Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Uregelmæssigheder ved Driften på Linie 6A

Uregelmæssigheder ved Driften på Linie 6A

 Danish Ghauri (skrevet 2006-12-03 12:04)| Link 
Hej jeg er ny her pÃ¥ her pÃ¥ forummet. 
 
Mit første spørgsmÃ¥l for jer bliver følgende. 
Jeg er rimeligt træt af at hver gang jeg skal tage Linie 6A, kommer den aldrig inden for det "lovede" interval, og nÃ¥r den endelig kommer sÃ¥dan ca. efter 10 min kommer den i stimer pÃ¥ 2-4 busser. Har ogsÃ¥ set sÃ¥danne situationer pÃ¥ 4A med fem busser efter hinanden, men det hører absolut til sjældenhederne. Det gør det god ikke pÃ¥ Linie 6A, mÃ¥ske en gang ud af de 15 gange jeg har benyttet bussen har jeg oplevet det samme.  
 
Mit spørgsmÃ¥l er sÃ¥, er det nogle problemer med driften af 6A for Connex ? eller er det bare sÃ¥dan busserne skal kører normalt som jeg næppe kan tro. 
 
På forhånd Tak

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-12-05 08:26)| Link 
Det er jo meningen, at A-busserne skal køre som perler på en snor. Det er dog desværre langt fra virkeligheden. Der er ikke større problemer med driften på Linie 6A end for alle andre linier. Det er desværre meget svært for busserne at holde planen, da der jo wer anden trafik og der kan dermed ikke lige præcis være 2, 5 eller 6 minutter imellem busserne.

 Jens (skrevet 2006-12-07 12:04)| Link 
Idéen med busser som perler pÃ¥ en snor er desværre urealistisk i hovedstadsomrÃ¥det, indtil trafikmønstret ændrer sig, samt chaufføren fÃ¥r et værktøj som viser ham hvor mange minutter der er imellem hans bagmand, ham selv, og hans formand ... Plus det faktum, at man som Chauffør ikke nødvendigvis mener det er sjovt at skulle have overarbejde hver dag. 
 
Realiteterne er, at kører en bus gennem det indre københavn i eftermiddagsmyldretiden, sÃ¥ vil der opstÃ¥ forsinkelser pÃ¥ op til 30 minutter.. Det er dog ikke gældende for alle vognløb, da trafik er en dynamisk størrelse, bilkøerne flytter sig fra trafiklys til trafiklys, og man skal være mere end trafikentusiast, for at kunne gennemskue hvad der skal til for at fÃ¥ trafikken til at glide hurtigere. 
 
Tænk den tanke, at hver eneste gang du træder pÃ¥ bremsen i din bil, er du med til at forsinke trafikken. Hvis du kører hjemmefra 1 minut før eller senere end du plejer risikerer du at være medvirkende til en prop i et lyskryds som aldrig har været der før. 
 
Dynamikken i bevægelse er kaotisk, ingen kan forudsige resultatet i yderomrÃ¥derne, af en ændring ved centrum. 
 
Næh, forsinkelserne er der, de kan ikke undgås.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-07 12:30)| Link 
Chaufførerne i A-busserne kan se pÃ¥ en skærm, hvor langt der er til foran- og bagvedkørende pÃ¥ linjen. SÃ¥ det "værktøj" er pÃ¥ plads. 
 
Selve trafikken er det til gengæld vanskeligt at styre.

 Jens (skrevet 2006-12-07 12:45)| Link 
Jeg er nu af den opfattelse, at det som chaufføren kan se, er hvor meget han/hun afviger fra sin planmæssige afgang, der er sÃ¥ vidt jeg ved ingen indikation af afstanden mellem busserne. 
 
Jaja, perler på snor, men vognløbene er nu stadig minutsat, det ved passagererne dog ikke.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-07 13:02)| Link 
Skærmen viser begge dele. 
 
Prøv ogsÃ¥ at læse temaet i Ligeud nr. 4/2005 (http://www.hur.dk/CAD01CBA-AC7D-4586-86DB-E89F116BC167). Her stÃ¥r der bl.a. pÃ¥ s. 8: 
 
"En af fordelene ved buscomputeren er, at chaufførerne kan se afstanden til busserne foran og bagved. Dermed kan de tilpasse kørslen, sÃ¥ passagererne oplever, at busserne kommer som perler pÃ¥ en snor." 
 
Og pÃ¥ s. 12: 
 
"En af visionerne for at indføre it i busserne er, at busserne skal komme som perler på en snor. Det skal bus-pc’en hjælpe med til, idet chaufførerne kan se,hvor lang tid der er til bussen foran og bagved."

 Jens (skrevet 2006-12-07 15:20)| Link 
Hvis man sÃ¥ læser videre pÃ¥ side 12. 
 
"Chauffør Lars Svendsen er glad for, at han hele tiden kan følge med i,hvor han er pÃ¥ ruten, og dermed slipper for det sÃ¥kaldte vogn-pap,som han kalder listen over stoppesteder og afgangstider.  
 
Skærmen viser kun, hvordan han ligger i forhold til køreplanen, men den køreplan kender passagererne ikke. De ved kun, at der skal være et bestemt interval mellem busserne, og det er ogsÃ¥ en fordel." 
 
Det fortolker jeg således, at chaufføren ikke har en jordisk chance for at sikre sig at der er f.eks. 6 minutter mellem ham og hans respektive for/bagmand. På den anden side er det også en omsonst tanke, da det at der kan opstå propper i midtbyen så ville bevirke at alle på linien skulle holde "udligning". Forestil dig at en bus holder stille ved Svanemøllen, fordi en anden sidder fast ved Kgs. Nytorv. Ikke videre nemt at forsvare overfor passagererne i min verden.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-07 15:26)| Link 
Et andet link - her med illustration af skærmbillede (planche 11): 
http://www.itu.dk/courses/SBIT/E2006/etr/hur-pres.pdf 
 
Som sagt kan skærmen vise begge slags information, og den anden visning fremgår andet steds af præsentationen.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-12-08 01:43)| Link 
Det er da utroligt at hovedstadsområdets mærkelige ideer kan blive ved med at småoverraske... Menes der faktisk seriøst (???) at busserne holder stille ekstra længe ved stoppesteder for at "det opleves som perler på en snor for passagerene"? For DET er simpelthen for åndsvagt. Det ikke kun forsinker passagerene i busserne (og så det virker som om det tager endnu længere tid gennem en alt for bilfyldt by), det skader også miljøet at holde stille ekstra længe med motoren tændt uden trafikmæssig grund. Selvom det nok for nogle passagere ville være bedre at SE A-busserne komme med et præcist fx 4½ minuts mellemrun - så er dette da hul i hovedet såvel som ozonlaget! Næh løsningen er og bliver aldrig stambusser med ekstrem tæt mellem afgangene. Løsningen er flere linier på samme sted mod flere forskellige steder, da passagere naturligvis aldrig skal præcis det samme sted hen!

 Leif Jørgensen (skrevet 2006-12-08 12:40)| Link 
Det er vist Jens, der læser noget ind i teksten. Enhver kan jo se, at busserne ikke holder og venter for at sikre "perler-pÃ¥-en-snor". 
 
Men for chauføren pÃ¥ en overfyldt forsinket bus kan det være meget rart at vide, om vedkommende kan springe et stoppested over, fordi næste (og formodentlig halvtomme) bus kommer lige bagefter. Derved fÃ¥r vedkommende mulighed for at mindske forsinkelsen og tilnærme sig det tilstræbte interval. 
 
Et andet eksempel kunne være en ligeledes forsinket chaufør. Denne vil naturligt søge at indhente forsinkelsen. Men hvis formanden er lige sÃ¥ forsinket, er det mÃ¥ske ikke nødvendigt at sætte farten op, da intervallet stadig er det rigtige. Busserne er selvfølgelig stadig forsinkede, men det bemærker passagererne ikke. 
 
Med venlige hilsner 
Leif Jørgensen

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-08 14:03)| Link 
Busserne holder faktisk længere ved stoppestederne en gang i mellem for at skabe afstand til forankørende bus. Man skal også huske, at når busserne klumper sig sammen, bliver nogle busser overfyldte, mens andre kører stort set tomme rundt.

 Jens (skrevet 2006-12-12 15:21)| Link 
Jeg læser skam ikke noget ind i teksten, jeg påpeger netop at det er en omsonst tanke at alle skulle udligne, blot fordi der er propper på en strækning på linien.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
12. december 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/458
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.