DAF Jonckheere busser til De Hvide Busser
Kim B10M (skrevet 2005-08-31 09:29) | | Link | Jef F P Pallavicini skrev i emnet "Connex og Arriva bytter linjer" (http://myldretid.dk/forum/emne/125#962 ): "De Hvide Busser, skal have splinter nye DAF/Jonckheere busser til linje 375, 377, og 388.. Dermed skal Volvo/Aabenraa M94 busserne så udskiftes, Om 8724 stadig bliver i selskabet efter den 23 Oktober er stadig uvis.. (:" [Dette indlæg er redigeret af redaktøren.] |
Kim B10M (skrevet 2005-08-31 09:35) | | Link | Tre Volvo B10BLE Aabenraa, 8716 & 8724 bliver udrangeret 23.Oktober. Omkring DAF Jonckheere/VDL busserne, så er DHB endnu et selskab som følger med den tidligere Volvo salgschef over til VDL hvor denne person arbejder nu. Det er tydeligt at se nu hvor man ikke kan få en dansk bygget bus mere, så betyder service og personlige kontakter og tillid mere end hvilket mærke man køber! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 14:37) | | Link | Såvidt jeg er orienteret så kører 8716 ikke, og har ikke gjort det i det sidste halve år mindst.. Den står heller ikke i Hørsholm.. Ved nogle hva der skal ske med 8724?.. |
Kim B10M (skrevet 2005-08-31 17:10) | | Link | 8716 skulle holde til i Hillerød. 8724 skal ligesom de andre busser sælges. |
Sennahoj (skrevet 2005-08-31 17:40) | | Link | 8716 (DAB 12-1200B) holder som oftest indendørs på anlægget i Hørsholm. Denne bus anvendes - så vidt jeg ved - fortsat til skolebuskørsel for Karlebo kommune. 8723 (DAB 7-1200B ex Unibus ex BBC) haves endvidere også. Denne bus er garageret i Hillerød. Ingen af busserne anvendes normalt til kørsel for HUR Trafik. Omkring DHBs valg af nye busser: Selvfølgelig spiller det ind, at den tidligere Volvo-sælger har knyttet personlige kontakter, som han har fået "med over" til VDL... Men det spiller vel også ind, at Volvos kvalitet ikke længere er, hvad den har været. Elektriske fejl og brande på de sidste årgange Volvo B10BLE fik mange kunder til at ytre skepsis... Efterfølgeren Volvo B12BLE (og B12M for den sags skyld) har vist jaget de sidste tro Volvo-kunder en skræk i livet. Personligt har jeg kun hørt knoppede ord fra busselskaber (mekanikere såvel som værkstedsadministratorer) omkring Volvo B12-serien. Bemærk at Volvo ikke skal levere een eneste bus til det kommende planskifte/kontraktskifte i HUR - måske en tilfældighed? |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 19:10) | | Link | Okay, så kom det da på plads.. Volvo B12-serien, er dog rost hos Odense Bytrafik er både chauffører, og mekanikere tilfredse med B12 busserne, Det kan vel så også spille ind at busserne har Voith gearkasse - og dermed i den her serie rykker sig lidt bedre.. |
Kim B10M (skrevet 2005-09-01 11:18) | | Link | Jeg har fået oplyst af DHB at 8716 kører i Hillerød, men Sennahøj har jo nok ret! Omkring kvaliteten af Volvo B10BLE, så er der nok ikke flere elektriske fejl på dem end der er på alle andre mærker og modeller. Når det kommer til brand i dem, så er de fleste brande i motorrummet opstået i busser der har en del år på bagen og dermed godt slidt til, vedligeholdelse har vist sig også at have en del at sige på det område. B10BLE er leveret i stort antal som bybusser i hele DK, derfor er de også over-repræsenteret ved motorbrande. Det er først med B12BLE modellen jeg for alvor hører kritik af Volvo. Jeg er heller ikke begejstret selv, for ud over alle de elektriske fejl på denne bus, så er de modeller med ZF meget ubehagelige som passager, den kører simpelthen rædselsfuldt med ZF gearkasse. Jeg har nævnt dette overfor Volvo, og deres svar har været; jamen kunden er velkommen til at vælge andet fabrikat gearkasse... Vupti, der røg ansvaret lige over på kunden istedet for på producenten ;-) City-trafik er ligesom Odense heller ikke utilfredse med deres B12BLE til trods for at CT desværre også har valgt ZF gearkassen til denne model! At Volvo ikke leverer nye busser til kontrakt-start i 17.udbud er nok tilfældigt, mest fordi at der kun skal leveres nye busser til 2A og 350S som Arriva har vundet og 375,377 + 388 som de DHB har genvundet. Hvis der var flere selskaber som skulle købe nye busser og flere ruter der skulle have nye busser, så havde Volvo nok været på banen. Connex har virkelig været utilfredse med deres B12BLE busser, og fået leveret DAF Jonckheere imellemtiden, men alligevel har Connex købt 4 nye B12BLE til linie 10 som var bygget til Wulff bus, og nej de har ikke fået dem billigt! Først i 18.Udbud vil vi kunne se om busselskaberne (stadigvæk) går efter mærkevarer eller om de går efter prisen. Et mærke som Mercedes er igen på vej ind på det danske marked, VDL ligeså, Irisbus står og banker på, Solaris vil også gerne ind i varmen. Jeg forslår busselskaberne at man ser på prisen og på service/vedligeholdelse fra fabrikantens side, der er ikke stor forskel mere i kvaliteten fra mærkevaren og til det mere billige alternativ. |
Sennahoj (skrevet 2005-09-01 13:31) | | Link | Nuvel - muligvis er Volvo B10BLE en bedre bus end Volvo B12BLE, men B10BLE´eren har virkelig voldt mange værksteder kvaler mht. elfejl (Thoreb). I følge mekanikere hos hhv. Arriva og Connex oplever man faktisk flere elfejl på Volvo´erne end på DAB´erne. Så ud fra de udsagn jeg har mødt, så ER der flere elfejl... Mht. til brande, er der faktisk mange B10BLE´ere som er brændt i en foruroligende ung alder. Fjordbus 7491 er et eksempel herpå, men Arrivas fra linie 300S har også flere brande bag sig - 1401 og 1402 er vel blevet "slukket" omkring 3-4 gange hver. En mekaniker fra Arriva Ballerup viste mig engang hvad det var som man mente var årsagen til brandene - en detalje som Volvo ikke uden modstand ville erkende som en konstruktionsfejl... Volvo B10BLE er repræsenteret i et højt antal på det danske marked, og naturligvis er modellen derfor stærkt repræsenteret i brand-statistikken. Der er dog bygget flere DAB 15-1200C (incl. gasbusser) og af disse har færre været udsat for totalskadebrande. Men taler vi MAN eller Mercedes så har disse mærke vel fortsat en klar %-vis førerposition mht. totalskadebrande. Ja - Connex har sikkert givet "fuld pris" for 6374-77...men de kunne jo også få dem leveret med det samme. De havde jo holdt "klar" i flere måneder. Mht. til "billige alternativer" og "mærkevarer", så hører både DAF/VDL og Mercedes da hjemme i sidstnævnte kategori - næppe i den førstnævnte. Nå - nu kom denne tråd vist lidt langt væk fra det direkte emne i overskriften...
|
Kim B10M (skrevet 2005-09-01 14:41) | | Link | Thoreb's elfejl er en klassisker, men de fejl der er på B10BLE busser fra 1997 og fremefter er stadigvæk i småtings afdelingen. At der er flere elfejl på en Volvo B10BLE betyder bestemt ikke at en DAB 15-1200C er en bedre bus, den volder ligeså mange problemer hvis ikke flere problemer, men det er på andre områder. Ja det er da meget muligt at 6374-6377 stod klar til afhenting, men hvis en kunde ikke bryder sig om en produkt kunden før har købt, hvorfor skulle de så købe flere af dem? Og til fuld pris? Connex havde muligheden for at hive nogle andre busser frem som de kunne køre med midlertidigt på linie 10 indtil at Jonckheere fik bygget 4 busser mere til dem. Jeg kategoriserer ikke VDL og Mercedes som billige alternativer, jeg er fuldt ud klar over at det er mærkevare (selv om det ikke er min personlige holdning til dem), jeg nævner bare hvilke mærker der er på vej ind på det danske marked, og at man skal være opmærksom på at kvaliteten på en Irisbus nok ikke svinger særlig meget i forhold til en Mercedes eller VDL bus. Og til sidst; om de 200-300.000 kr man betaler mere for mærkevaren tjener sig hjem igen? |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|