Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2016

+Way bliver til CityLine - udadtil

Af Thomas de Laine

Keolis 8484 ved Nørreport st.
Keolis 8484 (senere Arriva 1684) i +Way-design ved Nørreport station 5. november 2015. Cirklerne med +'er i var gennemgående, men dette logo bliver erstattet af et CityLine-logo. Foto: Thomas de Laine.

Hvis det går, som Movias administration har indstillet til bestyrelsen, kommer linje 5A i skikkelse af +Way til at bære det passagerrettede produktnavn CityLine. Og linjenummer 5C. "+Way" fastholdes dog som navn på konceptet i forhold kommuner og andre samarbejdspartnere.

Anlægsarbejdet på +Way-strækningen på Frederikssundsvej i Københavns nordvestkvarter er i fuld gang, og i efteråret kørte en enkelt af den kommende +Way-linjes busser rundt folieret som forsøg i det nye +Way-design, hvor bl.a. et +-tegn i en cirkel indgik som et markant element flere gange. I det hele taget har Movia været langt fremme med den designmæssige del af konceptet, hvor det da også var planen, at "+Way" skulle fungere som produktnavn - altså som Movias navn på "produktet" over for passagererne, ligesom A- og S-busserne f.eks. er produktnavne.

Det har imidlertid vist sig, at navnet +Way ikke fungerer så godt over for publikum. Movia skriver selv, at der er tvivl om udtalen af navnet, og at passagererne ikke forbinder "+Way" med det, som det var hensigten, de skulle tænke på, altså en eksklusiv, moderne, tilgængelig, effektiv og hurtig form for transport.

Movia har derfor afprøvet fem alternative produktnavne på ca. 1.000 repræsentativt udvalgte passagerer. De fem navne var valgt med henblik på at signalere, at konceptet er mere end en "almindelig" bus, og at det er moderne, simpelt, differentieret og "high-end". Desuden skulle det kunne udtales på dansk, uden dog at behøve være på dansk, og være "fremtidssikret" i forhold til f.eks. geografisk anvendelse. Endelig skulle det kunne bruges inden for det allerede godkendte +Way-design.

Vinderen i denne undersøgelse blev CityLine, mens +Way scorede lavest. To tredjedele mente f.eks. ikke, at "+Way" passer til en bus, mens halvdelen omvendt mener, at CityLine både er moderne og passer til busser. Fire ud af ti knytter værdierne effektivt, troværdigt og hurtigt til "CityLine".

+Way vil fortsat være Movias eget navn på konceptet, når det omtales over for kommuner, regioner, presse og andre interessenter. I den forbindelse er det værd at huske, at der sådan set allerede er en +Way-strækning i drift i København på Tagensvej, Nørre Allé og Lyngbyvej, som betjenes af bl.a. linje 6A og 150S - altså hvor selve buslinjerne i forvejen ikke kører under et +Way-navn. CityLine vil imidlertid blive anvendt som Movias navn på +Way-linjerne, når der kommunikeres til passagererne, og CityLine-linjerne bliver "bogstavbusser" med produktbogstavet 'C'. Linje 5A skifter derfor linjenummer til 5C i april 2017. Det er første gang, der er noget, der hedder C-linjer i Hovedstadsområdet, når der ses bort fra natlinje C (1936-84) og C som angivelse af en linjevariant som f.eks. linje 313A, 313B og 313C (afskaffet i 1970'erne).

Movia forventer ikke, at de parallelle navne på produkt og koncept kommer til at give anledning til problemer og peger desuden på, at man også i f.eks. Malmö og Metz, der begge har Bus Rapid Transit (BRT), bruger forskellige navne på koncept og produkt. Brugen af CityLine i stedet for +Way vil heller ikke have større designmæssige konsekvenser i forhold til det planlagte. Farver, sædebetræk osv. vil blive fastholdt. Dog skal logoet justeres.

Kilde: Dokument til Movias bestyrelsesmøde 25.02.16