Myldretid

Menu

Nyheder

Ny bog: Udviklingen af sporvogns- og trolleybusnettene i København, Odense og Aarhus

Af Thomas de Laine

Forsiden af bogen

Sporvejshistorisk Selskab fejrer sin 60-årsfødselsdag med udgivelsen af et oversigtsværk om sporvogns- og trolleybusnettene i København, Odense og Aarhus. Værket er udkommet i det sene forår og har fokus på udviklingen i stræknings- og linjenettet beskrevet i tekst, men også i form af et omfattende kortmateriale.

Det er foreningens schweiziske medlem Christian Siposs, der har gennemgået historien og udformet fire kortserier, som illustrerer den. Mere præcist er det en kortserie, der viser udviklingen af sporvejsnettet i København, trolleybusnettet i København, sporvejs- og trolleybusnettet i Odense og sporvejsnettet i Aarhus. Med andre ord er der lagt en betydelig mængde grafisk arbejde i fremstillingen, og blades bogen hurtigt igennem, kan man nærmest se linjenettene vokse frem og forsvinde igen, som var det en tegnefilm. Siposs er måske et ukendt navn for de fleste, man han optræder som vognstyrer på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og arbejder professionelt for sporvejene i Basel.

Der er tidligere udgivet bøger og hæfter om de enkelte sporvognslinjer i København såvel som sporvejene i Odense og Aarhus, men ikke i form af en forholdsvis kompakt oversigt over, hvornår de forskellige strækninger og linjer åbnede, forlængedes, omlagdes og lukkedes. Det er nu muligt blot at hive denne bog ned fra hylden og slå op, hvornår en given ændring fandt sted, og mange vil nok også finde underholdningsværdi i at nærstudere kort og sporplaner. Første del af værket, som kortene tilhører, er opbygget kronologisk og ikke efter linje, så der f.eks. er en side, som oplister ændringer i 1932-33 og viser ændringerne på kort. Bagest er der kronologiske oversigter (uden kort) for hver linje, der læner sig op ad Jesper Kibys Kollektiv trafik i hovedstadsområdet - se Myldretids omtale af en tidligere udgave (2020).

Sporvejsnettet i København var betydeligt større og havde en mere kompliceret historie end i Odense og Aarhus. Dette faktum præger uundgåeligt Siposs' værk, hvor hovedstadens forhold er dominerende. Af bogens 171 sider er de 130 - eller det samme som tre fjerdedele - viet til sporvejs- og trolleybussystemerne i København inklusive Frederiksberg, Gentofte og Lyngby plus Hovedstadens Letbane. Der kan desuden tælles i alt 95 kort samt 33 sporplaner, hvoraf 20 kort er fra Odense og Aarhus. De fleste kort og mange andre illustrationer er gengivet i farve. Den, der primært måtte være interesseret i billeder fra de tre byer, skal til gengæld nok mere se på andre udgivelser end denne, men i alt 20-30 billeder, heraf flest fra de københavnske systemer, er også med.

Christian Siposs: Sporvogne og trolleybusser i Danmark. Udviklingen af linienettene i København, Odense, Aarhus. Sporvejshistorisk Selskab, København 2025. 171 s. i A4-format med spiralryg, ca. 150 ill. i form af især kort og sporplaner. ISBN 978-87-91109-46-1. Pris: 375 kr. ved bestilling i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms webshop. Ved bestilling tilsendes også de fire kortserier i digital form.