Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Slut med komplette Volvo-busser og fabrikken i Wrocław

Af Thomas de Laine

Wrocław-bygget Volvo-bus i Aalborg
Komplette Volvo-busser fra fabrikken i Wrocław er et velkendt syn på de danske veje. Arriva 2117, en Volvo 8900LE bygget i Wrocław i 2014, som bybuslinje 14 i Danmarksgade i Aalborg. Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Volvo ændrer kurs på busområdet i Europa: Fremover vil man ikke længere producere komplette Volvo-busser, men blot chassiser, som skal påbygges karosserier på eksterne fabrikker. I den forbindelse lukker Volvo sin busfabrik i Wrocław i Polen, som de seneste år primært har forsynet det europæiske marked med komplette Volvo-busser. Det skriver norske Bussmagasinet i midten af marts.

Der har været underskud hos Volvo Buses i Europa gennem en årrække, og nu vil man forsøge at skabe bedre lønsomhed og konkurrenceevne via en ny forretningsmodel, som mere svarer til, hvordan Volvo-busser produceres og sælges i andre dele af verden. Meningen er, at Volvo-buschassiser til bybusser, rutebiler og turistbusser skal sælges i samarbejde med udvalgte, eksterne karosserifabrikker. Volvo opretholder således bl.a. chassisproduktionen i Sverige.

Fabrikken i Wrocław vil lukke i første kvartal 2024, oplyser Volvo. I perioden frem til da vil man bygge de komplette busser, der allerede er taget ordrer ind på. Lukningen medfører bl.a., at ca. 1.500 ansatte på fabrikken mister deres arbejde hos Volvo i perioden fra tredje kvartal i år og frem til lukningen. Faciliteterne i Wrocław forventes solgt til investeringsselskabet Vargas Holding, men det vides ikke, hvad der skal ske med anlæggene. Den finske Carrus-fabrik vil derimod fortsat producere turistbusserne i 9700-serien. I Nordamerika og Mexico producerer og sælger Volvo i dag også komplette busser, og det forventer man at blive ved med, oplyses det.

I virkeligheden er den nye forretningsmodel i Europa en tilbagevenden til situationen før 1980'erne. Dengang producerede Volvo buschassiser, men lod andre om at bygge karosserier på dem. Det ændrede sig over et par årtier gennem især opkøb af en række karosserifabrikker, sådan at Volvo ved indgangen til det 21. århundrede i langt højere grad solgte komplette busser bygget på egne fabrikker. Blandt de karosserifabrikker, man opkøbte, var den i Säffle i Sverige i 1981, og Aabenraa Karrosserifabrik i 1994. Efter opkøbet af Aabenraa blev produktionen dér omlagt til samling af busser efter Säffles byggesystemer.

Men det stadig mere internationale Volvo fik også fabrikker op uden for Skandinavien, og fra de sene 1990'ere havde Volvo således busproduktion i den polske by Wrocław. Det er billigere at bygge her end i de dyre lande nordpå, så mere og mere af busproduktionen flyttede til Wrocław. I 2004 lukkede Volvo fabrikken i Aabenraa, og i 2013 nedlagdes fabrikken i Säffle. Wrocław-fabrikken har de senere år bygget de fleste Volvo-rutebusser til de europæiske kunder. Det er værd at bemærke, at udviklingen hos den anden store, "svenske" busproducent Scania har været meget tilsvarende: Der bygges ikke længere busser i Katrineholm og Silkeborg, men derimod i stort antal i den ligeledes polske by Słupsk, som leverer til store dele af Europa.

Kilde: Bussmagasinet.no 16.03.23