte rammer om et smukt lokalt miljø. Et andet eksempel er diverse busterminaler. Dels giver det liv i billederne med folk som skal af og på busserne og dels er terminalerne præget lokalt. Ikke en busterminal ligner hinanden som to dråber vand. Men her vil jeg lade det være op til den enkelte fotograf til selv at vælge locations. Man ved jo bedst selv hvordan lokalsamfundet er indrettet. :-) |
Jesper KD (skrevet 2007-08-22 11:08) | | Link | Et interessant fotoobjekt kunne også være tidligere endestationer/stoppesteder - evt. med før- og efter-billede. Se hvad jeg mener på Peters Busside: http://www.petersbusside.dk/index.php?id=60 Er der nogen, der har eller kender til noget tilsvarende for Movia område Hovedstaden? |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-08-22 20:57) | | Link | Der er såvidt vides ikke lavet noget lignene i hovedstaden, udover dette: http://dab-silkeborg.dk/billede.php?id=1303.. Jeg forsøger at samle billeder over de fleste nuværende busterminaler/knudepunkter/endestationer.. Men det kan da let foreslåes at fotografere Ålstrupvej (Frederiksberg), Egevangen (Usserød), Holmegårdsvej (Kokkedal), Kokkedal Industripark (tidl. endestation for 75E nu 173E da den oprettedes), Dragør Nordstrand, Ringbakkevej (Dragør/SAS), Brønshøj Torv, Husum st., Skellet (Frederiksberg), Holmens Bro, Hans Knudsens Plads, Callisensvej (Hellerup), Formosavej, Ordrup st., Bodenhoffs Plads, Isafjordsgade, Refshaleøen, Lykkebovej (Vigerslev), Finderupvej (Vestamager), Amager Hallen, Brøndbyøster st. (linje 13s endestation), Byvej (Avedøre) osv osv. |
Thomas de Laine (skrevet 2007-08-23 12:28) | | Link | Jeg kan vel lige overtales til at bevæge mig over til Formosavej-sløjfen og tage et billede. Stedet er, som mange af dem, Jef nævner, ændret, siden endestationen nedlagdes. Udkørslen til Backersvej er således nu spærret. Yderligere forslag: - Melchiors Plads på Østerbro, hvor linje 3, 9 og 18 havde endestation indtil 1984. - Bystævneparken, en lang årrække endestation for linje 22. - Søborg Torv, tidligere endestation for linje 43 m.fl. |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-08-23 14:22) | | Link | (Der kommer mere af sÃ¥danne ting fra Ã…rhus pÃ¥ min side snart) Det er ogsÃ¥ sjovt med sÃ¥danne ting ja. Og billeder af disse steder er absolut interessante! Og der findes masser af det. Linie 11 i Ã…rhus kører fx forbi 3 af sine nedlagte endestationer pÃ¥ den nuværende rute. Og jeg tør slet ikke tænke pÃ¥ hvor mange forskellige endestationer linie 3 har haft... mindst 10. OgsÃ¥ fx tidligere rutebilstationer (dem er der selvfølgelig færre af). |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-08-23 22:31) | | Link | Ude ved Melciors Plads på Østerbro brugte linje 3 på en del afgange stoppestedet på Ndr. Frihavnsgade. Derudover er der bla: - Kompagnistræde/Kongens Nytorv (Tidl. endestation for bla. linje 4E, 5H, 7E, 17E, 28 og 29) - Jægersborg st. (endestation for linje 24) - Vanløse st. (Apollovej terminalen, linje 29) - Sydvestpynten (linje 34 og 36 gennem tiden) - Lufthavnen Øst, Kystvejen (linje 36 og 78E) - Havnegade (linje 26E, 27 og 41) - Prøvestenen v/ Esso (Hvis man stadig kan komme derud - linje 42 og 76E) - Bella Center (linje 46) - Gøngehusvej (bla. linje 174E) - Langgade st. (linje 123) - Jersie Strand/Cordozasvinget (linje 126, 213 og 214) - Jyllinge Nordmark (linje 202>147>217) - Flyvestation Nord, Værløse (linje 151 og 165) - Fredensborg v/slottet (linje 384) - Tårbæk Havn (linje 160) - Søborghus (linje 176, 177 og 178) - Rungsted Strand (linje 361) - Hillerød rtb. - Virum, Parcelvej (linje 186) - Rådvad (linje 187) - Gøderup samt Langved v/ Hovedvej 1 Øm (linje 240) - Solrød Strand v/ garagen (hvor så end det er? - linje 246) - Alsønderup Skole (linje 305 og 705) - Frederikssund rtb. - Jyllinge, Planetvej (linje 358) Ja, det er bare at gå igang ;) |
Thomas de Laine (skrevet 2007-08-23 22:58) | | Link | Et billede fra Tårbæk Havn findes her: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=42 Solrød Strand ved garagen er her: http://www.findvej.dk/?longitude=12.22246&latitude=55.53317&zoom=15&maptype=1 Selve garagen blev dog revet ned i begyndelsen af 1999. Der var i øvrigt også engang opstillingsplads for DSB-busser ved Jersie Strand omkring Cordozasvinget. Cordozasvinget er i dag indkørsel til en campingvognsforhandler! Se evt. http://www.findvej.dk/?longitude=12.20527&latitude=55.51405&zoom=17&maptype=2 (luftfoto). |
Thomas de Laine (skrevet 2007-09-08 13:59) | | Link | SÃ¥ er der et par billeder af nedlagte endestationer. Disse og fremtidige vil kunne findes i kategorien "Nedlagte endestationer": http://myldretid.dk/billeder/vis.php?kategori=Nedlagte%20endestationer |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|