Myldretid

Menu

Nyheder

DAB-bustræf i Silkeborg var et trækplaster

Af Thomas de Laine

DAB-busser på tur gennem Silkeborg
De fleste af busserne i DAB-bustræffet gjorde en tur gennem Silkeborg som del af arrangementet. På Funder Bakke ses forrest en DAB serie 12-rutebil fra Gotschalk Rejser med vognmanden og træffets arrangør selv ved rattet. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.

Man skal nok have en vis alder for rigtigt at have et forhold til DAB-busser - eller bare vide, hvad begrebet dækker over. Busfabrikken DAB, hvis forkortelse stod for Dansk Automobil Byggeri, byggede rutebiler og bybusser i Silkeborg fra 1912 til 2003. I mindre omfang producerede DAB også turistbusser og i en årrække sågar lastbiler. Men det var i den daglige kollektive trafik på gummihjul, DAB især gjorde sig gældende. Og det er nok den store udbredelse kombineret med bussernes høje kvalitet, der har givet DAB den høje status blandt entusiaster, chauffører og busejere.

Afhængigt af præferencer vil de fleste til gengæld nok mene, at de sidste "rigtige" DAB-busser blev bygget omkring 1997-99 og ikke i 2003. For efter 1994, hvor Scania overtog DAB, blev DABs egne busmodeller efterhånden erstattet af nye typer, som Scania lod udvikle under brug af DABs kunnen og viden. Undervejs forsvandt det særlige DAB-præg i det store hele, og de nye modeller (Scanias Omni-serie) blev tillige bygget på Scania-fabrikker i flere andre lande.

Genforening i Silkeborg

Lørdag 27. september blev der så for andet år i træk afholdt bustræf for rigtige DAB-busser. Denne gang foregik arrangementet i Silkeborg på pladsen foran erhvervsskolen College360, som nu holder til på den gamle fabrik, hvis karakteristiske gavl læseren måske kan genkende fra fabriksfotos af nyleverede DAB-busser. Arrangøren var igen Klaus Gotschalk fra Gotschalk Rejser i Rønde.

Stort fremmøde ved DAB-bustræffet i Silkeborg
Fremmødet var godt, da DAB-busser, DAB-entusiaster, DAB-ejere og tidligere DAB-medarbejdere mødtes i Silkeborg. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.

En løs optælling viser, at omkring 100 mennesker dukkede op. En del af de fremmødte kom med de deltagende busser, og dertil kom busentusiaster fra hele landet såvel som enkelte fra Sverige, Norge og Polen. Også flere tidligere medarbejdere på DAB fik genset nogle af de busser, de havde været med til at bygge - og hinanden. Så det var både fabrik, busser og medarbejdere, der for en dag blev genforenet. Danmarks Busmuseum i Skælskør havde derudover lavet en tur ud af det, da man deltog med en bus og medtog gæster fra Sjælland.

Denne gang deltog 15 busser. Det var fire mere end sidste år, men samtidig var der kun fire gengangere fra arrangementet i 2024. Desuden var der tre busser, som først for ganske nylig er vendt hjem til Danmark efter en årrække i Polen. I aldersorden var busserne denne gang disse:

Faktisk skulle yderligere nogle busser have deltaget, men det blev forhindret af nedbrud mv.

Ved 12-tiden kørte de fleste af busserne i samlet flok en tur gennem Silkeborg, ned via stationen og gennem de vestlige dele af byen, og her var det muligt at køre med i flere af busserne. Særligt var den meget flotte, velholdte og originalt udseende serie 6'er fyldt til sidste plads. Her kommer det med "en vis alder" ind i billedet igen, for der var nok en del folk på gaden, der ikke automatisk genkendte busserne som noget, der havde med deres egen by at gøre!

Læsø-bussen på Funder Bakke
Den flotte serie 6-rutebil med fortid på Læsø bestiger Funder Bakke på rundturen gennem Silkeborg. Lige efter følger en ordinær Midttrafik-rutebil af ligegyldigt fabrikat. Foto: Jakob Lønbæk Hollesen.

Tre busser fra Polen

DAB-busser har i større tal været eksporteret til Polen i to omgange. Første gang var i slutningen af 1950'erne, hvor det var nybyggede vogne, der solgtes til vores sydvestlige naboland. Disse busser var for længst væk, da anden bølge blev igangsat omkring 1990. Denne gang blev det til et større eksporteventyr med brugte busser, hvor det lager af halvgamle, ibyttetagne DAB-busser, der engang stod parkeret bag fabrikken i Silkeborg, og meget af beholdningen hos skrothandler Ståling i Viborg blot kunne levere en del af de rutebiler og bybusser, der afsendtes til Polen. DAB forsøgte sågar at etablere busproduktion i Koszalin i Polen, hvor et antal serie 12-busser blev nybygget. Dem fik ikke mindst byen Gliwice en mængde af.

Vi befinder os imidlertid i de polske DAB-bussers sidste dage. Kun nogle få DAB-busser er tilbage i drift som rutebiler, og de kører hos PKS Piła, der primært bruger dem på ruter ind og ud af Piła og omliggende byer med uddannelsessøgende som den absolut dominerende gruppe af passagerer. Bybusselskabet i Oświęcim (byen med Auschwitz-koncentrationslejren) har også stadig enkelte. Til gengæld er flere serie 7- og 12-busser bevaret i Polen. Helt frem til begyndelsen af 2020'erne var der dog stadig DAB-busser med Leyland-motor og halvautomatisk gear i drift hos visse busselskaber, f.eks. PKS Zielona Góra, PKS Wałcz og PKS Chełm, og at det kunne lade sig gøre skyldtes nok, at disse busser var simple at reparere - og i øvrigt bygget i god kvalitet, selvom mange dele er udskiftet med uoriginale gennem bussernes mange år i Polen. Busserne, der er tilbage i Oświęcim og Piła, er serie 12'ere og således fra den sidste del af produktionen af DAB-højgulvsbusser. PKS Piła har også en enkelt Scania "Facelift" og derudover et antal Scania OmniLine-busser.

Særligt folieret DAB-bus
En af de tre busser, der er blevet hentet hjem fra Polen af Gotschalk Rejser, har fået en særlig folieudsmykning med årstallene 1984, 2008 og 2025 - det år, hvor bussen blev bygget, året for eksporten til Polen og endelig årstallet for hjemkomsten. Foto: Thomas de Laine.

Det er en fin afslutning på det polske DAB-eventyr, at tre busser er hentet hjem til Danmark af Gotschalk Rejser lige i tide til bustræffet. For DAB-busserne i Polen er en vigtig del af historien om DAB og bussernes anvendelse.

En tilbagevendende begivenhed?

DAB-bustræffet blev afholdt første gang i august 2024, hvor det fandt sted i Kolding, og det har nok været med til at opdyrke interessen, for i år var der både flere busser og flere gæster til stede. Det er et stort arbejde at arrangere sådan et træf, men fremmødet viser, at der er interesse for sådan nogle begivenheder, og pladsen foran den gamle DAB-fabrik er et helt oplagt sted. Arrangøren har allerede meldt ud, at han har mod på flere gentagelser, og det er glædeligt - også i lyset af, at træffet i Silkeborg blev gennemført trods dødsfald i den nærmeste familie (jf. TV2 Østjyllands dækning af træffet), hvilket må have gjort opgaven ekstra svær i år.

Som omtalt er DAB-busser meget populære blandt busentusiaster, men det kunne overvejes, om ikke busser fra landets andre fabrikker - så som Aabenraa Karrosserifabrik eller Ørum-Petersen i Herning - også skulle have lov til at være med.