Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

Arriva og Veolia bliver ligevægtige i Østdanmark

Af Thomas de Laine

Arrivas tab af andele af markedet for busdrift i Hovedstadsområdet har været forholdsvis dramatisk ved de to seneste udbudsrunder. Tilsammen har Arriva i 18. og 19. udbud tabt næsten 16 pct. af kørslen i det tidligere HUR-område.

Siden Arriva købte Bus Danmark af Hovedstadsamterne i 1999 har man år for år tabt mere kørsel, end man har vundet, dog afbrudt af en stigende markedsandel i årene 2003-2005. Faktum er imidlertid, at Arriva i 1999 kørte hver anden af Hovedstadsområdets busser, men fra oktober 2007 kun kører knap hver tredje.

Her ses udviklingen i Arrivas markedsandel siden 1999. Første linje er Arrivas andel af køreplantimerne i Hovedstadsområdet ifølge Amtsrådsforeningens busstatistik, mens anden linje er oplysninger afgivet af HUR og Movia i forbindelse med udbudsresultater i årenes løb.

199920002001200220032004200520062007
50,546,646,742,943,946,547,8
45,4 44,845,448,041,932,2

Den anden store operatør er Veolia, der fra oktober vil have 27,7 pct. af busdriften i det tidligere HUR-område. Veolia haler med andre ord ind på Arriva.

Forskellen mellem de to store indsnævres imidlertid yderligere, hvis man ser på hele Movia-området, altså også de tidligere Vestsjællands og Storstrøms amter. De præcise tal for de aktuelle kørselsandele herfra kendes ikke, men opgjort ud fra antallet af busser, de to selskaber har i disse områder, er forskellen på de samlede andele i hele Movia-området meget lille - nemlig i størrelsesordenen nogle enkelte procent. Movia er siden 1. januar trafikselskabet for hele Sjælland, hvor de tre trafikselskaber er fusioneret.

Arriva går ikke på kompromis med kvaliteten
Afgørelsen på HURs 19. udbud og ikke mindst Partner Bus' kommende overtagelse af linje 5A er blevet kommenteret af Arrivas kommunikationsdirektør Jan Wildau:

Det er en ekstremt vigtig linje, som vi er meget kede af, at vi har tabt. [...] Naturligvis er det noget, man kan mærke, når man går så meget tilbage på så vigtigt et marked som det københavnske. Men vi hverken kan eller vil gå på kompromis med kvaliteten. Vi er ikke nødvendigvis de billigste hver gang. Vi vil også meget gerne udvikle kvaliteten i den kollektive trafik, og det kan være svært at gøre, hvis man kun går efter den laveste pris. Vi vil meget gerne København, men vil også meget gerne kvaliteten.

Efter de to største kommer City-Trafik som nummer tre med 19,6 pct. af kørslen i det tidligere HUR-område, efterfulgt af DitoBus og Partner Bus, der fra oktober vil være nummer fire og fem i Movia. Partner Bus er måske størst målt i køreplantimer, selvom DitoBus har flere kontraktbusser.