Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Nu er hver tredje Movia-bus elektrisk

Af Thomas de Laine

Ny Yutong-elbus på linje 31
Yutong E12LF er nu den mest udbredte busmodel i Movialand. Umove 7810 som linje 31 ved Hovedbanegården på første dag med elbusser på linjen. Foto: Thomas de Laine.

Knap og nap en tredjedel af busparken i Movias område er nu emissionsfri. Det vil sige, at busserne hverken udleder CO2 eller lokal luftforurening fra en motor. Omstillingen til emissionsfri busdrift begyndte for alvor i foråret 2019, hvor bybusserne i Roskilde som det første sted i landet overgik til fuld elbusdrift, og siden er det gået slag og i slag. Søndag 15. oktober var første driftsdag under nye kontrakter på 11 linjer i Storkøbenhavn og Nordsjælland, og med de 83 nye elbusser, som dermed indsættes i driften, er 32 procent af de busser, der kører for Movia, blevet emissionsfrie.

I praksis har de emissionsfrie busser indtil nu alle været batteridrevne elbusser, men andre teknologier - f.eks. brint - kan også levere emissionsfri kørsel. Kravet var da også netop emissionsfri kørsel og ikke specifikt elbusser, da Movia udbød kontrakterne i udbud A21, men det er altså elbusteknologien, der indtil videre kan levere varen økonomisk og driftssikkert nok. Når de 83 nye elbusser medregnes, kører der i alt 422 elbusser for Movia.

De 83 elbusser fordeler sig således:

Det er værd at bemærke, at Keolis' nye elbusser på linje 500S er indsat på denne operatørs eget initiativ. Kontrakten på linje 500S blev nemlig kun vundet med motorbusser. At Keolis har fundet det mere hensigtsmæssigt at købe elbusser alligevel - og det til en linje på over 50 km, hvor en dobbelttur i myldretiden tager fire timer - kan vist ikke forstås anderledes, end at elbussen efterhånden er ganske moden.

Anchersen 3298 ved Umoves nye garage på Amager
Anchersens bus 3298 på linje 34 passerer Umoves nye garageanlæg ved "Flyvergrillen" den sidste dag med Anchersen og motorbusser på linjen. Inde på anlægget står Umoves nye elbusser klar til at overtage driften af bl.a. linje 34. Der er allerede sat flag på busserne, for første driftsdag er sammenfaldende med Prins Christians 18-årsfødselsdag, som er ny fast flagdag. I første omgang har anlægget fået 33 Yutong-elbusser, men flere er på vej. Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2023.

Vi lever som bekendt i en tid, hvor der er lange leveringstider på mange ting, og selvom der er gået 14 måneder siden afgørelsen på Movias udbud A21, var det ikke alle de 83 nye elbusser, der kom i drift fra de nye kontrakters første driftsdag. Keolis' garageanlæg på Avedøre Holme har nemlig endnu ikke fået strømforsyning til sine ladere, og derfor fortsætter driften indtil videre med det hidtidige materiel. Alle Keolis' nye elbusser er ellers leveret og som sådan klar til drift. Mindst én af de andre nye elbusgarager nåede også kun lige at få strøm få dage før driftsstarten. Hos DitoBus i Nordsjælland er problemet modsat, at der mangler at blive leveret en elbus, hvorfor et par motorbusser er midlertidigt indsat. I dette tilfælde blev en af de nye busser beskadiget under transporten til Danmark.

DitoBus' nye elbusser er i øvrigt de første Volvo'er til Movialand siden foråret 2018. Trods den lange periode, hvor Volvo ikke har villet sælge busser til Danmark, er Volvo med en mindre margin stadig det mest udbredte busmærke som Movia-rutebus, men denne plads vil være overtaget af Yutong, når alle de nye busser til udbud A21 er kommet i drift i løbet af vinteren og foråret. Og fra og med den nu forgange weekend er Yutong E12LF den enkeltmodel, der er mest talrig som Movia-bus.

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 11.10.23; oplysninger modtaget fra flere involverede personer