Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Overvurderet frekvens

Overvurderet frekvens

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-05-12 08:47)| Link 
Jeg ville bare høre jer om hvilken linie under HUR som i synes overordnet set har den mest overvurderede frekvens, muligvis ogsÃ¥ med hensyn til matriellet, i forhold til det faktiske passagertal? 
Jeg er bare lidt nysgerrig, men hey...! Ellers får man jo aldrig noget at vide, vel? ;)

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-12 19:57)| Link 
Umiddelbart er der nok nogle kandidater blandt landruterne i yderomrÃ¥derne, men her spiller det jo ogsÃ¥ ind, at hvis man kommer ned under et vist niveau, bliver den kollektive trafik simpelt hen for ussel. 
 
I København kunne et bud være linje 65E. Den kører hvert 20. minut med dobbeltdækkere, selvom der er meget få passagerer. Ellers er der jo 606'eren i Roskilde. Der kører 2 busser rundt i en lille cirkel i Roskilde by i 10-minuttersdrift hele dagen til forholdsvis få passagerers fornøjelse.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-12 21:27)| Link 
Eftersom de fleste Hur-linier er presset til yderste tids-mæssigt, kunne jeg sagtens komme med mange kandidater til en undervuderet frekvens... 
- Men ja 65E, og 606 er et fint bud.. 
Selvom at linie 65E er velbrugt til tider på Kalvebod Brygge, og 606 i mydretiden...

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-05-13 07:58)| Link 
Jamen Jef, hvis du da har lyst, vil du så ikke sige hvilke linier du synes har den mest undervurderede frekvens, selvom der jo er rimelig mange der kandidaterer til en titel...

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-13 16:45)| Link 
Jo Da... Der er jo mange kandidater... 
A-Busserne kører ikke lige altid i den frekvens man kunne ønske, Selvom de kører meget tit - Er de tit meget fyldt... 
Linie 350S er ogsÃ¥ tit fyldt til bristepunktet... 
Linie 173E kører med linie 150S' 13,7 Meter busser, istedet for Ledbusserne - Men det er fordi at 173E, deler vognplaner med 20E - Hvor der ikke mÃ¥ bruges ledbusser, Men busserne er fyldt... 
Linie 123, og 354 er ogsÃ¥ gode kandidater.. 
 
Der var lige nogle af de mange bud... 
 

 Jesper (skrevet 2005-05-13 17:38)| Link 
Frederikssund 301,København A-busserne,65E.,

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-13 18:53)| Link 
Jesper, A-busserne har de ikke en overvuderet frekvens?, Og linie 301 er da velbenyttet...

 Jesper (skrevet 2005-05-13 23:47)| Link 
Jef 301 kunne være mere benyttet tager den selv hver dag og der er ikke særlig mange med!

 Jesper (skrevet 2005-05-13 23:48)| Link 
men A-busserne undskylder jeg

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-14 16:39)| Link 
Ja, Men 301 er ikke så overvuderet som bla. 65E

 Jesper (skrevet 2005-05-14 19:44)| Link 
Nej det er Rigtigt nok Jef men der kunne sagtes være flere med 301

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-14 21:51)| Link 
Jo, Det kunne der da.. 
Men jeg syntes at afgangene på linien er tilpas..

 Jesper (skrevet 2005-05-15 00:10)| Link 
kan der være noget om men der ER stadig ikke mange med sådan en tirsdag eftermedag er der 5-9 med

 Kim B10M (skrevet 2005-05-15 13:24)| Link 
Den 301'er, den kan i vist ikke blive helt enige om hva' ? :-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-15 17:34)| Link 
Hehe, Nej - Det ser vist ikke helt sÃ¥dan ud.. 
Men jeg mener nu at frekvensen på den er som den skal være (: ..

 Jesper (skrevet 2005-05-15 19:51)| Link 
haha,Nej - vi bliver ikke helt enig men sådan ser 301 åltså ud ikke mere end 10 med en onsdag

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-15 22:13)| Link 
Nu er 10 passagere egentlig meget når linie 301 faktisk kører igennem et stort parcelhus-område.. (: , Alle folk har jo bil..

 Jesper (skrevet 2005-05-16 13:45)| Link 
set er måske rigtiget nok Jef men det er endnu være en mandag der er 5-7 med

 Jesper (skrevet 2005-05-16 13:45)| Link 
det

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-16 13:50)| Link 
Ja, Men altså den slår nok ikke 65E..

 Jesper (skrevet 2005-05-16 13:53)| Link 
nej det tror jeg heller ikke den gør

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-16 15:12)| Link 
SÃ¥ blev vi endelig enige (: .. Hehe..

 Jesper (skrevet 2005-05-16 16:10)| Link 
ja det gjodre vi endlig Jef :D...haha

 Kirsty Evans (skrevet 2005-05-16 22:00)| Link 
Mht til linie 301 (og alle andre områder hvor “alle” har bil), er dem som ikke har bil garanteret glad for at busserne kører så tit. Et andet emne og skal ikke diskuteres i dette indlæg, men istedet for at skrive om lave passagertal, skulle I hellere overveje, hvordan man kan få flere til at vælge kollektiv transport fremfor bilen. :-)

 Leif Jørgensen (skrevet 2005-05-16 23:15)| Link 
Nu skal man jo ogsÃ¥ huske, at kapaciteret indenfor enhver transport- og produktionsvirksomhed og lignende er dimensioneret efter forventet max-behov. For trafikselskaberne vil det primært sige myldretiden. 
 
Imidlertid gælder det ogsÃ¥ om at udnytte kapaciteten bedst muligt. En bus, der stÃ¥r i garagen, tjener ingen penge. Kører den derimod, bidrager den til højere frekvens, og folk ser den. Begge dele bidrager erfaringsmæssigt til at øge det samlede passagertal. Lav frekvens skræmmer derimod passagererne væk og sænker desuden trafikselskabets lokale image. 
 
Med hensyn til dobbeltdækkerbusserne gælder nok det, at man her står med et modefænomens efterladenskaber i form af et antal busser med begrænsede anvendelsesmuligheder. Lave broer og viadukter udelukker således anvendelse på flere linier.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-18 00:05)| Link 
Vedr. Hvordan vi skal fÃ¥ flere til at benytte bussen isedet for bilen: 
AltsÃ¥ skaden er stort set sket i HUR - Da man nedlagde, og ødelagde alle de linier her de seneste par Ã¥r - Ja, SÃ¥ er der ikk meget at komme efter... Kvaliteten er total forringet... 
 
MEN altsÃ¥, En stor ændring 'tilbage til det gamle' ville nok kunne sætte skub i det - SÃ¥ selvfølgelig i samarbejde med en kæmpe kampagne igennem Tv, Radio, Aviser o.lign. 
- Men det er vidst kun drømme, For det sker nok aldrig, Men man kan vel håbe (:

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-05-18 08:05)| Link 
Ja drømme, det kan man altid. 
Men der skal helt sikkert ske nogle ændringer for at de ikke slår sig selv helt ihjel med de høje priser og den dårlige betjening af forskellige steder. Selv her inde i byen er busdriften ringe. Og ude på landet er det osse ringe nogle/mange steder.

 Sennahoj (skrevet 2005-05-18 10:53)| Link 
Hmmmm....det er meget godt altsammen, men med et sÃ¥ lavt renteniveau som vi har oplevet i de senere Ã¥r, kan det jo dÃ¥rligt betale sig ikke at købe en ny bil. Værditilvæksten pÃ¥ ejerboligmarkedet er enorm (særligt i byerne) og friværdierne bliver jo belÃ¥nt og brugt til forbrug...Det er ikke busbilletter folk køber for pengene! 
Benzinpriserne...tjaaah....en liter benzin kostede i 1987 omkring 7,70 kr hvilket vil tilsvare en pris pÃ¥ omkring 13-14 kr pr liter, hvis benzinpriserne havde fulgt den øvrige prisudvikling. PÃ¥ nær en 50 øre, koster en liter benzin altsÃ¥ det samme som den gjorde for 18 Ã¥r siden, og tager man løn og prisudviklingen i betragtning - ja sÃ¥ koster den kun knapt det halve! 
 
Næh - markedsføring hjælper ikke den kollektive trafik. I tider med velstand har kollektiv trafik det altid svært. En rask lille krise eller lidt roadpricing - sÃ¥ skal i bare se! 

 Kim B10M (skrevet 2005-05-18 12:08)| Link 
Sennahøj skriver; Næh - markedsføring hjælper ikke den kollektive trafik. I tider med velstand har kollektiv trafik det altid svært. En rask lille krise eller lidt roadpricing - sÃ¥ skal i bare se! 
 
Det er korrekt, jeg kan kun tilslutte mig at velstand altid vil være den største modstand! til kollektiv trafik. 
 
I lande som Polen og Portugal, hvor jeg har rejst meget, har jeg set hvordan at bare lidt velstand gør kÃ¥l pÃ¥ kollektiv trafik. 
Antallet af nye biler pÃ¥ vejene i Portugal steg eksplosivt pÃ¥ fÃ¥ Ã¥r (smÃ¥ biler dog, som regel Opel Corsa 1,0). I begge de nævnte lande har mange buselskaber (private og kommunalt ejet) mÃ¥tte dreje nøglen om og lade sig sælge til store internationale pengestærke busselskaber som sjældent lader sig skræmme af manglende omsætning i butikken(!). I Portugal er det Transdev fra Frankrig og Arriva der er ved at dele Portugal mellem sig. I Polen er det Connex som køber næsten alt hvad der er til salg. I Polen er passagerne i rutebilerne næsten udelukkende skoleelever eller gamle damer, resten har købt sig en Fiat 500. Dette har ført til massivt tab i indtægter som igen rammer passagerne. 
 
Dem som har valgt kollektiv trafik fra kommer ikke tilbage før en solid økonomisk krise rammer dem, eller en hÃ¥rd roadpricing bliver lanceret.  

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-18 12:46)| Link 
Det er sandt, Det er det... 
Især her pÃ¥ landet pÃ¥ Falster Og Sydsjælland hvor jeg rejser meget - Det er kun Skoleelever, Og Ældre mennesker.. 
Og sÃ¥ ellers folk som ikke lige har bilen hjemme, eller lignene.. 
 
Men en god gang roadpricing, skulle vel nok sætte fut i det.. (:

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-28 22:58)| Link 
Man kan vidste rolig sige at alle folk der sidder i Hur har ligesÃ¥ meget forstand pÃ¥ planlægning som pÃ¥ brobygning - INTET!.. 
 
Men lige med 300S er det kun dagtimerne Mandag Til Fredag - Pga., Motorring 3 udbygges og derfor kan der blive store forsinkelser, Derfor er det en 'fordel' for passagerne at den deles..

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
28. maj 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/126
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.