Myldretid

Menu

Nyheder

Ny transportminister og kollektiv trafik i den "politiske forståelse"

Af Thomas de Laine

Benny Engelbrecht
Den nye transportminister Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet. Foto: Socialdemokratiet.

Torsdag eftermiddag 27. juni var der ministeroverdragelse i Transportministeriet. Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, der havde været transport-, bygnings- og boligminister siden 28. november 2016, overdrog transportministerposten til Socialdemokratiets Benny Engelbrecht, efter dannelsen af den socialdemokratiske étpartiregering.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i dag desuden ændret navn til Transport- og Boligministeriet. Det er Kaare Dybvad, der afløser Ole Birk Olesen som boligminister, og Transport og Boligministeriets departement betjener begge de nye ministre.

Benny Engelbrecht er 48 år og har været medlem af Folketinget siden valget i november 2007, opstillet i Sønderjylland. September 2014-juni 2015 var han skatteminister i den daværende SR-regering, men derudover har Engelbrecht været Socialdemokratiets forbrugerordfører, EU-ordfører, erhvervsordfører og senest finansordfører. Fra 2011 til han blev skatteminister, var Benny Engelbrecht endvidere formand for Folketingets Transportudvalg. Hertil kommer flere andre politiske poster.

Efter afslutningen af folkeskolen, og indtil han kom i Folketinget, har Benny Engelbrecht arbejdet inden for bl.a. medier, journalistik, salg og marketing og taget kurser på merkonomuddannelsen i markedsføring. Han er født på Amager og søn af typograf Alf Sørensen og Ulla Sørensen. Privat er han gift med Charlotte Engelbrecht.

Den nye regering og kollektiv trafik

Den nye socialdemokratiske étpartiregering har som bekendt ikke et egentligt regeringsgrundlag. Men i den 18 sider lange aftale eller "politiske forståelse" Retfærdig retning for Danmark, som Socialdemokratiet og de tre støttepartier Enhedslisten, SF og Radikale Venstre har udformet, indgår der punkter af relevans for den kollektive trafik.

Først og fremmest drejer det sig om klimaet, hvor udledningen af drivhusgasser skal reduceres med 70 pct. i forhold til 1990. Man vil bl.a. have en omstilling i transportsektoren med stop for salg af benzin- og dieselbiler fra 2030, flere elbiler på vejene og i det hele taget en samlet strategi for elektrificering i transportsektoren. Hertil kommer skærpede miljøzoneregler, investeringer i kollektiv transport og cyklisme mv.

Af aftalens del om sundhed fremgår det, at man vil videreføre regionerne, der jo har en del af ansvaret for busser og lokalbaner. Regionerne skulle ifølge den nu afgåede regerings sundhedsudspil fra januar nedlægges med deraf følgende ændringer i organiseringen af den kollektive trafik. Det er dog ikke adresseret i den fælles politiske forståelse, om videreførelse af regionerne også omfatter bus- og lokalbaneopgaverne.

Kilder: Transport- og Boligministeriet 27.06.19; "Politisk forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten: Retfærdig retning for Danmark" 25.06.19