Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Gammel billet fra KS

Gammel billet fra KS

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-11 23:49)| Link 
Har fundet en gammel billet i en antikvarisk bog. 
Kan nogen hjælpe med oplysninger om tidsperiode etc.? 
 
Billetten kan ses her: 
http://picasaweb.google.com/prebenbodker/BusBusserOgBusfolk/photo#5154224080072346338 
 
/Preben

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-12 00:12)| Link 
Den må være fra den periode, hvor linje 4 kørte til Sundby, dvs. årene 1920-24.

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-12 22:46)| Link 
Tak for respons ang. tidsperiode. 
 
Har jeg gættet rigtigt vedr. tallene. 
1. kolonne (5-1) er hele klokkeslet. 
2. kolonne (1-31) dato. 
3. kolonne (1-19) linienummer. 
 
Hvilket sÃ¥ skulle betyde at billetten er købt i linie 1. 
I sÃ¥ fald kan jeg ikke fÃ¥ klippet mellem Gyldenløvsgade og Versterbrogade til at passe. 
 
/Preben

 Leif Jørgensen (skrevet 2008-01-13 13:25)| Link 
Det er jo en omstigningsbillet, så forklaringen er nok nærmere den, at den er købt af en passager på linie 4 et sted omkring nuværende Vesterport st., hvorefter vedkommende har skiftet til linie 1 ved Vesterbrogade.

 Niels Hertz (skrevet 2008-01-13 14:58)| Link 
Nej denne billet er købt ombord på en linje 4 med ret til en omstigning som anført - til linje 1.

 Jesper KD (skrevet 2008-01-14 23:52)| Link 
Markerede man virkelig ikke måned dengang? Man kunne tilsyneladende bruge denne billet den 14. i alle måneder ved 21-tiden. Men måske kun på linje 1, da kontrolløren jo selv ville udstede billetten på linje 4?!? ;-)

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2008-01-15 01:45)| Link 
Folk havde vel bare generelt lidt højere moral dengang, så det ikke har været nødvendigt med angivelse af en måned....?

 Thomas de Laine (skrevet 2008-01-15 12:19)| Link 
Men åbenbart heller ikke højere, end at der måtte markeres dato...!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-01-15 20:21)| Link 
Nu aner jeg intet om netop denne billet - men der er da flere steder at papirfarven skiftede fra år til år eller måned til måned...

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2008-01-16 13:13)| Link 
I dag er det jo også muligt at bruge billetterne igen i Hovedstadsområdet. De skal bare gemmes et år. Men hvem er så nærige, at gemme en billet, der kun stiger én krone i værdi om året i et helt år for at køre med bussen i en time? :-p

 Jørgen Valentiner (skrevet 2008-01-22 11:38)| Link 
Niels Hertz og Leif Jørgensen er på rette spor. Dengang sagde man sagde til konduktøren - her på linje 4 ved påstigning Vesterbrogade - at man gerne ville stige om til en bestemt linje - i dette tilfælde linje 1. En omstigning var nemlig kun til 1 x omstigning. Nogle undrer sig måske over, at linje 12 er med i omstigningsmenuen i sidste kolonne, for blev den ikke indstillet som hestebuslinje i 1917? Men den forsvandt kun midlertidigt fra driften i 1917, da hæren skulle "låne" hestene under verdenskrigen. Og i 1920 (billetten er ganske rigtigt fra 1920-24)regnede man sikkert med, at driften ad Købmagergade snart kom i gang igen. Det skete som bekendt først i 1956 med linje 43!

 Jørgen Krog (skrevet 2008-01-28 08:11)| Link 
Omstigningsbilletter ved KS gav ret til ubegrænset omstigning pÃ¥ een ikke afbrudt tur i fremadgÃ¥ende retning, men altsÃ¥ ikke returkørsel. Billetten mÃ¥tte ikke, som Movia-billetterne i dag bruges bÃ¥de til en tur ud, et hurtigt æriende og sÃ¥ hjem pÃ¥ samme billet. Derfor var der ogsÃ¥ et sindrigt system af regler for, hvordan man mÃ¥tte og skulle stige om. Udgangspunktet var, at man skulle køre den mest direkte vej, men dog mÃ¥tte køre længere, hvis det gav færre omstigninger. Skulle den passager, der her er steget pÃ¥ en linie 4 og efterfølgende skiftet til en linie 1 have været videre med en linie 18 fra Allégadekrydset, skulle der have været klippet to huller i 18. 
Omstigningsreglerne kan i øvrigt godt anes pÃ¥ bagsiden af billetten. Og her fremgÃ¥r det, hvor kompliceret reglerne var nødt til at være for at undgÃ¥, at den formastelige passager ogsÃ¥ kørte retur - eller afbrød rejsen for at lave noget andet. 
I øvrigt - hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris på samme vis, som en Movia-billet kan i dag. Stiger man på hjemme - kører en tur, gør et æriende og kører så hjem igen for først at "flexe" ud af stystemet hjemme - for så har man jo reelt slet ikke rejst? Eller skal man betale for to ture - og dermed betale dobbelt så meget som i dag?

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2008-01-29 21:59)| Link 
"hvordan vil rejsekortet muliggøre en ud- og hjemtur til en billets/ klips pris pÃ¥ samme vis, som en Movia-billet kan i dag". 
 
Ved rejser med Rejsekortet skal der checkes ind, hver gang en rejse pÃ¥begyndes. 
Selve indchecket kan lokaliseres geografisk og tidsmæssigt. 
Ved skift undervejs, skal der ogsÃ¥ checkes ind. 
Udcheck sker ved endelig afslutning af rejse. 
 
I den beskrevne rejse undlader kunden at checke ind ved returrejsen. Og overtræder dermed reglerne. 
 
Tak for de megen respons på KS-billetten.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
29. januar 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/746
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.