Myldretid

Menu

Nyheder

GoCollective bliver Arriva Danmarks nye navn

Af Thomas de Laine

Arriva-bus i Ryomgård
GoCollective står i nogen grad over for at skulle genrejse Arrivas busvirksomhed i Danmark, som er svundet kraftigt ind de senere år. Et af de få steder i landet, hvor man stadig har en pæn mængde kørsel, er dog i Østjylland. Bus 2974, Scania OmniLine årg. 2008, ankommer til Ryomgård st. på Midttrafiks rute 121 i maj 2019. Foto: Thomas de Laine.

Ved en seance på hovedkvarteret i Kastrup tirsdag formiddag 5. december er det blevet afsløret, at Arriva Danmarks nye navn bliver "GoCollective". Navnet antyder, hvad virksomheden beskæftiger sig med uden at knytte dette til en bestemt form for transport, og det kan anvendes på tværs af landegrænser. Det er øjensynligt hensigten, at navnet først for alvor indføres i foråret 2024.

"GoCollective fortæller i sin essens, hvad vi laver, og hvem vi er: En kollektiv trafikoperatør," skriver administrerende direktør Marianne Bøttger på Arriva Danmarks intranet. Lidt senere hedder det: "GoCollective er (...) ikke kun et brand, der peger udad; det er også et mantra, der peger indad. Det symboliserer den styrke, samarbejdsvilje og vedholdenhed, som vores medarbejdere besidder. Trods mange udfordringer de seneste år står vi her stadig, og GoCollective motiverer os til at fortsætte den fælles rejse mod et mål om markedslederskab."

Navneskiftet er det frasolgte Arriva Danmarks endelige brud med moderselskabet, nemlig Arriva plc i England, som siden 2010 har været ejet af Deutsche Bahn, der dog over de seneste år fra har frasolgt Arrivas aktiviteter i en række lande. Den nye ejer, kapitalfonden Mutares, overtog efter en længere forudgående proces ejerskabet af Arriva i Danmark i midten af maj 2023, og herfra fik man en vis periode til at gennemføre adskillelsen. Dette indebærer nyt navn og logo, da Arriva jo videreføres i flere andre lande. Arriva nåede at være rundt regnet 25½ år på det danske marked.

Share Now lukker - fokus på kollektiv trafik

De nye tider inden for Mutares-folden blev allerede tydelige for omverdenen for knap to uger siden, da det blev annonceret, at Arriva Danmarks delebilsservice Share Now lukker med udgangen af februar 2024. Share Now har siden 2015 været en service i Hovedstadsområdet, drevet som en franchise og indtil 2018 under navnet DriveNow. Delebilerne var et skridt ind i en anden form for mobilitet end traditionel kollektiv trafik med busser og tog, og Share Now var nået op på at blive brugt til mere end 1 million bilture om året.

Med de mange nedskæringer i busdriften, der foretages i disse år - og måske endda med selvkørende biler noget længere ude i horisonten - kunne der givetvis have ligget en vis fremtidssikring i at udvikle forretningen inden for gråzonen mellem individuel og kollektiv trafik, som udover delebiler f.eks. omfatter taxakørsel, Flextrafik-ordningerne og samkørsel. Administrerende direktør Marianne Bøttger begrundede i en intern orienteringsmail til medarbejderne lukningen således:

Arriva står lige nu i en svær økonomisk og forretningsmæssig situation. Vi er på vej igennem en transformation af virksomheden, som kommer til at kræve meget stort fokus. Og det er ingen hemmelighed, at det er - og fremadrettet vil være - en investering at drive en bybilsservice i København. Så selvom SHARE NOW på mange måder har været et hjertebarn for Arriva og et synligt bevis på vores ambition om at gå i front på udviklingen af mobilitet og kollektiv trafik, må vi også erkende, at vi er nødt til at målrette netop vores investeringer. Derfor dedikerer vi os nu til det, der er vores kerneforretning, og som vi har et klart mål om at få vendt til profitable forretningsenheder. Og det er vores busser og tog. Samtidig skal UCplus fortsætte deres vækstrejse sammen med Arriva.

GoCollective vil fra foråret 2024 drive buskørsel på kontrakt for Movia og Midttrafik samt i mere begrænset omfang for FynBus og Nordjyllands Trafikselskab. En meget stor del af forretningen er dog kontrakten med Transportministeriet om trafikken på en række jernbanestrækninger i Midt- og Vestjylland samt mellem Odense og Sevndborg, der til dels drives i sammenhæng med kontrakten med Region Syddanmark om kørsel på lokalbanen Esbjerg-Varde-Nr. Nebel (Vestbanen). Endelig omfatter GoCollective havnebussejlads med syv elfærger i Københavns Havn og uddannelsescentret UCplus, som bl.a. uddanner buschauffører til operatørerne i den kollektive trafik.

Kilder: Oplysninger fra Arriva Danmarks intranet 05.12.23; pressemeddelelse fra Arriva Danmark om lukningen af Share Now 22.11.23; intern orienteringsmail til medarbejderne i Arriva Danmark 22.11.23