Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜
Ny bog: Udrangerede københavnske sporvogne - fra sommerhus til hønsehus
Af Thomas de Laine
Blandt sporvejsentusiaster, der synes bedst om sporvogne fra efterkrigstiden, kaldes ældre toakslede sporvogne undertiden for "hønsehuse". Der er også dem, der mener, at hvis en museumssporvogn rent faktisk er bjerget fra en mose, hvor den har været skur i årtier, så må det være ok at kalde den for et "mosefund". Virkeligheden er da også, at en hel del sporvogne efter udrangering ikke blot er blevet ophugget eller brændt, men netop har fået et efterliv som skure, sommerhuse eller iskageboder, eller måske er blevet et element på en legeplads. Og normalen er ikke, at det var en mellemstation inden et museum.
Den nye bog Udrangerede københavnske sporvogne - fra sommerhus til hønsehus tager et kig på, hvad der skete med et større antal københavnske sporvogne efter udrangeringen - 170 skæbner i alt. Historien begynder i de første år af det 20. århundrede, hvor en del hestesporvogne blev afhændet i forbindelse med elektrificeringen af de københavnske sporvognslinjer. Det er begrænset viden, der findes om denne periode, men bogen præsenterer, hvad der har kunnet graves frem. En del mere information foreligger om de sporvogne, der blev udrangeret i bølgerne af afhændelser i 1930'erne (hvor Københavns Sporveje bl.a. indskiftede de nye og dengang moderne "bogievogne") og igen i 1960'erne (hvor det var nye Duewag-ledvogne og snart derefter busser, der sendte store serier sporvogne på pension).
Bogen er stort set opbygget i vognnummerorden med en side for hver vogn, hvor det fortælles, hvor vognen kom hen, hvilken remise der afgav den, og hvornår den igen blev fjernet eller sidst blev set. Derudover er der et billede af vognen. I visse tilfælde bringes historien om en vogn, der har fået et efterliv et bestemt sted, men hvor selve vognens identitet ikke har kunnet fastslås præcist.
Bent Jørgensen er forfatter til bogen. Hen er tidligere professor ved Københavns Universitet og har bl.a. også stået bag en del udgivelser om stednavne. Den nye bog om udrangerede sporvogne er det sidste bind i en serie, der blev indledt i 1997 og portrætterer alle de elektriske motorvogne anvendt i København, på Frederiksberg og i Gentofte samt 100 af de i alt 608 bivogne. Første bind hed De første hundrede og omhandlede vogn nr. 1-100. Det blev efterfulgt nr. 101-200 i 1999, nr. 201-300 i 2002, nr. 301-400 i 2005, nr. 401-490 i 2008, nr. 501-708 (og prøvevogn 3060) i 2010 og nr. 801-900 (og prøvevogn 2412) i 2012. Det syvende bind om bivognene - "608 bivogne på 100 måder" - udkom i 2017. Disse - og forfatterens erindringer med S-tog og sporvogne (2019) - kan alle stadig fås hos Sporvejshistorisk Selskab og Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der har udgivet hele serien.
Bent Jørgensen: Udrangerede københavnske sporvogne. Fra sommerhus til hønsehus. 160 s. med ill., delvist i farver. A5-format. Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab, København, i slutningen af oktober 2023. Pris: ca. 250 kr.