Gammel billet fra KS
Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-11 23:49) | | Link | Har fundet en gammel billet i en antikvarisk bog. Kan nogen hjælpe med oplysninger om tidsperiode etc.? Billetten kan ses her: http://picasaweb.google.com/prebenbodker/BusBusserOgBusfolk/photo#5154224080072346338 /Preben |
Thomas de Laine (skrevet 2008-01-12 00:12) | | Link | Den må være fra den periode, hvor linje 4 kørte til Sundby, dvs. årene 1920-24. |
Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-12 22:46) | | Link | Tak for respons ang. tidsperiode. Har jeg gættet rigtigt vedr. tallene. 1. kolonne (5-1) er hele klokkeslet. 2. kolonne (1-31) dato. 3. kolonne (1-19) linienummer. Hvilket sÃ¥ skulle betyde at billetten er købt i linie 1. I sÃ¥ fald kan jeg ikke fÃ¥ klippet mellem Gyldenløvsgade og Versterbrogade til at passe. /Preben |
Leif Jørgensen (skrevet 2008-01-13 13:25) | | Link | Det er jo en omstigningsbillet, sÃ¥ forklaringen er nok nærmere den, at den er købt af en passager pÃ¥ linie 4 et sted omkring nuværende Vesterport st., hvorefter vedkommende har skiftet til linie 1 ved Vesterbrogade. |
Niels Hertz (skrevet 2008-01-13 14:58) | | Link | Nej denne billet er købt ombord på en linje 4 med ret til en omstigning som anført - til linje 1. |
Jesper KD (skrevet 2008-01-14 23:52) | | Link | Markerede man virkelig ikke måned dengang? Man kunne tilsyneladende bruge denne billet den 14. i alle måneder ved 21-tiden. Men måske kun på linje 1, da kontrolløren jo selv ville udstede billetten på linje 4?!? ;-) |
Keld H. Mikkelsen (skrevet 2008-01-15 01:45) | | Link | Folk havde vel bare generelt lidt højere moral dengang, så det ikke har været nødvendigt med angivelse af en måned....? |
Thomas de Laine (skrevet 2008-01-15 12:19) | | Link | Men åbenbart heller ikke højere, end at der måtte markeres dato...! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-01-15 20:21) | | Link | Nu aner jeg intet om netop denne billet - men der er da flere steder at papirfarven skiftede fra Ã¥r til Ã¥r eller mÃ¥ned til mÃ¥ned... |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2008-01-16 13:13) | | Link | I dag er det jo også muligt at bruge billetterne igen i Hovedstadsområdet. De skal bare gemmes et år. Men hvem er så nærige, at gemme en billet, der kun stiger én krone i værdi om året i et helt år for at køre med bussen i en time? :-p |
Jørgen Valentiner (skrevet 2008-01-22 11:38) | | Link | Niels Hertz og Leif Jørgensen er pÃ¥ rette spor. Dengang sagde man sagde til konduktøren - her pÃ¥ linje 4 ved pÃ¥stigning Vesterbrogade - at man gerne ville stige om til en bestemt linje - i dette tilfælde linje 1. En omstigning var nemlig kun til 1 x omstigning. Nogle undrer sig mÃ¥ske over, at linje 12 er med i omstigningsmenuen i sidste kolonne, for blev den ikke indstillet som hestebuslinje i 1917? Men den forsvandt kun midlertidigt fra driften i 1917, da hæren skulle "lÃ¥ne" hestene under verdenskrigen. Og i 1920 (billetten er ganske rigtigt fra 1920-24)regnede man sikkert med, at driften ad Købmagergade snart kom i gang igen. Det skete som bekendt først i 1956 med linje 43! |
Jørgen Krog (skrevet 2008-01-28 08:11) | | Link | Omstigningsbilletter ved KS gav ret til ubegrænset omstigning pÃ¥ een ikke afbrudt tur i fremadgÃ¥ende retning, men altsÃ¥ ikke returkørsel. Billetten mÃ¥tte ikke, som Movia-billetterne i dag bruges bÃ¥de til en tur ud, et hurtigt æriende og sÃ¥ hjem pÃ¥ samme billet. Derfor var der ogsÃ¥ et sindrigt system af regler for, hvordan man mÃ¥tte og skulle stige om. Udgangspunktet var, at man skulle køre den mest direkte vej, men dog mÃ¥tte køre længere, hvis det gav færre omstigninger. Skulle den passager, der her er steget pÃ¥ en linie 4 og efterfølgende skiftet til en linie 1 have været videre med en linie 18 fra Allégadekrydset, skulle der have været klippet to huller i 18. Omstigningsreglerne kan i øvrigt godt anes pÃ¥ bagsiden af billetten. Og her fremgÃ¥r det, hvor kompliceret reglerne var nødt til at være for at undgÃ¥, at den formastelige passager ogsÃ¥ kørte retur - eller afbrød rejsen for at lave noget andet. I øvrigt - hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris pÃ¥ samme vis, som en Movia-billet kan i dag. Stiger man pÃ¥ hjemme - kører en tur, gør et æriende og kører sÃ¥ hjem igen for først at "flexe" ud af stystemet hjemme - for sÃ¥ har man jo reelt slet ikke rejst? Eller skal man betale for to ture - og dermed betale dobbelt sÃ¥ meget som i dag? |
Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-29 21:59) | | Link | "hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris pÃ¥ samme vis, som en Movia-billet kan i dag". Ved rejser med Rejsekortet skal der checkes ind, hver gang en rejse pÃ¥begyndes. Selve indchecket kan lokaliseres geografisk og tidsmæssigt. Ved skift undervejs, skal der ogsÃ¥ checkes ind. Udcheck sker ved endelig afslutning af rejse. I den beskrevne rejse undlader kunden at checke ind ved returrejsen. Og overtræder dermed reglerne. Tak for de megen respons pÃ¥ KS-billetten. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|