Myldretid

Menu

Nyheder

Torben Liebst er død

Af Thomas de Laine

Torben Liebst på Rådhuspladsen
Torben Liebst parat med dansklærerens røde pen ved et arrangement på Rådhuspladsen i august 2013. Movia præsenterede et ledbusforsøg på linje 5A, men havde skrevet "sit" i stedet for "deres" på en planche. Tsk, tsk! Torben Liebst var som oftest at finde med sit kamera (og sin røde pen!) ved den slags arrangementer. Foto: Thomas de Laine.

En af de helt store figurer blandt sporvejs- og til dels busentusiaster med tilhørende foreningsliv døde tidligere på måneden. Torben Liebst blev lige præcis ikke 76 år, og i dag blev han bisat fra Vangede Kirke. De særlige restriktioner i Corona-tiden betød desværre, at der måtte sættes snævre grænser for, hvor mange der kunne være til stede, men under mere normale omstændigheder ville følget have været langt større. For Torben Liebst var både velkendt og vellidt i brede kredse.

Det er dermed også sandsynligt, at Torben Liebst slet ikke behøver en introduktion, men alligevel: Torben Vilhelm Liebst var som 20-årig med til at stifte Sporvejshistorisk Selskab. Det skete i midten af 1960'erne, hvor Københavns Sporveje havde taget hul på omstillingen fra sporvognsdrift til busdrift. Han blev desuden i ung alder en garvet fotograf, som dækkede alle aspekter af sporvejenes virke - linjenedlæggelser, remiselukninger, afbrænding af udrangerede sporvogne i Sydhavnen, levering af nye ledvogne, afskibning af samme ledvogne til Egypten, oprettelsen af nye buslinjer og garager og meget andet. Det fremgår af et jubilæumsnummer af Bytrafik fra 1975, at han allerede dengang havde taget over 100.000 sporvognsbilleder efter en spæd begyndelse med hans fars apparat i 1959.

Efter at have foreviget afskeden med den sidste sporvogn i København i 1972 fortsatte Torben Liebst med fotografisk at dække udviklingen, hvor HT afløste sporvejene, og der endnu senere blev bygget metro og jernbane til Lufthavnen. Også opbygningen af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm er naturligvis blevet dokumenteret på billeder. Torben Liebst var en, man igen og igen rendte på "ude i marken", når der var trafikale begivenheder - senest f.eks. indvielsen af elbusser på linje 2A i december 2019. Han havde også en bred kontaktflade og var dermed hyppigt leveringsdygtig i insider-viden.

Den store billedsamling, som selvfølgelig er overgået til Sporvejshistorisk Selskab, kan man næsten heller ikke undgå at have set mange eksempler fra. Der findes stort set ikke en trykt udgivelse om sporvogne eller busser i København, som ikke indeholder op til flere Torben Liebst-billeder, og søgte man passende historiske fotos til en artikel, kunne han også altid levere (se bare her).

I foreningsregi var han fast deltager som billedfremviser på medlemsmøder - også i Foreningen Busfronten, hvor han tilsvarende var medlem lige fra begyndelsen i midt-80'erne. Hvis der skulle findes underholdning til et medlemsmøde, kunne han altid diske op med et udvalg af billeder fra det enorme arkiv, og dertil hjalp Torben Liebst utallige gange med at stille udstyr til rådighed, også selvom det ikke var ham, der stod for aftenens indslag. Hans trafikale årsberetninger tilsat både nye og gamle morfarjokes var på mange måder næsten indbegrebet af medlemsmøder i flere foreninger.

Torben Liebst virkede samtidig på andre fronter. Ikke mindst var han skolelærer og underviste i årtier på en skole ved Lergravsparken. Forbipasserende kunne kende skolen på, at han havde fået opstillet en udrangeret KS-bivogn i skolegården som legehus! Vognen er siden overtaget af Sporvejsmuseet og nu under renovering. Det var også på denne skole, han var med til at etablere landets første skolepatruljer. Hans fag var dansk, og de fleste af hans billedfremvisninger indeholdt da også eksempler på skilte, reklamer og andet godt, hvor dansk retskrivning ikke var overholdt. Torben Liebst var derudover involveret i flere lokalhistoriske foreninger, blandt andet på Amager, hvor han også boede indtil for få år siden.

En ægte Liebst-opstilling

Den allestedsnærværende fotograf Torben Liebst var kendt for sine arrangerede opstillinger. Det kunne være flere generationer af vogntyper ved siden af hinanden i kronologisk orden, to vogne med samme vognnummer og den slags. Her er et eksempel:

Linje 2-sporvogne foran Nørrebro Remise
Torben Liebst-opstilling af de forskellige generationer af linje 2-sporvogne i Nørrebro Remise i sommeren 1966. Vognene er naturligvis opstillet efter alder med den ældste længst mod venstre. Foto: Torben Liebst.

I 1968 lå det for eksempel Torben Liebst på sinde at få et billede af den førstleverede og sidstleverede Duewag-ledvogn (KS nr. 801 henholdsvis 900) side om side i kassen. Opgaven indebar en del kreativitet, bl.a. udformningen af en falsk ordre på vask af den ene vogn, hvorved den kunne komme ud på linje 16 i stedet for 6. Billedet kunne på den måde snuppes i Emdrupvej-sløjfen ved at forsinke den ene vogns afgang derfra en smule!

Et sådant arrangement kaldes i visse kredse for en "Torben Liebst-opstlling", uanset hvem fotografen er, og de kræver ofte god vilje til at omrangere tingene lidt fra personalets side. Den slags vilje var Torben Liebst god til at fremelske, ligesom han på bedste spejdermanér altid var beredt med egne medbragte flag til at sætte på den sidste bus, når en linje skulle nedlægges:

Sidste linje 31-bus med flag i Ørestad
Sidste bus på den oprindelige linje 31 (oprettet af Københavns Sporveje i 1950 og nedlagt i august 2003) ved Ørestad station. Torben Liebst stod ved siden af fotografen, og han havde medbragt flagene, som chaufføren gik med til at få sat på for en kort bemærkning. Dette foto: Thomas de Laine.

Torben Liebst vil blive savnet, og han fortjener en plads i historiebøgerne - udover den plads, hans billeder allerede optager samme sted. Han har engang mundtligt berettet, hvordan den sidste sporvogn på en linje, der skulle "begraves", var blevet udsmykket med kasserede kranse fra en kirkegård. Han fik selv friske blomster, men ellers har opfordringen været, at man i stedet gav et bidrag til renoveringen af "hans" bivogn omtalt ovenfor.