Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2013

Elbusser i fuld størrelse klar til drift

Af Thomas de Laine

City-Trafiks batteribus
De to batteribusser har 8900-numre i stil med andre låne- og forsøgsbusser. Her ses bussen, der skal køre hos City-Trafik, nr. 8966. Pressefoto: Movia.

I dag blev landets to første elbusser i fuld størrelse (12 meter) præsenteret på Københavns Rådhusplads med efterfølgende prøvetur for pressen. Ved arrangementet deltog både overborgmester Frank Jensen (S) og transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

De to busser er af typen BYD eBus-12 eller K9, som den kaldes i Kina, og leveret af den kinesiske elbilproducent BYD - en forkortelse for "Build Your Dreams" ("motorens" typebetegnelse er BYD-TYC90A). Fabrikken har produceret elbiler siden 2006, mens busser er noget nyt. Det er mere end to år siden, aftalen om de to prøvebusser kom i stand, men nu er de her altså. Den første ankom til City-Trafik på Naverland 11. oktober, mens den anden, der efterfølgende er leveret til Arriva, først skulle udstilles på Busworld i Kortrijk.

Fordelene ved batteribusser, hvis de altså virker, er mindre støj, mindre lokal luftforurening og mindre CO2-udledning. Helt præcist hvor miljø- og klimavenlige de er, afhænger selvsagt af hvor strømmen kommer fra. Men selv hvis batterierne oplades med strøm fra dagens kraftværker, kan CO2-udledningen forventes reduceret med over 50 pct. sammenlignet med helt nye dieselbusser.

De to batteribusser kører udelukkende på el, og har indvendigt et lydbillede, der mere minder om et elektrisk tog, end om de små, meget "stille" elbusser, der siden 2009 har kørt rundt i det indre København. Se og hør det i denne video.

Busserne vil de kommende to år - fra et tidspunkt i indeværende måned og til november 2015 - blive prøvekørt i trafik på flere linjer med forskelligartet trafik. I første omgang vil det ifølge rygterne være linje 12 (City-Trafik) og 40 (Arriva), altså forholdsvis tyndt belagte linjer gennem det centrale København. Forsøget skal resultere i praktisk erfaring med fordele og ulemper ved batteribusser i fuld størrelse, herunder om teknologien er moden, om stabiliteten er tilstrækkelig god, og om økonomien hænger fornuftigt sammen, når både indkøb, opladning og vedligeholdelse mm. regnes med.

Arrivas elbus i Kortrijk
Prøvebussen til Arriva på Busworld i Kortrijk, oktober 2013. Foto: Ib Erik Nielsen.
City-Trafiks elbus på Naverland
Den anden elbus et par dage efter ankomsten hos City-Trafik på Naverland 13. oktober 2013. Foto: Oliver Løvgard.

Udover Movia og de to entreprenører deltager Københavns Kommune og DONG Energy i forsøget, der modtager støtte fra en af Trafikstyrelsens puljer. Budgettet er i alt 9,1 mio. kr. I forsøget afprøves også mulighederne i opladning uden for de tidsrum, hvor elnettet er mest belastet. Arriva og City-Trafik tilbydes derfor forskellige priser på strømmen afhængigt af tidspunkt.

Flere forsøg på vej
Allerede nu har Movia flere forsøg med miljø- og klimavenlige busser i støbeskeen. Med støtte fra Trafikstyrelsen prøvekøres således ca. 1. april 2014-1. april 2017 tre naturgasbusser i samarbejde med Arriva. Herudover har man ansøgt Trafikstyrelsen om penge til endnu et forsøg med 12 m-elbusser, men med opladning under driften, sandsynligvis på endestationerne. Dette vil give elbusserne større rækkevidde, men til gengæld lægge en del økonomiske og praktiske bindinger på rute- og køreplanlægning. En anden ansøgning går efter støtte til et forsøg med biodiesel.

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 06.11.13; dokument om miljøarbejdet til bestyrelsen i Movia 24.10.13; tilsendte oplysninger og billeder mv. (tak!)