Myldretid

Menu

Nyheder

Metrocityringen skal åbne 29. september

Af Thomas de Laine

Metrotog på Amager
Seneste metroåbning var 28. september 2007, hvor Lergravsparken-Lufthavnen slog dørene op. Her ses togsæt 16 ved Haveforeningen Formosa en af de første dage. Gangbroen i baggrunden er siden blevet ændret til et rør, formentlig så der vanskeligere kan kastes ting ned på togene. Foto: Thomas de Laine.

Den længe ventede konkrete åbningsdato for metrocityringen er nu offentliggjort: Søndag 29. september ventes københavnerne første gang at kunne køre med den nye metroringlinje.

Datoen for åbningen ligger således lige over tre måneder fremme i tiden, og i den periode skal de sidste tests gennemføres og dokumenteres, og metrocityringen skal køre i "almindelig drift" i et stykke tid, bare uden passagerer. På grundlag af dette skal den endelige myndighedsgodkendelse opnås, så metrocityringen har lov til at køre med passagerer, og godkendelsen forventes først at foreligge kort før den nu udmeldte åbningsdato.

"Stationerne og systemet er ved at være klar, og i de kommende måneder skal vi være sikre på, at alle tests og dokumentation er på plads og er afleveret i en ordentlig kvalitet, så myndighederne kan behandle det som led i den endelige godkendelse. Det har vi fuldt fokus på er på plads, men den endelige garanti for åbningstidspunktet vil vi først kunne give tæt på åbningsdagen. Vi vurderer, at tidsplanen er realistisk, men det baserer sig på, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse," sagde Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen i dag.

Movia skal, som Myldretid tidligere har omtalt, varsle sine entreprenører mindst tre måneder i forvejen, for at Nyt Bynet-omlægningen kan gennemføres. Dette kan man nu akkurat nå. Selve datoen for overgangen til Nyt Bynet kan forventes at blive cirka 14 dage efter den nu udmeldte åbningsdato for metrocityringen, altså omkring skolernes efterårsferie.

Metroåbningen i september vil omfatte selve cityringen, altså de 17 stationer fra Hovedbanegården forbi bl.a. Rådhuspladsen, Kgs. Nytorv, Østerport, Trianglen, Nørrebro, Frederiksberg og Enghave Plads tilbage til Hovedbanegården. Strækningen betjenes af den nye linje M3, som er en dobbeltrettet ringlinje. Grenen fra Østerport til Nordhavn og Orientkaj åbner ikke før i 2020 (og vil have linjenummer M4).

Metroselskabet oplyser, at man efter sommerferien vil præsentere programmet for åbningsdagen. Det bør dog bemærkes, at 29. september formentlig strengt taget er en indvielsesdag snarere end en åbningsdag. På indvielsesdagen er det sandsynligt, at der kun i begrænset omfang vil være mulighed for at køre "frit" med metrocityringen. Første dag med almindelig drift og almindelige takster er formentlig f.eks. mandag 30. september. Tilbage ved åbningen af den eksisterende metro i 2002 fandt der indvielse mv. sted lørdag og søndag 19.-20. oktober, hvor der kun var mulighed for at køre med metroen med forudkøbte adgangstegn til bestemte halvtimesperioder, mens den almindelige drift begyndte mandag 21. oktober 2002 tidligt om morgenen.

Kilde: Pressemeddelelse fra Metroselskabet 27.06.19