Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2006

Autokraft vil køre i Danmark

Af Thomas de Laine

Linje 5A-bus på Rådhuspladsen i København.
Skal dette være en Mercedes Citaro om et år? Tyske Autokraft er muligvis i spil om linje 5A i København! Rådhuspladsen, 31. marts 2006. Foto: Thomas de Laine.

Det store tyske busselskab Autokraft planlægger at indtage Danmark. "AK Busser A/S" er 24. oktober etableret som et dansk datterselskab af Autokraft Kiel, der ejes af Deutsche Bahn. AK Busser har Jess Abildskou fra Abildskou i Århus som direktør og bestyrelsesmedlem, mens de øvrige bestyrelsesmedlemmer er tyskere. Abildskou og Autokraft samarbejder i forvejen om en rute mellem Berlin og Århus. I første omgang agter Autokraft at deltage ved de regionale trafikselskabers udbud.

Skal man tro rygterne, er Autokraft allerede involveret i HURs 19. udbud, hvor man bl.a. skulle have lagt billet ind på linje 5A. Autokraft har tidligere haft lidt med rutekørsel i Danmark at gøre, idet man i 1990'erne fungerede som partner med Gråhundbus i Ballerup på regionalbusrute 860, København-Kiel-Haderslev. Desuden har selskabet kørt i Sønderjyllands Amt i meget begrænset omfang. Tyske busselskaber har dog ikke hidtil spillet nogen væsentlig rolle i dansk rutekørsel.

De udenlandske selskabers interesse for det danske marked for buskørsel er øjensynligt vendt tilbage. Det er ikke længe siden, norske Netbus købte sig ind i et dansk busselskab, og nu banker tyske Autokraft altså på. Dette må tolkes sådan, at de pågældende selskaber forventer at kunne tjene penge på at køre i Danmark, hvilket på den ene side kan betragtes som et sundhedstegn, men måske også på den anden side som et forvarsel om, at hårdere konkurrence er på vej tilbage.

Kilder: Busfrontens forum, CVR-registret mv.