Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2000

Combus' årsregnskab fremlagt

Af Thomas de Laine

Det endnu statsejede busselskab Combus fremlagde tirsdag d. 16. maj sit årsregnskab for 1999. Underskuddet blev på 168 mill. kr., og trafikminister Jacob Buksti (S) betegner dette som "stærkt utilfredsstillende".

En af grundene til, at underskuddet er steget er, at Combus har måttet hensætte yderligere 30 mill. kr. til de tabsgivende HT-kontrakter. Dette regner bestyrelsesformand Ole Trolle for at være nok til at dække tabene frem til kontrakternes udløb i 2003. Alt i alt er der nu hensat 159 mill. kr. til tabsgivende kontrakter, miljø og ændrede overenskomstvilkår for de tidligere tjenestemænd.

Med hensættelsen af de 30 mill. kr. har man nu i alt tabt 166 mill. kr. på kørslen i Hovedstadsområdet, der indledtes 28. september 1997. Situationen bedres lidt fra i år, eftersom Combus har tabt kørsel med 32 HT-busser i Nordsjælland med virkning fra begyndelsen af juli. Den tabte kørsel var stærkt underskudsgivende. Den pågældende kontrakt blev oprindeligt vundet af Swebus Danmark, som Combus købte i 1997. Også Swebus tabte tilsyneladende penge på kørslen, eftersom man senere på overtagelsesåret 1996 måtte have tilført penge fra moderselskabet.

I 2000 påregner Combus at få et underskud på omkring et halvt hundrede millioner kroner, skriver Børsen. I 1999 havde Combus en omsætning på 1,1 mia. kr., hvilket for øvrigt er det samme som hos Arriva Danmark.

"Det er fortsat hensigten at sælge Combus bedst muligt og hurtigst muligt," siger Jacob Buksti. "Salget skal dog ikke gennemføres for enhver pris. Det skal ud fra en samlet vurdering være økonomisk mest fordelagtigt for staten at gennemføre salget."

I juli 1999 indsatte den daværende trafikminister Sonja Mikkelsen (S) en ny bestyrelse i Combus. Trafikminister Buksti roser den nye ledelse for at have gjort et stort stykke arbejde for at rette op på selskabets økonomi, hvilket "øjensynlig er sværere end først antaget", siger han.

For omkring to år siden blev det klart, at der var noget alvorligt galt med Combus' økonomi, og årsresultatet i 1998 var et stort underskud på ca. 140 mill. kr. Det blev sagt, at Combus skulle sælges hurtigst muligt, hvilket dog endnu ikke er sket. Flere købere meldte sig, men de fleste sprang fra, og der var så kun Arriva og Bus 2000 tilbage. Arriva mistede interessen, da det blev klart, at man overvejede at indføre begrænsninger af de enkelte busselskabers markedsandele. Senere afviste Trafikministeriet endeligt Bus 2000's købstilbud. I juli 1999 indsattes som nævnt en ny bestyrelse, der fik til opgave at gøre Combus salgsmodent. Senest er trafikminister Sonja Mikkelsen (S) i februar 2000 erstattet af Jacob Buksti (S), der allerede kort efter sin tiltræden meddelte, at han ønsker Combus solgt.

Da forslaget om at begrænse busselskabernes markedsandele er droppet (i denne omgang i hvert fald), er Arriva Danmark nu igen interesseret i et køb. "Det er nok ikke realistisk, at vi kan overtage hele Combus-selskabet, da det i HT-området vil gøre os alt for store," siger adm. dir. i Arriva Danmark Eigil Koop og hentyder til, at Arriva i forvejen kører næsten hver anden HT-bus. Han fortsætter: "Men vi er bestemt klar til nye drøftelser om selskabets andre dele. Jeg forventer da, at vi får en henvendelse fra sælger".

Arriva Danmark har også netop offentliggjort sit årsregnskab, og man kan bryste sig af et positivt resultat på 18 mill. kr. Det er dog ikke meget ud af en omsætning på 1,1 mia. kr., hvilket tidligere har været omtalt her på siderne.

Kilde: Ritzau 16.05.00; Politiken 17.05.00; Jyllands-Posten 18.05.00; Børsen 18.05.00