Nyheder ➜
Tre kan byde på driften af Københavns metro
Af Thomas de Laine

Tog på linje M1 og M2 ved Lindevang station på Frederiksberg. Der er 34 tog i den første generation, som blev leveret fra 1999 til 2005, og de skal alle gennemgå en renovering, så de kan køre til midten af 2030'erne. Til den tid skal de udskiftes med nyt materiel, og det skal altså efter planen ske undervejs i den kontrakt, der nu er i udbud. Foto: Thomas de Laine, 2. september 2025.
Metroselskabet har i slutningen af august prækvalificeret tre bydere ved det udbud af metroens drift og vedligeholdelse, som blev igangsat først på sommeren. Udbuddet omfatter alle fire metrolinjer i København i 12-15 år fra efteråret 2027.
De tre, der har mulighed for at afgive tilbud, er:
KBH Metro Partner med støttevirksomhederne RATP Development, Frankrig, SBS Transit Rail, Singapore, ComfortDelgro Irish Citylink, Irland, og Westbus Coach Services, England. RATP er det franske statsejede selskab, der bl.a. driver metroen i Paris, som har flere fuldautomatiske og førerløse linjer, ligesom SBS Transit kører to sådanne i Singapore.
Keolis Danmark, som i forvejen er kendt som operatør på letbanerne i Aarhus og Odense såvel som fra busdrift for de regionale trafikselskaber; i disse år især i Movialand og Nordjylland.
Metro Service med støttevirksomheden Azienda Trasporti Milanesi (ATM), dvs. Milanos trafikselskab. Metro Service har helt siden åbningen haft kontrakten om drift og vedligehold af Københavns metro, og de sidste mange år har Metro Service været et joint-venture mellem ATM og Hitachi Rail, det tidligere Ansaldo STS. I denne omgang er Hitachi Rail dog ikke med til at give tilbud.
De tre prækvalificerede får nu en periode til bl.a. at inspicere metrosystemet i København, og derefter skal det første tilbud afleveres. Udbuddet er med forhandling, så der vil være et forløb med forhandlinger om tilbuddene mellem Metroselskabet og byderne, hvor byderne undervejs skal indlevere reviderede tilbud. Efter den sidste tilbudsfrist tildeler Metroselskabet kontrakten, og det sker med 40 pct. vægt på prisen og 60 pct. på den tilbudte kvalitet. Forventningen er, at kontrakten kan skrives under i september 2026. Driftsstart under den nye kontrakt er onsdag 29. september 2027.
Kilde: Pressemeddelelse fra Metroselskabet 01.09.25