Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Combus-køber fundet

Af Thomas de Laine

Arriva, der er landets næststørste busselskab, står efter al sandsynlighed til at blive køberen af det statsejede Combus. Og købesummen bliver måske negativ! Ifølge Børsen vil overtagelsen blive præsenteret i løbet af meget kort tid, og er køberen ikke Arriva, så er det et andet britisk busselskab. Det kommer nok til at koste staten 300-400 mill. kr. at komme af med Combus - ligeledes ifølge Børsen.

For et par måneder siden udtalte Combus' adm. dir. Ole Trolle til Børsen, at selskabets penge ville være brugt fire måneder senere. Rygtet siger, at datoen skulle være den 27. december. Til den tid ville Combus altså enten indstille driften, eller også skulle et salg være på plads inden. Alternativt kunne man endnu engang skyde penge i selskabet.

Det var, hvad den daværende trafikminister Sonja Mikkelsen (S) gjorde i forsommeren 1999, da Combus (sidste gang) var på kanten af konkurs. Dengang var 200 mill. kr. fra Trafikministeriet ny egenkapital, mens yderligere 100 mill. kr. var et lån. Udover diskussionen om, hvorvidt dette statstilskud var i strid med EUs regler, har der været en del politisk ballade om Combus. Februar 2000 blev Sonja Mikkelsen afløst af partifællen Jacob Buksti, der har videreført arbejdet med at få Combus solgt. Dette arbejde løb ind i problemer efteråret 1999, da Arriva trak sig som interesseret køber pga. diskussionen om eventuel indførelse af markedsbegrænsning, så ét busselskab f.eks. maksimalt måtte have 25 pct. af busdriften. Arriva har senere erklæret sig interesseret igen.

Hvis Arriva køber Combus får Arriva en markedsandel i Danmark på 53 pct. I Hovedstadsområdet kommer det op i nærheden af 70 pct. Combus' køber vil overtage hele Combus, og altså også kørslen i Hovedstadsområdet.

Arriva kom til Danmark i 1997 ved købet af Unibus Rutetrafik, der dengang havde ca. 8 pct. af kørslen i Hovedstadsområdet og lidt i resten af landet. 1999 fulgte købet af Bus Danmark, det der engang var busdelen af HT og hvis historie kan føres tilbage til Københavns Sporveje. Dette selskab var blevet udskilt fra HT i 1995 som et selvstændigt aktieselskab og kunne herefter deltage i licitationerne. Salget fra ejerne, der var de fem amtskommunale enheder i Hovedstadsområdet, blev egentlig sat igang, fordi der var udsigt til ringere økonomi i Bus Danmark.

Combus er det tidligere DSB-Busser, der opstod, da statsbanerne begyndte at køre med rutebiler i 1930'erne. I 1995 blev statsbanernes rutebiler på tilsvarende måde udskilt i et selvstændigt aktieselskab med henblik på licitationerne. Det var dengang meningen, at de første 25 pct. af aktierne skulle sælges i 1998, men det skete ikke. Første halvår af 1998 var første gang, der virkelig viste sig økonomiske problemer i Combus.

Kilder: Børsen 15.11.00 og 16.11.00

Se også:

Om Combus-sagen:

EU siger god for Combus-salg (28. mar. 01)
Combus solgt til Arriva (16. jan. 01)
240 mill. redder Combus (16. dec. 00)
Combus snart solgt (10. sep. 00)
Combus kan miste køretilladelser (29. jun. 00)
Combus' årsregnskab fremlagt (26. maj. 00)
Combus vil ikke sælge AOS (7. feb. 00)
Combus International solgt (4. jan. 00)
Combus billig ved VAT-udbud (13. sep. 99)
Combus har tabt 100 mill. mere (1. sep. 99)
Combus-salg udskudt fire år! (30. jul. 99)
Combus tilføres 300 mill. kr. for at afværge konkurs (22. jun. 99)
Første del af Combus-salg gået tilbage (22. jun. 99)
Første del af Combus solgt (24. apr. 99)

Om selskaberne:

Entreprenørfakta for Combus
Entreprenørfakta for Arriva Danmark
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
18. november 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/124
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.