Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2011

Kinesiske elbusser til København

Af Thomas de Laine

BYD K9 i Movia-udgave
Sådan ser BYD K9-elbussen ud i Movia-gul udgave. Ligheden med Mercedes Citaro er til at få øje på! Tegning: Movia.

Movia vil teste to elbusser i fuld størrelse, altså 12 meter lange. Forsøget er ikke kun en nyhed, fordi der er tale om "rigtige" busser og ikke kun småbusser, som de kendte batteribusser fra linje 11A, men også fordi busserne produceres i Kina.

Det er således den kinesiske bus-, bil- og batteriproducent BYD, der står bag de såkaldte K9-elbusser. Udseendemæssigt ligger typen nær Mercedes' Citaro-model. Bemeldte tyske busproducent har da også et samarbejde med BYD. Forventningen til de nyudviklede busser er, at CO2-udledningen kan nedbringes med 55 pct. i forhold til dieselbusserne, ligesom den lokale partikelforurening kan undgås. Forsøget med de to busser går ud på at afklare, om de store elbusser kan erstatte nogle af de traditionelle dieselbusser.

Forsøget skal begynde i anden halvdel af 2012 og løbe over længere tid (tilsyneladende to år). Det er endnu ikke besluttet, hvilke linjer busserne skal køre på. Undervejs skal K9'erens driftsstabilitet, batterilevetid og løbende omkostninger mv. afprøves. BYD K9-bustypen kan oplades på 4-6 timer og herefter køre ca. 250 km. Alt i alt et forsøg, der nok er noget mere interessant end de små batteribusser, der allerede er i drift i København.

"Vi ser det som en mulighed for at få elbusser ind i den helt ordinære drift. Det er ikke muligt i dag," har Movias kontraktchef Søren Englund udtalt til Ingeniøren. "12 meter-busserne er så store, at batterierne hidtil ikke har kunnet holde til det på grund af øget belastning. Derfor er forsøget meget spændende for os, for det giver et stort perspektiv for den fremtidige busdrift." Med forsøget bliver København det første sted i Europa, hvor elbusser i fuld størrelse kommer i drift.

Movia har nu underskrevet en samarbejdsaftale med BYD, og kineserne har dermed måske fået foden en smule inden for på det danske busmarked. Kinesiske busproducenter vinder hastigt frem andre steder i verden, så deres entré på disse breddegrader er ikke helt uventet.

BYD er etableret i 1995 og arbejder også inden for andre områder med it og ny energi, f.eks. ladere til mobiltelefoner. BYD har mere end 200.000 medarbejdere i Kina. Allerede omkring introduktionen af K9-elbussen indgik BYD en kontrakt med den kinesiske by Hunan om levering af 1.000 eksemplarer. BYD er i øvrigt en af Kinas hurtigst voksende producenter af personbiler.

Kilde: Pressemeddelelse fra Movia 10.03.10; Ing.dk 10.03.10