Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Gammel billet fra KS

Gammel billet fra KS

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-11 23:49)| Link 
Har fundet en gammel billet i en antikvarisk bog. 
Kan nogen hjælpe med oplysninger om tidsperiode etc.? 
 
Billetten kan ses her: 
http://picasaweb.google.com/prebenbodker/BusBusserOgBusfolk/photo#5154224080072346338 
 
/Preben

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-12 00:12)| Link 
Den må være fra den periode, hvor linje 4 kørte til Sundby, dvs. årene 1920-24.

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-12 22:46)| Link 
Tak for respons ang. tidsperiode. 
 
Har jeg gættet rigtigt vedr. tallene. 
1. kolonne (5-1) er hele klokkeslet. 
2. kolonne (1-31) dato. 
3. kolonne (1-19) linienummer. 
 
Hvilket så skulle betyde at billetten er købt i linie 1. 
I så fald kan jeg ikke få klippet mellem Gyldenløvsgade og Versterbrogade til at passe. 
 
/Preben

 Leif Jørgensen (skrevet 2008-01-13 13:25)| Link 
Det er jo en omstigningsbillet, så forklaringen er nok nærmere den, at den er købt af en passager på linie 4 et sted omkring nuværende Vesterport st., hvorefter vedkommende har skiftet til linie 1 ved Vesterbrogade.

 Niels Hertz (skrevet 2008-01-13 14:58)| Link 
Nej denne billet er købt ombord på en linje 4 med ret til en omstigning som anført - til linje 1.

 Jesper KD (skrevet 2008-01-14 23:52)| Link 
Markerede man virkelig ikke måned dengang? Man kunne tilsyneladende bruge denne billet den 14. i alle måneder ved 21-tiden. Men måske kun på linje 1, da kontrolløren jo selv ville udstede billetten på linje 4?!? ;-)

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2008-01-15 01:45)| Link 
Folk havde vel bare generelt lidt højere moral dengang, så det ikke har været nødvendigt med angivelse af en måned....?

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-15 12:19)| Link 
Men åbenbart heller ikke højere, end at der måtte markeres dato...!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-01-15 20:21)| Link 
Nu aner jeg intet om netop denne billet - men der er da flere steder at papirfarven skiftede fra år til år eller måned til måned...

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2008-01-16 13:13)| Link 
I dag er det jo også muligt at bruge billetterne igen i Hovedstadsområdet. De skal bare gemmes et år. Men hvem er så nærige, at gemme en billet, der kun stiger én krone i værdi om året i et helt år for at køre med bussen i en time? :-p

 Jørgen Valentiner (skrevet 2008-01-22 11:38)| Link 
Niels Hertz og Leif Jørgensen er på rette spor. Dengang sagde man sagde til konduktøren - her på linje 4 ved påstigning Vesterbrogade - at man gerne ville stige om til en bestemt linje - i dette tilfælde linje 1. En omstigning var nemlig kun til 1 x omstigning. Nogle undrer sig måske over, at linje 12 er med i omstigningsmenuen i sidste kolonne, for blev den ikke indstillet som hestebuslinje i 1917? Men den forsvandt kun midlertidigt fra driften i 1917, da hæren skulle "låne" hestene under verdenskrigen. Og i 1920 (billetten er ganske rigtigt fra 1920-24)regnede man sikkert med, at driften ad Købmagergade snart kom i gang igen. Det skete som bekendt først i 1956 med linje 43!

 Jørgen Krog (skrevet 2008-01-28 08:11)| Link 
Omstigningsbilletter ved KS gav ret til ubegrænset omstigning på een ikke afbrudt tur i fremadgående retning, men altså ikke returkørsel. Billetten måtte ikke, som Movia-billetterne i dag bruges både til en tur ud, et hurtigt æriende og så hjem på samme billet. Derfor var der også et sindrigt system af regler for, hvordan man måtte og skulle stige om. Udgangspunktet var, at man skulle køre den mest direkte vej, men dog måtte køre længere, hvis det gav færre omstigninger. Skulle den passager, der her er steget på en linie 4 og efterfølgende skiftet til en linie 1 have været videre med en linie 18 fra Allégadekrydset, skulle der have været klippet to huller i 18. 
Omstigningsreglerne kan i øvrigt godt anes på bagsiden af billetten. Og her fremgår det, hvor kompliceret reglerne var nødt til at være for at undgå, at den formastelige passager også kørte retur - eller afbrød rejsen for at lave noget andet. 
I øvrigt - hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris på samme vis, som en Movia-billet kan i dag. Stiger man på hjemme - kører en tur, gør et æriende og kører så hjem igen for først at "flexe" ud af stystemet hjemme - for så har man jo reelt slet ikke rejst? Eller skal man betale for to ture - og dermed betale dobbelt så meget som i dag?

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-29 21:59)| Link 
"hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris på samme vis, som en Movia-billet kan i dag". 
 
Ved rejser med Rejsekortet skal der checkes ind, hver gang en rejse påbegyndes. 
Selve indchecket kan lokaliseres geografisk og tidsmæssigt. 
Ved skift undervejs, skal der også checkes ind. 
Udcheck sker ved endelig afslutning af rejse. 
 
I den beskrevne rejse undlader kunden at checke ind ved returrejsen. Og overtræder dermed reglerne. 
 
Tak for de megen respons på KS-billetten.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
29. januar 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/746
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.