Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > DAF Jonckheere busser til De Hvide Busser

DAF Jonckheere busser til De Hvide Busser

 Kim B10M (skrevet 2005-08-31 09:29)| Link 
Jef F P Pallavicini skrev i emnet "Connex og Arriva bytter linjer" (http://myldretid.dk/forum/emne/125#962 ): 
 
"De Hvide Busser, skal have splinter nye DAF/Jonckheere busser til linje 375, 377, og 388..  
Dermed skal Volvo/Aabenraa M94 busserne sÃ¥ udskiftes, Om 8724 stadig bliver i selskabet efter den 23 Oktober er stadig uvis.. (:" 
 
[Dette indlæg er redigeret af redaktøren.]

 Kim B10M (skrevet 2005-08-31 09:35)| Link 
Tre Volvo B10BLE Aabenraa, 8716 & 8724 bliver udrangeret 23.Oktober. 
 
Omkring DAF Jonckheere/VDL busserne, sÃ¥ er DHB endnu et selskab som følger med den tidligere Volvo salgschef over til VDL hvor denne person arbejder nu. 
 
Det er tydeligt at se nu hvor man ikke kan få en dansk bygget bus mere, så betyder service og personlige kontakter og tillid mere end hvilket mærke man køber!

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 14:37)| Link 
SÃ¥vidt jeg er orienteret sÃ¥ kører 8716 ikke, og har ikke gjort det i det sidste halve Ã¥r mindst.. Den stÃ¥r heller ikke i Hørsholm.. 
Ved nogle hva der skal ske med 8724?..

 Kim B10M (skrevet 2005-08-31 17:10)| Link 
8716 skulle holde til i Hillerød. 8724 skal ligesom de andre busser sælges.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 17:27)| Link 
8716 kører da ikke i Hur-drift?..

 Sennahoj (skrevet 2005-08-31 17:40)| Link 
8716 (DAB 12-1200B) holder som oftest indendørs pÃ¥ anlægget i Hørsholm. Denne bus anvendes - sÃ¥ vidt jeg ved - fortsat til skolebuskørsel for Karlebo kommune.  
8723 (DAB 7-1200B ex Unibus ex BBC) haves endvidere ogsÃ¥. Denne bus er garageret i Hillerød. 
Ingen af busserne anvendes normalt til kørsel for HUR Trafik. 
 
Omkring DHBs valg af nye busser: 
Selvfølgelig spiller det ind, at den tidligere Volvo-sælger har knyttet personlige kontakter, som han har fÃ¥et "med over" til VDL... 
Men det spiller vel ogsÃ¥ ind, at Volvos kvalitet ikke længere er, hvad den har været. 
Elektriske fejl og brande pÃ¥ de sidste Ã¥rgange Volvo B10BLE fik mange kunder til at ytre skepsis... 
Efterfølgeren Volvo B12BLE (og B12M for den sags skyld) har vist jaget de sidste tro Volvo-kunder en skræk i livet. 
 
Personligt har jeg kun hørt knoppede ord fra busselskaber (mekanikere sÃ¥vel som værkstedsadministratorer) omkring Volvo B12-serien. 
 
Bemærk at Volvo ikke skal levere een eneste bus til det kommende planskifte/kontraktskifte i HUR - måske en tilfældighed?

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 19:10)| Link 
Okay, sÃ¥ kom det da pÃ¥ plads.. 
 
Volvo B12-serien, er dog rost hos Odense Bytrafik er både chauffører, og mekanikere tilfredse med B12 busserne, Det kan vel så også spille ind at busserne har Voith gearkasse - og dermed i den her serie rykker sig lidt bedre..

 Kim B10M (skrevet 2005-09-01 11:18)| Link 
Jeg har fÃ¥et oplyst af DHB at 8716 kører i Hillerød, men Sennahøj har jo nok ret!  
 
Omkring kvaliteten af Volvo B10BLE, sÃ¥ er der nok ikke flere elektriske fejl pÃ¥ dem end der er pÃ¥ alle andre mærker og modeller. 
 
NÃ¥r det kommer til brand i dem, sÃ¥ er de fleste brande i motorrummet opstÃ¥et i busser der har en del Ã¥r pÃ¥ bagen og dermed godt slidt til, vedligeholdelse har vist sig ogsÃ¥ at have en del at sige pÃ¥ det omrÃ¥de. 
 
B10BLE er leveret i stort antal som bybusser i hele DK, derfor er de ogsÃ¥ over-repræsenteret ved motorbrande. 
 
Det er først med B12BLE modellen jeg for alvor hører kritik af Volvo. Jeg er heller ikke begejstret selv, for ud over alle de elektriske fejl pÃ¥ denne bus, sÃ¥ er de modeller med ZF meget ubehagelige som passager, den kører simpelthen rædselsfuldt med ZF gearkasse. 
 
Jeg har nævnt dette overfor Volvo, og deres svar har været; jamen kunden er velkommen til at vælge andet fabrikat gearkasse... Vupti, der røg ansvaret lige over pÃ¥ kunden istedet for pÃ¥ producenten ;-) 
 
City-trafik er ligesom Odense heller ikke utilfredse med deres B12BLE til trods for at CT desværre ogsÃ¥ har valgt ZF gearkassen til denne model! 
 
At Volvo ikke leverer nye busser til kontrakt-start i 17.udbud er nok tilfældigt, mest fordi at der kun skal leveres nye busser til 2A og 350S som Arriva har vundet og 375,377 + 388 som de DHB har genvundet. Hvis der var flere selskaber som skulle købe nye busser og flere ruter der skulle have nye busser, sÃ¥ havde Volvo nok været pÃ¥ banen. 
 
Connex har virkelig været utilfredse med deres B12BLE busser, og fÃ¥et leveret DAF Jonckheere imellemtiden, men alligevel har Connex købt 4 nye B12BLE til linie 10 som var bygget til Wulff bus, og nej de har ikke fÃ¥et dem billigt! 
 
Først i 18.Udbud vil vi kunne se om busselskaberne (stadigvæk) gÃ¥r efter mærkevarer eller om de gÃ¥r efter prisen. 
 
Et mærke som Mercedes er igen på vej ind på det danske marked, VDL ligeså, Irisbus står og banker på, Solaris vil også gerne ind i varmen. Jeg forslår busselskaberne at man ser på prisen og på service/vedligeholdelse fra fabrikantens side, der er ikke stor forskel mere i kvaliteten fra mærkevaren og til det mere billige alternativ.

 Sennahoj (skrevet 2005-09-01 13:31)| Link 
Nuvel - muligvis er Volvo B10BLE en bedre bus end Volvo B12BLE, men B10BLE´eren har virkelig voldt mange værksteder kvaler mht. elfejl (Thoreb). I følge mekanikere hos hhv. Arriva og Connex oplever man faktisk flere elfejl pÃ¥ Volvo´erne end pÃ¥ DAB´erne. SÃ¥ ud fra de udsagn jeg har mødt, sÃ¥ ER der flere elfejl... 
Mht. til brande, er der faktisk mange B10BLE´ere som er brændt i en foruroligende ung alder. Fjordbus 7491 er et eksempel herpÃ¥, men Arrivas fra linie 300S har ogsÃ¥ flere brande bag sig - 1401 og 1402 er vel blevet "slukket" omkring 3-4 gange hver. En mekaniker fra Arriva Ballerup viste mig engang hvad det var som man mente var Ã¥rsagen til brandene - en detalje som Volvo ikke uden modstand ville erkende som en konstruktionsfejl... 
 
Volvo B10BLE er repræsenteret i et højt antal pÃ¥ det danske marked, og naturligvis er modellen derfor stærkt repræsenteret i brand-statistikken.  
Der er dog bygget flere DAB 15-1200C (incl. gasbusser) og af disse har færre været udsat for totalskadebrande. 
Men taler vi MAN eller Mercedes sÃ¥ har disse mærke vel fortsat en klar %-vis førerposition mht. totalskadebrande. 
 
Ja - Connex har sikkert givet "fuld pris" for 6374-77...men de kunne jo ogsÃ¥ fÃ¥ dem leveret med det samme. De havde jo holdt "klar" i flere mÃ¥neder. 
 
Mht. til "billige alternativer" og "mærkevarer", sÃ¥ hører bÃ¥de DAF/VDL og Mercedes da hjemme i sidstnævnte kategori - næppe i den førstnævnte. 
 
NÃ¥ - nu kom denne trÃ¥d vist lidt langt væk fra det direkte emne i overskriften... 

 Kim B10M (skrevet 2005-09-01 14:41)| Link 
Thoreb's elfejl er en klassisker, men de fejl der er pÃ¥ B10BLE busser fra 1997 og fremefter er stadigvæk i smÃ¥tings afdelingen. 
 
At der er flere elfejl pÃ¥ en Volvo B10BLE betyder bestemt ikke at en DAB 15-1200C er en bedre bus, den volder ligesÃ¥ mange problemer hvis ikke flere problemer, men det er pÃ¥ andre omrÃ¥der. 
 
Ja det er da meget muligt at 6374-6377 stod klar til afhenting, men hvis en kunde ikke bryder sig om en produkt kunden før har købt, hvorfor skulle de sÃ¥ købe flere af dem? Og til fuld pris? Connex havde muligheden for at hive nogle andre busser frem som de kunne køre med midlertidigt pÃ¥ linie 10 indtil at Jonckheere fik bygget 4 busser mere til dem. 
 
Jeg kategoriserer ikke VDL og Mercedes som billige alternativer, jeg er fuldt ud klar over at det er mærkevare (selv om det ikke er min personlige holdning til dem), jeg nævner bare hvilke mærker der er på vej ind på det danske marked, og at man skal være opmærksom på at kvaliteten på en Irisbus nok ikke svinger særlig meget i forhold til en Mercedes eller VDL bus. Og til sidst; om de 200-300.000 kr man betaler mere for mærkevaren tjener sig hjem igen?

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
1. september 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/171
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.