Baggrund & historie ➜ Bushistorie ➜
Udbud i trafikselskaberne 2007-08
Af Thomas de Laine
Artiklen videreførte oversigten i Udbud i trafikselskaberne 1990-2006 med de nye trafikselskabers udbud efter kommunalreformen 1. januar og frem til det tidlige efterår 2008.
I oversigten er ikke medtaget udbud af handicapkørsel, og udbud af behovsstyret trafik (telebuskørsel o.lign.) er ikke medtaget systematisk.
Trafikselskaber i oversigten:
Movia
Trafikselskabet Movia dækker hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn samt omkringliggende øer svarende til de tidligere HUR-, VT- og STS-områder.
Kontraktbemaling: Helt gul
- A1 - 1. udbud af almindelig rutekørsel med kontraktbegyndelse 1. april 2008
30 busser og ca. 79.800 årlige køreplantimer. Rutebilruter på Vestsjælland og bybuskørsel i Holbæk og Slagelse.
Se 1. omtale (31. maj 07), 2. omtale (17. jul. 07) og afgørelse (13. okt. 07). - A2 - 2. udbud af almindelig rutekørsel med kontraktbegyndelse 19. oktober 2008
86 busser og ca. 259.000 årlige køreplantimer. Tre store S-buslinjer og landruter i Nordsjælland.
Se omtale (10. sep. 07) og afgørelse (7. feb. 08). - A3 - 3. udbud af almindelig rutekørsel med kontraktbegyndelse 1. august 2009 og 1. april 2010
135 busser og ca. 348.000 årlige køreplantimer. Kørsel på Sydvestsjælland og øerne.
Se 1. omtale (23. jun. 08) og 2. omtale (25. aug. 08). - A4 - 4. udbud af almindelig rutekørsel med kontraktbegyndelse 13. december 2009
116 busser og ca. 469.000 årlige køreplantimer. Linjer i København og omegn, bl.a. to A-buslinjer.
Se 1. omtale (23. jun. 08) og 2. omtale (25. aug. 08).
- C1 - 1. udbud af citybuskørsel med kontraktbegyndelse medio oktober 2008
9 busser og ca. 27.500 årlige køreplantimer. Kørsel med (måske eldrevne) midibusser i Københavns indre by.
Se omtale (10. dec. 07), 1. omtale af afgørelse (11. mar. 08) og 2. omtale af afgørelse (17. mar. 08).
- H2 - 2. udbud af rutesejlads (havnebusser) med kontraktbegyndelse 1. januar 2008
2 både og ca. 6-8.000 årlige sejlplantimer. Option på yderligere 2 både og ca. 7-9.000 årlige sejlplantimer.
Se omtale (30. maj 07) og afgørelse (10. dec. 07).
- S1 - 1. udbud af servicebuskørsel med kontraktbegyndelse 21. oktober 2007
2 busser og ca. 4.000 årlige køreplantimer inkl. option på yderligere 4 busser og ca. 8.000 årlige køreplantimer. Servicebuskørsel i Københavns Kommune.
Se omtale (30. maj 07) og afgørelse (10. jul. 07). - S2 - 2. udbud af servicebuskørsel med kontraktbegyndelse 7. januar 2008
1 bus og ca. 1.800 årlige køreplantimer. Servicebuskørsel i Ishøj Kommune. Option på yderligere 1 bus til servicebuskørsel i en nabokommune.
Se omtale (17. jul. 07) og afgørelse (10. dec. 07). - S3 - 3. udbud af servicebuskørsel med kontraktbegyndelse 4. januar 2009
15 busser og ca. 29.500 årlige køreplantimer inkl. option på yderligere 6 busser og 11.000 årlige køreplantimer. Servicebuskørsel i København og det øvrige hovedstadsområde.
Se omtale (26. feb. 08) og afgørelse (14. maj 08).
- T1 - 1. udbud af telebuskørsel med kontraktbegyndelse 14. oktober 2007
11 tele- og 2 servicebusser og ca. 42.000 årlige tele- og servicebusvogntimer. Telebuskørsel i Køge, Høje-Taastrup og Fredensborg kommuner og servicebuskørsel i Køge Kommune.
Se 1. omtale (22. nov. 06), 2. omtale (17. apr. 07) og afgørelse (28. jul. 07).
- U1 - 1. udbud af skolebuskørsel med kontraktbegyndelse 1. januar 2008
3 busser og ca. 4.600 årlige køreplantimer. Skolebuskørsel i Stevns Kommune og ordinær buskørsel i Stevns og Køge kommuner.
Se omtale (16. aug. 07) og afgørelse (23. jan. 08). - U2 - 2. udbud af skolebuskørsel med kontraktbegyndelse 10. august 2008
5 busser og ca. 7.400 årlige køreplantimer. Skolebuskørsel i Egedal og Halsnæs kommuner.
Se 1. omtale (23. jan. 08), 2. omtale (24. feb. 08) og afgørelse (23. jun. 08).
BAT
BAT er trafikselskabet på Bornholm og har eksisteret siden 1984.
Kontraktbemaling: Helt rød
Endnu ingen udbud.
Se også BATs 1.-2. udbud i artiklen Udbud i trafikselskaberne 1990-2006.
FynBus
FynBus er trafikselskabet i den del af Region Syddanmark, der ligger øst for Lillebælt, dvs. Fyn og omkringliggende øer. En ændring i forhold til FynBus før kommunalreformen er, at alle kommunernes lokale ruter, herunder bybusserne i Odense, nu er med.
Kontraktbemaling: Hvid og lysegrøn med forskellig farvefordeling på fronten for rutebiler og bybusser
- Udbud af bybusserne i Odense med kontraktbegyndelse 29. juni 2008
72 busser og ca. 173.000 årlige køreplantimer. Førstegangsudbud af hovedparten af bybuskørslen i Odense.
Se 1. omtale (27. jan. 08), 2. omtale (17. mar. 08), 3. omtale (19. mar. 08) og afgørelse (25. apr. 08). - Udbud af kørsel i Middelfart Kommune med kontraktbegyndelse 1. november 2008
11 busser og ca. 20.308 årlige afregningstimer samt teletaxakørsel med 3.177 årlige afregningstimer i Middelfart-, Nørre Aaby- og Ejby-området.
Se omtale (10. maj 08) og annullering (3. sep. 08). - Udbud af kørsel i Nyborg Kommune med kontraktbegyndelse 1. november 2008
10 busser og ca. 18.717 årlige afregningstimer samt teletaxakørsel med 602 årlige afregningstimer i Nyborg-, Ullerslev- og Ørbæk-området.
Se omtale (18. maj 08) og afgørelse (3. sep. 08). - Udbud af kørsel i Svendborg Kommune med kontraktbegyndelse 1. november 2008 og 1. august 2010
17 busser og ca. 45.126 årlige afregningstimer i Svendborg-, Gudme- og Ejebjerg-området.
Se omtale (18. maj 08) og afgørelse (3. sep. 08).
FynBus har en offentlig udbudsplan, hvor al kørsel sendes i udbud med virkning fra 2008-10.
Sydtrafik
Trafikselskabet i den jyske del af Region Syddanmark er Sydtrafik. Området svarer til det tidligere Sydbus-område, RAT-området og en del af VAT-området.
Kontraktbemaling: Helt blå for rutebiler og helt gul for bybusser
- 1. udbud med kontraktbegyndelse 29. juni-11. august 2008
101 busser og ca. 200.000 årlige køreplantimer. Ruter i den sydlige og vestlige del af trafikselskabet.
Se 1. omtale (18. sep. 07), 2. omtale (13. dec. 07) og afgørelse (17. feb. 08).
Midttrafik
Det midtjyske trafikselskab, der i udstrækning dækker Region Midtjyllands område, omfatter en del af det tidligere VAT-område, det meste af det tidligere VAFT-område og hele de tidligere Århus og Ringkjøbing amter. Kommunernes lokale ruter, herunder bybusserne i Århus, er med i modsætning til de tidligere ordninger i Århus og Ringkjøbing amter.
Kontraktbemaling: Helt blå for rutebiler og helt ÅS-sennepsgul for bybusser
- 1. udbud med kontraktbegyndelse 1. juli 2007-1. januar 2008
29 busser og ca. 29.200 årlige køreplantimer. Lokalruter i Lemvig og Ringkjøbing-Skjern kommuner.
Se omtale (28. mar. 07) og afgørelse (31. maj 07). - 2. udbud med kontraktbegyndelse 2. december 2007
25 busser og ca. 83.000 årlige køreplantimer. Bybusserne i Silkeborg.
Se omtale (31. maj 07) og afgørelse (18. aug. 07). - 3. udbud med kontraktbegyndelse 2. november 2008
33 busser og ca. 124.000 årlige køreplantimer. Førstegangsudbud af cirka en femtedel af bybusserne i Århus.
Se 1. omtale (17. feb. 08), 2. omtale (18. feb. 08) og afgørelse (4. apr. 08). - 4. udbud med kontraktbegyndelse 1. august 2008
8 busser og ca. 21.982 årlige køreplantimer. Bybuskørsel i Holstebro.
Se omtale (27. jan. 08) og afgørelse (4. apr. 08). - 5. udbud med kontraktbegyndelse 29. juni-1. august 2008
27 busser og ca. 26.917 årlige køreplantimer. Lokale ruter i Holstebro Kommune.
Se omtale (27. jan. 08) og afgørelse (4. apr. 08). - 6. udbud med kontraktbegyndelse 29. juni-1. august 2008
31 busser og ca. 33.512 årlige køreplantimer. Lokale ruter i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Se omtale (27. jan. 08) og afgørelse (4. apr. 08). - 7. udbud med kontraktbegyndelse 29. juni-1. august 2008
32 busser og ca. 28.888 årlige køreplantimer. Lokale ruter i Herning Kommune.
Se omtale (27. jan. 08) og afgørelse (4. apr. 08). - 8. udbud med kontraktbegyndelse 1. oktober 2008
3 busser og ca. 3.222 årlige køreplantimer. Lokale ruter i Struer Kommune.
Se omtale (22. apr. 08) og afgørelse (23. jun. 08). - 9. udbud med kontraktbegyndelse 29. juni 2008
24 busser og ca. 53.746 årlige køreplantimer. Regionale ruter i trafikselskabets vestlige del.
Se omtale (27. jan. 08) og afgørelse (4. apr. 08).
Nordjyllands Trafikselskab (NT)
I Region Nordjylland findes Nordjyllands Trafikselskab, der dækker det hidtidige NT-område og en mindre del af det tidligere VAFT-område.
Kontraktbemaling: Sølvgrå for rutebiler, gul for almindelige bybusser og rød for metrobusser med skrå bånd i hvid og blå samt produktfarve. Produktfarve er lyseblå for rutebiler, gul for bybusser og orange for metrobusser.
- 12. udbud med kontraktbegyndelse 6.-11. januar 2008
10 busser og ca. 12.000 årlige køreplantimer.
Se omtale (19. jul. 07) og afgørelse (13. okt. 07). - 13. udbud med kontraktbegyndelse 11. august 2008
4 busser og ca. 5.532 årlige køreplantimer i Mariager-området.
Se omtale (17. feb. 08) og afgørelse (21. apr. 08). - 14. udbud med kontraktbegyndelse 11. januar 2009
25 busser og 30.361 årlige køreplantimer på B- og T-kontrakter.
Se omtale (21. apr. 08) og afgørelse (3. sep. 08).
Se også NTs 1.-11. udbud i artiklen Udbud i trafikselskaberne 1990-2006.