Myldretid

Menu

Nyheder

Tre kan byde på driften af Københavns metro

Af Thomas de Laine

Metrotog ved Lindevang station
Tog på linje M1 og M2 ved Lindevang station på Frederiksberg. Der er 34 tog i den første generation, som blev leveret fra 1999 til 2005, og de skal alle gennemgå en renovering, så de kan køre til midten af 2030'erne. Til den tid skal de udskiftes med nyt materiel, og det skal altså efter planen ske undervejs i den kontrakt, der nu er i udbud. Foto: Thomas de Laine, 2. september 2025.

Metroselskabet har i slutningen af august prækvalificeret tre bydere ved det udbud af metroens drift og vedligeholdelse, som blev igangsat først på sommeren. Udbuddet omfatter alle fire metrolinjer i København i 12-15 år fra efteråret 2027.

De tre, der har mulighed for at afgive tilbud, er:

De tre prækvalificerede får nu en periode til bl.a. at inspicere metrosystemet i København, og derefter skal det første tilbud afleveres. Udbuddet er med forhandling, så der vil være et forløb med forhandlinger om tilbuddene mellem Metroselskabet og byderne, hvor byderne undervejs skal indlevere reviderede tilbud. Efter den sidste tilbudsfrist tildeler Metroselskabet kontrakten, og det sker med 40 pct. vægt på prisen og 60 pct. på den tilbudte kvalitet. Forventningen er, at kontrakten kan skrives under i september 2026. Driftsstart under den nye kontrakt er onsdag 29. september 2027.

Kilde: Pressemeddelelse fra Metroselskabet 01.09.25