Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Lidt om momsfidusen ved at lease busser i Tyskland

Lidt om momsfidusen ved at lease busser i Tyskland

 Thomas de Laine (skrevet 2006-09-26 00:06)| Link 
Det er sådan set ikke nogen nyhed, men Politiken.dk har en artikel om danske busselskabers leasing af busser i Tyskland for udnytte en momsfidus: 
 
http://politiken.dk/erhverv/article177992.ece 
 
Som Michael Brandt-Nielsen fra City-Trafik siger i artiklen, så er man som busselskab nødt til at udnytte fidusen. Ellers taber man kørslen til de andre, som bruger momsfidusen. 
 
Lidt baggrundslæsning til dem, der ikke kender til det i forvejen...

 Claus Frost (skrevet 2006-09-26 07:41)| Link 
Nu er jeg ikke skatte-ekspert, men at man klynker i Danmark pga dette er jo tosset. De penge vi som samfund sparer ved at buskørslen bliver billigere, går vel lige op med det beløb man som vognmand sparer i moms ? 
 
Med venlig hilsen 
Claus Frost

 Thomas de Laine (skrevet 2006-09-27 00:32)| Link 
En opfølgende artikel: 
http://politiken.dk/indland/article178442.ece 
 
Under overskriften "Holder priserne nede" findes en indvending mod Claus' argument: Det er tyske leasingselskaber, der får opgaven med at lease busserne til busselskaberne, frem for danske leasingselskaber, fordi de danske bliver ukonkurrencedygtige.

 Claus Frost (skrevet 2006-09-27 07:09)| Link 
Tværtimod... Det er vel billigere at lease i Tyskland end i Danmark. Det styrker da mit argument, set udelukkende på prisen. Når dette cirkus stoppes i 2008, stiger prisen på busdrift jo bare og det er der vel ikke så mange der er tjent med?  
 
Med venlig hilsen 
 
Claus Frost

 Thomas de Laine (skrevet 2006-09-27 10:23)| Link 
Argumentet skal forstås sådan, at Danmark taber en forretning til Tyskland. At fordelingen af penge mellem forskellige kasser i Danmark (busselskaberne, trafikselskaberne og staten) muligvis ville se anderledes ud er samfundsøkonomisk set ligegyldigt.

 Claus Frost (skrevet 2006-09-27 11:04)| Link 
Jamen så er vi jo enige. At tyskerne taber en handel kan vi vel være ligeglade med ? 
 
:-) 
 
Med venlig hilsen 
 
Claus Frost

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-09-27 15:24)| Link 
Priserne på busdrift bliver jo uden tvivl dyrere (hvis trafikselskaberne går med til det), og så bliver servicen ringere, og flere vognmænd lider sikkert også økonomiske tab!..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-09-27 15:41)| Link 
I den første artikel, der linkes til (http://politiken.dk/erhverv/article177992.ece), lover skatteministeren at kompensere trafikselskaberne. Det vil sige, at staten betaler trafikselskaberne for at betale busselskaberne for at betale moms til staten. Der bliver altså ikke behov for nedskæringer i busdriften, så længe løftet holdes. 
 
Bureaukrati skal jo have en årsag, og i dette tilfælde kunne det være, at få busserne leaset hos danske selskaber i stedet for tyske. I dag er det tyske selskaber, der tjener penge på det, frem for danske. (Vi ignorerer indtil videre, at busselskaberne nok stadig ville lease busserne i Tyskland, selvom de skulle betale moms, fordi den tyske moms er lavere.)

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-09-28 00:52)| Link 
De nuværende ministre lover mange ting... 
 
(Hilsen fra RevolutionsÅrhus)

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
28. september 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/401
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.