Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

AK Busser vil køre hver femte danske rutebus

Af Thomas de Laine

Om fem til seks år vil tyske AK Busser (Autokraft) gerne have 15-20 pct. af det danske busmarked. Og man er specielt interesserede i Århus og København. Det er meldingen i dag, hvor man underskriver aftalen om at købe midtjyske Pan Bus og dermed erhverver den første procent.

Hermann von der Schulenburg, der er adm.dir. for Deutsche Bahns busdivision, DB Stadtverkehr, fortæller, at målet skal nås med organisk vækst i form af udbudssejre til Pan Bus og gennem opkøb eller partnerskaber, der kan give selskabet adgang til markedet i Hovedstadsområdet. Direktøren siger også, at Deutsche Bahn stadig er interesseret i Danmark, selvom man ikke havde held til at vinde Kystbanen og tabte til Arriva i kampen om at købe Veolias danske busselskab.

Veolias tilbagetrækning - efter otte år med et samlet underskud på 400 mio. kr. - giver ikke anledning til bekymring: "Vi agter at tjene penge fra første færd, og vores vurdering af markedet er, at vi kan få en rimelig indtjening," siger von der Schulenburg. Hvis markedet ændrer sig, så det ikke er muligt at opnå profit, vil selskabet dog langsomt forlade Danmark, da man ikke er interesserede i at underbyde for at vinde ruter.

Deutsche Bahn betragter Danmarks om et interessant marked, både for bus- og togdrift, fordi det er meget åbent for konkurrence, meget velorganiseret og meget fair. Det danske busmarked har en værdi af ca. 7,5 mia. kr. årligt, og det er første gang, Deutsche Bahn forlader Tyskland. Man har dog også kig på Polen, Italien og Frankrig. Et andet ambitiøst mål er nemlig at blive Europas tredjestørste busselskab inden 2012. Når Deutsche Bahn i det hele taget søger uden for Tyskland er det bl.a. fordi, der ses et større pres fra internationale konkurrenter på hjemmemarkedet. Deutsche Bahn har 8 pct. af det tyske busmarked.

Pan Bus blev købt for et tocifret millionbeløb, og Pan Bus' daglige leder Søren Holk Hansen bliver administrerende direktør i AK Busser. AK Busser ejes 90 pct. af tyske Autokraft og 10 pct. af århusianske Abildskou, mens Autokraft er et datterselskab af Deutcshe Bahn. Navnet Pan Bus videreføres, i hvert fald indtil videre. Pan Bus har 120 medarbejdere og 58 busser på kontrakter for Midttrafik, nemlig bybusserne i Viborg samt regionale ruter omkring Viborg, Randers, i Thy og på Mors. Denne kørselsmængde svarer som nævnt til ca. 1 pct. af det danske marked for rutebuskørsel.

"Det danske busmarked er blevet europæiseret, og de store aktører sidder nu på 80 pct. af markedet. Derfor var det på tide at lægge en strategi for, hvordan Pan Bus kunne overleve. Købstilbudddet fra Deutsche Bahn, der vil bruge Pan Bus som moderselskab for at komme ind i Danmark, var den rette løsning," siger Søren Holk Hansen.

Kilder: Business.dk 31.07.07 [http://www.business.dk/article/20070730/transport/107300830/, 31.07.07; http://www.business.dk/article/20070730/transport/107300829/, 31.07.07]; Dr.dk 31.07.07 [http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2007/07/31/073917.htm, 31.07.07]