Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2008

Århus Sporveje vandt

Af Thomas de Laine

Der kommer ikke nyt firmanavn på Århus' bybusser i denne omgang. Midttrafik afgjorde nemlig i dag af udbuddet af omkring en femtedel af kørslen i Århus til sporvejenes fordel.

Fem selskaber havde budt på kørslen. Udover sporvejene var det City-Trafik, Concordia, Arriva og Abildskou. City-Trafik var kun ganske lidt dyrere end sporvejene, men havde sammen med Concordia taget forbehold. City-Trafik bød nemlig med laventrébusser og ikke de ønskede lavgulvsbusser.

Ved udbuddet vægtede prisen 60 pct. og kvaliteten 40 pct. Midttrafik vurderede således, at sporvejenes tilbud var det bedste. Prisen lå 14 pct. under, hvad sporvejene kørte til i 2007, og det skyldes bl.a., at der er flere køreplantimer pr. bus og færre ledbusser i den udbudte kørsel end i sporvejenes samlede kørsel samt ekstraordinært meget overarbejde i 2007, skriver Midttrafik i pressemeddelelsen om resultatet. Det vurderes, at den reelle besparelse er 6-7 mio. kr. om året.

Formelt set er sporvejenes tilbud et kontrolbud udarbejdet af Midttrafik, som sporvejene er en del af, og det vil sige, at udbuddet er annulleret. Sporvejene skal fremover føre et særskilt regnskab for den del af kørslen, der indgik i udbuddet, og kun overenskomstansatte chauffører vil køre på linjerne i udbuddet.

Det var 33 busser og ca. 124.000 årlige køreplantimer på linjerne 4, 6, 7, 8, 16, 24 og en del af linje 91, der var udbudt. Midttrafik forventer, at næste udbud af bybuskørsel i Århus vil finde sted i 2010. De 33 busser vil fra foråret 2009 være helt nye lavgulvsbusser (altså uden indvendige trin), som opfylder Euro 5-normen.

Kilde: Pressemeddelelse fra Midttrafik 04.04.08