Kruse
Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-02 01:46) | | Link | Følgende to busser har jeg noget på: 18 ST90784 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572956 19 ST90785 2004-04-13 Mercedes-Benz O.905 WDB9056131R572054
|
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-01-04 22:40) | | Link | Hej Mercedes-Benz O.905. - Er det en fejl?, da jeg aldrig har hørt om bustypen før
|
Thomas de Laine (skrevet 2007-01-04 23:15) | | Link | Jeg ved ikke meget om Mercedes-minibusser, men det er muligt, det skal være O.805. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-01-04 23:25) | | Link | Sorry, En lille tastefejl gik lidt hurtigt. Beklager det ska self. være O.805 og ikke 905 |
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2007-10-01 11:03) | | Link | Undskyld jeg puster liv denne ældre tråd, men Mercedes-Benz O.805 har jeg aldrig hørt om bustypen før. Er der nogen der kan fortælle mere om dem? |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-01 13:15) | | Link | Google kender i hvert fald kun en Mercedes-Benz O.805 fra Myldretid.dk, så vi kan vist godt antage, at den model ikke eksisterer. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-01 13:59) | | Link | Jeg må rette mig selv igen: Det er O.815 |
Mugge (skrevet 2007-10-02 14:23) | | Link | Sådan kort forklaret er Mercedes Lastbiler normalt opbygget med et nummersystem i typebetegnelsen, dette er også tilfældet for minibusserne. En O 815 er en 8 tons minibus, med 150 hestekræfter, en O 805 ville således blive en 8 tons med 50 heste, hvilket ikke er helt sandsynligt findes. |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-10-02 19:46) | | Link | Har lige været inde på Applus og der står Kruse 18 & 19 som O.905! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 20:07) | | Link | Interessant, hvis der faktisk er logik bag Mercedesbetegnelserne. Skulle en Mercedes-Benz Integro O.550 så være en 5 tons bus, altså lettere end en minibus? |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 20:17) | | Link | Næppe, for en O.550 ville, som Peter skriver, være en 5 t. bus, men med 500 hk! "Hold GODT fast under kørslen." Det vil da i alle tilfælde være noget af en racer...! ;-) Morten |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-02 20:22) | | Link | Nu skrev Mugge jo egentlig også kun, at det gjaldt lastbiler og minibusser... ikke "rigtige" busser. |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 21:00) | | Link | Mit svar var egentlig også til Peter - altså at det i hvert fald ikke kunne gælde dén bus. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt det gælder minibusserne, men sikkert rigtigt som Mugge skriver... Og til Jef: Nej, det kan man have sin tvivl om; især når man ser de "flotte" eksemplarer på 300S. Det er ikke busser, men VRAG - selv de, som blev shinet op (var det sidste år?)! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-10-02 21:56) | | Link | Nej vel... hehe, men fx O.405 og O.550 må da egentlig betyde noget? Tallene må vel have en betydning? Eller vælger tyskerne bare "sjove" tal? Ligesom man også kan overveje en manglende logik i MANs talbetegnelser... |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-10-02 22:19) | | Link | Det skulle man mene - tyskerne har jo orden på alt;-) - men hvordan de "dekodes" kan jeg ikke lige gennemskue! F.eks. Volvo bruger jo logiske betegnelser på såvel busser som lastvogne... Nuvel; måske er der en som kan komme med de forløsende guldkorn?! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-10-02 22:22) | | Link | MAN er faktisk meget logisk: Fx. MAN NL 313: N - Niederflur (Lavgulv) L - Linienbus eller G - Gelenkwagen (Ledbus) 31 - 310 hk's motor (MAN NL 243 som var på prøve i hovedstaden havde altså så en 240 hk's motor) 3 - Er udviklingsstadiet, altså en mark betegenlse. |
Jørgen Krog (skrevet 2007-10-03 08:54) | | Link | Det ser ikke ud til, at Mercedes's betegnelser er så logisk opbyggede, som normal tysk grundighed ellers byder. Men "o" står for Omnibus. Ved nogle minibusser hedder typen "l", hvilket står for Lastkraftwagen - altså lastvogn, idet man har anvendt et modificeret varevognschassis. Tilsyneladende er der knap så meget orden i tallene. Men man har i halvtredserne haft modeller i 31x- og 32x-serierne, der i 1965 blev til 30x-serierne (store busser). I 1980'erne kom så 40x-modellerne og endelig er her senest kommet 5x0-modellerne - nu også med navne som 530 Citaro. Minibusser startede i 1956 med o319, fra 1967 o309 og sidst i 1980'erne o6xx. Sideløbende kom fra 1971 206-serien overtaget fra Hanomag, som blev til de firkantsnudede 306, 308, 309 osv. Men her uden o først. Nummermæssigt er der højst en tendens til, at et senere mark-nr. får et nummer højere - hvis f.eks. 302 blev til 303. Mange modeller har også haft et bogstav efter nummeret til at angive type. "G" betyder således Gelenkwagen, "T" Trolleybus, "N" Niederflur, "R" Reisebus, "U" Überland (regional); "HD" High Decker (på engelsk!!!). Disse kan kombineres, så en GNT er en lavgulvs led trolleybus. I øvrigt kan der læses videre på siden: http://www.kwmosgaard.dk/mercedesbus.htm, hvor dette er beskrevet med mange flere ord;-). Og der er i øvrigt sikkert meget mere om det, hvis man går i dybden. Men der er ikke noget, der tyder på, at numrene som på lastbiler har noget med vægt og hestekræfter at gøre. |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-03 11:25) | | Link | Her kan der læses lidt mere: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_buses (engelsk) http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus (tysk) |
Mugge (skrevet 2007-10-03 17:02) | | Link | Og til dem som rent faktisk LÆSTE mit indlæg, dette galt KUN lastbiler og MINIBUSSER! |
Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2008-05-21 11:05) | | Link | Hej Jeg har muligvis fundet lidt nyt om vogn 18 & 19 (VDL Kusters Parade) fra Kruse. I følge http://www.fahrzeuglisten.de/index.php skulle chassistype være en MB 6.. sprinter CDI Det eneste chassistype jeg kan komme i tanker om er en MB 616, når karrosseri kommer fra VDL Kusters. Det er mit et bud på chassistype på vogn 18 & 19. - Men for at være for den sikker side så vil jeg spørge om : Kan nogen be eller afkræfte oplysninger om chassistype på de 2 busser? |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|