Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Slut med busser fra Säffle

Af Thomas de Laine

Bus under bygning i Säffle
Bus til Hovedstadsområdet under bygning i Säffle i september 2006. Foto: Kim Løvenskjold.

Volvo lukker karrosserifabrikken i Säffle i Sverige. På et stormøde, som de fleste medarbejdere troede skulle dreje sig om nye busordrer, blev beskeden givet her til formiddag.

Produktionen af busser flyttes til Volvos polske fabrik i Wroclaw. Årsagen er, at det er for dyrt at bygge busserne i Sverige. Salget er faldende, der er ikke udsigt til et stort behov for nye busser i Europa i de nærmeste år, og samtidig er konkurrencen hård. Der er aktuelt en væsentlig overkapacitet på Volvos europæiske busfabrikker, og der menes at være stordriftsfordele at hente ved at samle produktionen i Wroclaw. De 330 ansatte og cirka 60 konsulenter i Säffle må derfor på udkig efter nyt arbejde.

Fabrikken i Polen har Volvo haft siden 1995, og den er i dag busproducentens hovedfabrik med en størrelse fire gange Säffles. Säffle vil lukke som karrosserifabrik med udgangen af juni 2013, men man bibeholder bl.a. eftermarkedsfunktioner for de nordiske kunder i byen.

Säffle-byggede busser begyndte at dukke op på de danske veje i 1990'erne, og antallet voksede meget, da Volvo i efteråret 2004 indstillede produktionen på sin danske karrosserifabrik i Aabenraa. De fleste nyere totalbyggede Volvo-busser i Danmark er bygget i Säffle, mens knap så mange kommer fra fabrikken i Wroclaw.

Kilde: Pressemeddelelse fra Volvo Bussar 03.10.12

Se også:

Volvo lukker Aabenraa Karrosserifabrik (10. dec. 03)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
3. oktober 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/806
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.