Nyheder ➜
Movias 24. udbud afgjort
Af Thomas de Laine

Linje 375R bliver i folden hos Nobina, men skal fremover køres med elbusser. En af de nuværende busser på linjen, en Mercedes-Benz Citaro, ved Rungsted Kyst st. i februar 2015. De blå hjørner vil ikke være at se på linjens nye busser. Foto: Thomas de Laine.
Nobina blev den store vinder af Movias udbud A24, hvor kørslen i dag er blevet tildelt. Dette busselskab løber med 125 af de 159 udbudte busser, men det er en del af historien, at Nobina kører omkring to tredjedele af den vundne kørsel i forvejen. Stort set alle busserne vil fremover være elbusser.
Samlet set har Nobina genvundet linje 40E, 143, 144, 179, 191, 193, 310R, 311, 312, 314, 320R, 321, 322, 323, 325, 326, 327, 330R, 353, 365R, 375R og 400S. Fra Umove overtager Nobina desuden linje 182, 183, 354, 196, 197, 198, 370R, 374, 388 og 390R. Fra Keolis omfatter gevinsten linje 151 og 152 og fra GoCollective linjerne 158, 163, 165, 168 og 217. Det er udbudsenhederne 1-6, der er gået til Nobina. De nye kontrakter gælder fra 13. december 2026 og 14. februar 2027.
Keolis genvandt linjerne 240R, 260R, 460R, 470R, 480R, 608 og 670, hvoraf de tre førstnævnte fulgte med ved købet af Anchersens rutekørsel tidligere på året. Derudover overtages linjerne 465, 466 og 468 fra Umove og linje 680R fra Tide Bus. I alt har Keolis fået 30 busser i udbuddet, hvoraf man har omkring de 22 i forvejen. Der er tale om kørslen på udbudsenhederne 7 og 8, og de nye kontrakter gælder fra 27. juni 2027.
Endelig genvandt DitoBus linje 563, 571, 572 og 573 i udbudsenhed 9. Den nye kontrakt gælder fra 9. februar 2026.
151 af busserne i udbuddet skal være elbusser. Så vidt vides er det kun linjerne 465, 466, 468, 563, 571, 572 og 573, der ikke elektrificeres. Efter udbud A24 vil 87 pct. af Movias busflåde være elektrisk, oplyser trafikselskabet i en pressemeddelelse.
Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 01.07.25; liste over vindende tilbud og evalueringstekniske priser fra Movia 01.07.25