Myldretid

Menu

Nyheder

Volvo-elbusser til Europa bygges nu i Egypten

Af Thomas de Laine

Volvo-bus med MCV-karosseri i Singapore
Volvo B5LH-hybridbus med MCV-karrosseri, bygget i 2019 til SBS Transit i Singapore. Samme Volvo-model har kørt i Danmark, men med karosserier bygget på Volvos egen fabrik i Wrocław. Eunos metrostation i Singapore 28. oktober 2019. Foto: Thomas de Laine.

Da Volvo annoncerede lukningen af fabrikken i Wrocław i Polen, stod det klart, at busser til Europa fremover skulle samles eller karosseres af andre end Volvo og på andre lokaliteter. I den forbindelse var egyptiske MCV tidligt nævnt, og 16. september blev den nye produktionslinje for Volvo-elbusser hos MCV ved Kairo officielt indviet.

Volvo Buses beskriver MCV som en karosseribygningspartner, og den nyåbnede produktionslinje er dedikeret til bygningen af komplette elbusser til bybus- og intercity-kørsel i Eruopa. Det drejer sig ikke mindst om modellerne Volvo 7900 Electric, der f.eks. kører hos DitoBus i Nordsjælland og Ringsted-området, og Volvo 8900 Electric.

MCV er en forkortelse for Manufacturing Commercial Vehicles, og virksomheden opstod i midten af 1990'erne, hvor man overtog nogle faciliteter i Egypten fra Daimler. Der har hidtil været produktionskapacitet til 6.000 busser og 1.200 lastbiler årligt i byen El Salheya El Gedida nær Kairo, og mange af MCVs produkter har - nok ikke mindst af historiske årsager - været Mercedes-Benz-busser og -lastvogne. Der har dog også været bygget på bl.a. Volvo-buschassiser til f.eks. Storbritannien og Singapore, og siden 2024 har MCV tillige bygget komplette Volvo-elbusser. De første busser bygget på den nye produktionslinje kommer ud fra fabrikken i dette efterår.

Som bekendt er der opstået offentlig og politisk bekymring over omfanget af import af kinesiskbyggede elbusser i Danmark. Spørgsmålet er så, om Volvo-busser bygget i Egypten eller f.eks. Mercedes-busser fra Tyrkiet er "europæiske" nok? Under alle omstændigheder er der efterhånden ikke meget busproduktion tilbage inden for EU.

Kilde: Pressemeddelelse fra Volvo Buses 16.09.25