Nyheder ➜
Hovedstadens Letbane simulerer daglig drift
Af Thomas de Laine

Vogn 111 gør holdt ved Vallensbæk station 23. juli som del af driftssimuleringen. Bemærk, at der skiltes med linjenummer 1! Foto: Thomas de Laine.
Første del af Hovedstadens Letbane åbner til efteråret. Det er den sydlige del fra depotet ved Ejby ad Ring 3 via Glostrup til Ishøj. Efteråret er som bekendt ikke særlig langt væk, men man kan forvisse sig om, at letbanen snart er klar til kørsel med passagerer, for de sidste par uger har der været "driftssimulering" på strækningen.
Driftssimulering vil sige, at der køres som om, banen var åben for passagerer. Mere præcist køres der hvert 10. minut mellem Ishøj og Rødovre Nord, som stoppestedet ud for depotet ved Ejby hedder. Det foregår fra tidlig morgen til efter midnat, og der holdes ved stoppesteder undervejs osv. Ved Rødovre Nord kører vognene ind på depotet for at vende, sådan som det også skal foregå på hver tur, indtil åbningen af letbanens nordlige del. Når der er driftssimulering, kan man ikke køre med som passager, selvom det hele altså er meget færdigt. Åbningsdatoen er heller ikke meldt ud endnu. Den afhænger af den endelige godkendelse, som forudsætter en periodes driftssimulering. Tilsvarende gik forud for åbning af Odense Letbane i 2022 og Metrocityringen i 2019.
Anlægsarbejdet på den sydlige strækning er i alt væsentligt afsluttet, og alle 29 Siemens Avenio-vogntog er ankommet til depotet. Adskillige af dem er på gaden dagligt under driftssimuleringen, som blev iværksat klokken fire om morgenen tirsdag 15. juli. På den nordlige strækning fra Rødovre Nord til Lundtofte er man mindre færdig, og denne forventes først at åbne omkring et år efter den sydlige del. Testkørsler mellem Rødovre Nord og Lundtofte kan forventes fra omkring februar 2026.
Prøvekørslerne mellem depotet og Glostup station begyndte i august 2024. I begyndelsen var det kun med få vogne, langsom kørsel og kun i et begrænset tidsrum uden for myldretiden. Fra februar 2025 blev testkørslen udvidet en del, bl.a. med kørsel i tidsrummet kl. 16-22 og senere helt til midnat. Det var også i februar, man kunne tænde for kørestrømmen mellem Glostrup og Ishøj, hvor prøvekørslerne ultimo marts kunne iværksættes.
En anden form for testkørsel blev sat i gang fra i dag (30. juli), og det er på en bid af den strækning, som først åbner i 2026, nemlig fra depotet og op til cirka 50 meter før krydset mellem Ring 3 og Lyskær - omkring halvvejs mellem depotet og Herlev station. Her drejer det sig om at gennemføre en række tests af de nye letbanevogne, så de kan blive klar og være godkendte til den sydlige etapes åbning for passagerer. Testkørslerne mellem depotet og Lyskær foregår fra tidlig morgen til efter midnat sideløbende med driftssimuleringen på den sydlige strækning.
Åbning i to etaper
Da letbanen altså åbner i to etaper, er der midlertidigt endestation ved stoppestedet Rødovre Nord ud for depotet. Stedet ligger, hvor Slotsherrensvej-Ballerup Boulevard er ført over Ring 3 nordøst for Ejby, lige hvor Rødovre, Herlev og Glostrup kommuner grænser op til hinanden. For de fleste vil det være oplevet som et lidt tilfældigt sted, cirka to kilometer syd for Herlev station. Men det er altså nødvendigt at vende her i en overgangsperiode, og vendingen af vognene sker ved at køre ind på depotet og ud igen. Det betyder også, at der kun kan køres hvert 10. minut det første år, selvom letbanen egentlig skal have 5-minuttersdrift.
Som stoppestedsnavnet antyder, befinder dette sig på Rødovre Kommunes grund, nemlig i østsiden af ringvejen, mens depotet ligger på vestsiden. At køre vognene ind på depotet for at vende indebærer dermed også, at alle ringvejens kørebaner skæres i niveau to gange.
Letbanen erstatter linje 300S fuldt ud, når altså den er færdig, men i første omgang nedlægges kun delen af linje 300S syd for Rødovre Nord. Der bliver dermed et år, hvor passagererne desværre er nødt til at skifte mellem letbane og bus på et sted, der ikke vil være en destination i sig selv for særlig mange rejsende. Til gengæld er det lykkedes at få en udvidelse af driften på linje 300S om aftenen på plads, så der også vil være 10-minuttersdrift på ringvejens nordlige del i disse tidsrum. I dag udtyndes driften på linje 300S til 20-minuttersdrift fra omkring kl. 18. Når letbanen i 2026 når Lundtofte, udvides driften på letbanen til 5-minuttersdrift. Det kan i øvrigt oplyses, at der ikke planlægges natdrift på letbanen.
Omfattende busændringer
Mens linje 300S direkte erstattes af letbanen, er der planlagt en større pakke af linjeændringer på det øvrige busnet i et stort område omkring letbanens strækning. Der er tale om betydelige ændringer, hvoraf mange nok ikke vil blive oplevet som en naturlig følge af letbanen for de passagerer, der berøres. Det ændrede busnet kaldes "Nyt Ringnet" og bliver indført i hele området ved køreplansskiftet 14. december 2025. Dog kører linje 300S' nordlige del videre, indtil letbanen er åbnet til Lundtofte. På samme måde venter enkelte andre ændringer indtil dette tidspunkt, herunder linje 200S' afkortning fra Buddinge til Gladsaxe Trafikplads. Det var tidligere meningen, at pendulbusserne mellem Lyngby station og DTU, linje 180/181, også skulle opretholdes frem til letbanens åbning til Lundtofte, men i stedet vil disse fra december 2025 blive erstattet af ekstrakørsel på linje 300S.
De mange andre linjeændringer ved decemberkøreplansskiftet skal ikke oplistes her, men der sker ruteændringer på linjerne 7A, 22, 40E, 55E, 132, 141, 142, 143, 144, 149, 165, 166, 168, 182, 183, 184, 191, 192, 193 og 500S. Linje 13 bliver (langt om længe!) omnummereret til 100-serien og hedder fremover linje 130 med en forlænget rute. Andre nye linjenumre er 131 og 135, og desuden opstår en hverdagsnatbuslinje 84, mens natbuslinjerne 90N og 94N bliver nedlagt. Endelig nedlægges de nuværende linjer 145, 155, 161, 167, 190, 194, 195 og 199. Der opstår også nogle nye skiftesteder mellem bus og letbane, bl.a. ved føromtalte Rødovre Nord "station", der bliver endestation for linjerne 7A, 55E og 130.