Nyheder ➜
DAB-bustræf i Silkeborg var et trækplaster
Af Thomas de Laine

De fleste af busserne i DAB-bustræffet gjorde en tur gennem Silkeborg som del af arrangementet. På Funder Bakke ses forrest en DAB serie 12-rutebil fra Gotschalk Rejser med vognmanden og træffets arrangør selv ved rattet. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.
Man skal nok have en vis alder for rigtigt at have et forhold til DAB-busser - eller bare vide, hvad begrebet dækker over. Busfabrikken DAB, hvis forkortelse stod for Dansk Automobil Byggeri, byggede rutebiler og bybusser i Silkeborg fra 1912 til 2003. I mindre omfang producerede DAB også turistbusser og i en årrække sågar lastbiler. Men det var i den daglige kollektive trafik på gummihjul, DAB især gjorde sig gældende. Og det er nok den store udbredelse kombineret med bussernes høje kvalitet, der har givet DAB den høje status blandt entusiaster, chauffører og busejere.
Afhængigt af præferencer vil de fleste til gengæld nok mene, at de sidste "rigtige" DAB-busser blev bygget omkring 1997-99 og ikke i 2003. For efter 1994, hvor Scania overtog DAB, blev DABs egne busmodeller efterhånden erstattet af nye typer, som Scania lod udvikle under brug af DABs kunnen og viden. Undervejs forsvandt det særlige DAB-præg i det store hele, og de nye modeller (Scanias Omni-serie) blev tillige bygget på Scania-fabrikker i flere andre lande.
Genforening i Silkeborg
Lørdag 27. september blev der så for andet år i træk afholdt bustræf for rigtige DAB-busser. Denne gang foregik arrangementet i Silkeborg på pladsen foran erhvervsskolen College360, som nu holder til på den gamle fabrik, hvis karakteristiske gavl læseren måske kan genkende fra fabriksfotos af nyleverede DAB-busser. Arrangøren var igen Klaus Gotschalk fra Gotschalk Rejser i Rønde.

Fremmødet var godt, da DAB-busser, DAB-entusiaster, DAB-ejere og tidligere DAB-medarbejdere mødtes i Silkeborg. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.
En løs optælling viser, at omkring 100 mennesker dukkede op. En del af de fremmødte kom med de deltagende busser, og dertil kom busentusiaster fra hele landet såvel som enkelte fra Sverige, Norge og Polen. Også flere tidligere medarbejdere på DAB fik genset nogle af de busser, de havde været med til at bygge - og hinanden. Så det var både fabrik, busser og medarbejdere, der for en dag blev genforenet. Danmarks Busmuseum i Skælskør havde derudover lavet en tur ud af det, da man deltog med en bus og medtog gæster fra Sjælland.
Denne gang deltog 15 busser. Det var fire mere end sidste år, men samtidig var der kun fire gengangere fra arrangementet i 2024. Desuden var der tre busser, som først for ganske nylig er vendt hjem til Danmark efter en årrække i Polen. I aldersorden var busserne denne gang disse:
En ombygget serie 4-rutebil, dvs. en Leyland-DAB LK 575-680/3 fra 1977 (stelnr. 7608457 og reg.nr. XV 90 193), med fortid hos Kurt W. Knudsen i Roskilde og tilhørende CCH Crazy Car i Herning. Der er ikke meget originalt indvendigt i denne bus, og Leyland 680-motoren er blevet erstattet med en TL11. Bussen er desuden "rullemalet" orange med midterdøren og visse vinduer blændet mv., og den er i dag indregistreret som lastbil.
Hirtshals Taxi & Godstransport ved Lars D. Andersen var mødt frem en serie 6-rutebil, nemlig en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982 (stelnr. 8200611 og reg.nr. XT 94 483), der oprindeligt kørte i regi af De Forenede Bilruter i Løgstør. Den blev dog brugt i over 25 år på Læsø, og den fremstår stadig i Læsø Rute & Turistfarts bemaling. Dens nuværende ejer har købt bussen, som er virkelig velholdt og med originalt interiør, direkte fra Læsø.
Særligt folieret Leyland-DAB 7-1024L fra 1984 (stelnr. 8400696, bar stadig polsk nummerplade PKR 17XL), der indtil tidligere på året kørte i Polen hos SCR "Centrol" i Koźmin Wielkopolski. Folieringen, som netop har fundet sted, er en illustration af bussens historie med nyleveringen i 1984, eksporten til Polen i 2008 og dens hjemkomst til Danmark i 2025. Bussen kørte som ny hos Skanderborg Busselskab som vogn 16, men har også været via Mandal i Slagelse, Holger Danske Bustrafik i Billund og Oves Turistfart i Vonge/Give. Det er Gotschalk Rejser, der har hjemtaget og folieret bussen.
Danmarks Busmuseum var mødt op med en Leyland-DAB 7-1024L fra 1985 (stelnr. 8500091, reg.nr. YT 26 110) fra museets samling. Det havde været muligt at køre med denne bus fra Slagelse mod betaling, hvilket flere havde benyttet sig af. Bussen har en fortid hos K.E. Busser i Staby og OK Buslinier i Tim m.fl. Siden 2022 har den været en del af busmuseets samling.
EK Racing deltog igen i år med deres Leyland-DAB 7-1024L fra 1985 (stelnr. 8500319, reg.nr. AW 82 298) med fortid hos bl.a. Aage Larsen, Ringsted. EK Racing har haft den siden 2018.
Næste polske bus er en Leyland-DAB 7-1200L fra 1987 (stelnr. 8600313, bar stadig polsk nummerplade PKR FC24), der ligeledes indtil tidligere på året kørte hos SCR "Centrol" i Koźmin Wielkopolski, men nu tilhører Gotschalk Rejser. Den fremstår i hvid og blå bemaling fra en tidligere polsk ejer, nemlig PPKS Leszno/Milla. Bussen blev nyleveret til Søndergaards Rutebiler som vogn 84 og blev i 1994 busovertaget af DSB busser i Nordjylland ved Nordjyllands Trafikselskabs første udbud. Internnummeret fra DSB/Combus-perioden, 8020, var stadig at se inde i bussen. Den kom til Polen i 1998.
Tredje og sidste polak er en Leyland-DAB 7-1024L fra 1987 (stelnr. 8700115, bar stadig polsk nummerplade PKR 07WF). Også den er hentet til Danmark efter omkring 16 år hos SCR "Centrol" i Koźmin Wielkopolski. Som ny byggedes den til Buerup Bilruter som vogn 6, men den overgik ved Vestsjællands Trafikselskabs første udbud til Odsherredsbanens busselskab Nordvest-Bus, som Combus overtog i 1998. Herefter fulgte en periode hos Wulff Bus, i hvis grønne farve bussen stadig fremstår.
Århus Sporveje 240, en Leyland-DAB 7-1200B fra 1988 (stelnr. 8800057, uindregistreret), som er en typisk Aarhus-bybus, der bevares af en gruppe entusiaster. Bussen er behørigt udstyret med korrekt billetautomat på bagperronen og velvalgte indvendige reklamer med 80'er-temaer som f.eks. Commodore-computere.
Henry Hansen, Esbjerg, kom med en DAB-Silkeborg 7-1024L fra 1988 (stelnr. 8800152, reg.nr. VT 96 191). Bussen, som også var med i 2024, har en fortid hos Aage Larsen, Ringsted, Combus og Connex og et par efterskoler. Den nuværende ejer har haft den siden 2020.
En DAB-Silkeborg 12-1024L fra 1992 (stelnr. ...MLDA3068, reg.nr. DR 57 551), der som ny kom til Vestsallings Buslinier og desuden har været flere år hos De Blaa Busser i Skive og Holstebro Turistbusser. Siden 2011 har den kørt for Staby Efterskole, og den fremstår i efterskolens hvide og lysegrønne design, som kan minde en anelse om FynBus' kontraktfarver.
Gotschalk Rejsers DAB-Silkeborg 12-1200L fra 1992 (stelnr. ...NLDA3090, reg.nr. HW 39 147), som oprindeligt er bygget til Secher i Rostved som vogn 25. Den kørte hos Secher, Swebus-ejede Dania Bustrafik, Combus, Wulff Bus og Arriva i Østjylland indtil ca. 2008. Senere har den kørt en længere årrække for Vestergaardsskolen i Viby (Jylland), hvorfra Gotschalk Rejser tidligere på året har overtaget den.
"Sine", en DAB-Silkeborg 12-1200L fra 1992 (stelnr. ...MLDA3110, reg.nr. DF 64 921), som stadig fremtræder med Ranum Efterskoles navnetræk og mærker. Bussen har kørt hos Smed i Frederikshavn, Dania Bustrafik, Combus, Arriva og TK-Bus m.fl. Den blev brugt af efterskolen nogle år i 2010'erne, men har senest været hos Gynters Busser i Nibe. Navnet Sine fik den hos TK-Bus, og det er blevet bibeholdt af de senere ejere.
Gotschalk Rejsers DAB-Silkeborg 12-1200L fra 1993 (stelnr. ...PLDA3091, uindregistreret), der fra ny til 1999 kørte hos Rutebilselskabet Haderslev på reg.nr. NM 90 007 og 2009-2015 hos Gjerrild-Bønnerup Friskole.
John Papuga, Brørup, var som sidste år til stede med den flotte DAB-Silkeborg 12-1024L fra 1994 (stelnr. ...RLDA3101, reg.nr. DS 66 138). Som en af de andre busser ved træffet begyndte den karrieren hos Vestsallings Buslinier, overtoges af De Blaa Busser i Skive og fulgte med ind i Umove i 2019. Herfra udgik den i 2021 for senere at blive købt af Papuga.
Lokale Silkebus stillede som i 2024 med deres Scania L94IB/DAB, den såkaldte Facelift-model, fra 1999 (stelnr. ...1835938, reg.nr. CT 25 916). Bussen er den sidste levende bus af typen på dansk jord og har tilhørt Silkebus siden 2021. Den kørte oprindeligt hos De Grønne Busser i Hinnerup som vogn 31, men har i 2010'erne også tjent Nyborg Rejser og TK-Bus.
Faktisk skulle yderligere nogle busser have deltaget, men det blev forhindret af nedbrud mv.
Ved 12-tiden kørte de fleste af busserne i samlet flok en tur gennem Silkeborg, ned via stationen og gennem de vestlige dele af byen, og her var det muligt at køre med i flere af busserne. Særligt var den meget flotte, velholdte og originalt udseende serie 6'er fyldt til sidste plads. Her kommer det med "en vis alder" ind i billedet igen, for der var nok en del folk på gaden, der ikke automatisk genkendte busserne som noget, der havde med deres egen by at gøre!

Den flotte serie 6-rutebil med fortid på Læsø bestiger Funder Bakke på rundturen gennem Silkeborg. Lige efter følger en ordinær Midttrafik-rutebil af ligegyldigt fabrikat. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.
Tre busser fra Polen
DAB-busser har i større tal været eksporteret til Polen i to omgange. Første gang var i slutningen af 1950'erne, hvor det var nybyggede vogne, der solgtes til vores sydvestlige naboland. Disse busser var for længst væk, da anden bølge blev igangsat omkring 1990. Denne gang blev det til et større eksporteventyr med brugte busser, hvor det lager af halvgamle, ibyttetagne DAB-busser, der engang stod parkeret bag fabrikken i Silkeborg, og meget af beholdningen hos skrothandler Ståling i Viborg blot kunne levere en del af de rutebiler og bybusser, der afsendtes til Polen. DAB forsøgte sågar at etablere busproduktion i Koszalin i Polen, hvor et antal serie 12-busser blev nybygget. Dem fik ikke mindst byen Gliwice en mængde af.
Vi befinder os imidlertid i de polske DAB-bussers sidste dage. Kun nogle få DAB-busser er tilbage i drift som rutebiler, og de kører hos PKS Piła, der primært bruger dem på ruter ind og ud af Piła og omliggende byer med uddannelsessøgende som den absolut dominerende gruppe af passagerer. Bybusselskabet i Oświęcim (byen med Auschwitz-koncentrationslejren) har også stadig enkelte. Til gengæld er flere serie 7- og 12-busser bevaret i Polen. Helt frem til begyndelsen af 2020'erne var der dog stadig DAB-busser med Leyland-motor og halvautomatisk gear i drift hos visse busselskaber, f.eks. PKS Zielona Góra, PKS Wałcz og PKS Chełm, og at det kunne lade sig gøre skyldtes nok, at disse busser var simple at reparere - og i øvrigt bygget i god kvalitet, selvom mange dele er udskiftet med uoriginale gennem bussernes mange år i Polen. Busserne, der er tilbage i Oświęcim og Piła, er serie 12'ere og således fra den sidste del af produktionen af DAB-højgulvsbusser. PKS Piła har også en enkelt Scania "Facelift" og derudover et antal Scania OmniLine-busser.

En af de tre busser, der er blevet hentet hjem fra Polen af Gotschalk Rejser, har fået en særlig folieudsmykning med årstallene 1984, 2008 og 2025 - det år, hvor bussen blev bygget, året for eksporten til Polen og endelig årstallet for hjemkomsten. Foto: Thomas de Laine.
Det er en fin afslutning på det polske DAB-eventyr, at tre busser er hentet hjem til Danmark af Gotschalk Rejser lige i tide til bustræffet. For DAB-busserne i Polen er en vigtig del af historien om DAB og bussernes anvendelse.
En tilbagevendende begivenhed?
DAB-bustræffet blev afholdt første gang i august 2024, hvor det fandt sted i Kolding, og det har nok været med til at opdyrke interessen, for i år var der både flere busser og flere gæster til stede. Det er et stort arbejde at arrangere sådan et træf, men fremmødet viser, at der er interesse for sådan nogle begivenheder, og pladsen foran den gamle DAB-fabrik er et helt oplagt sted. Arrangøren har allerede meldt ud, at han har mod på flere gentagelser, og det er glædeligt - også i lyset af, at træffet i Silkeborg blev gennemført trods dødsfald i den nærmeste familie (jf. TV2 Østjyllands dækning af træffet), hvilket må have gjort opgaven ekstra svær i år.
Som omtalt er DAB-busser meget populære blandt busentusiaster, men det kunne overvejes, om ikke busser fra landets andre fabrikker - så som Aabenraa Karrosserifabrik eller Ørum-Petersen i Herning - også skulle have lov til at være med.