Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Movias 22. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

Keolis-bus på linje 250S
Umove vokser hastigt i disse år. I udbud A22 løb selskabet bl.a. med linje 250S, som samtidig skifter til elbusser. For Keolis er det gået den anden vej. Her er det Keolis 2993, Iveco Crossway LE årg. 2015, som linje 250S i Lundtoftegade på Nørrebro i juni 2021. Foto: Thomas de Laine.

Afgørelsen på Movias udbud A22, som omfatter kørsel med 123 busser og omkring 415.000 årlige køreplantimer i Hovedstadsområdet og Vestsjælland, faldt tirsdag 8. august. Umove blev rundens store vinder, idet dette selskab løb med godt halvdelen af den udbudte kørsel. 55 procent af de busser, der kører for Movia, vil efter dette udbud være elbusser.

Linjerne 14, 71, 72, 74, 123, 216, 220, 250S, 358, 430R, 432, 541, 542, 543, 544, 545, 551, 552, 553, 576, 596, 600S, 847 og 848 samt natbuslinjerne 91N og 94N (udbudsenhederne 1-6 og 8A/8B) bliver overtaget af Umove 15. december 2024, 13. april 2025 og 15. februar 2026. Al denne kørsel overgår samtidig til elbusser. Til sammen vokser Umoves kørsel for Movia med 92 busser.

Keolis vandt linjerne 437 og 494 med 2 busser fra DitoBus og Kruse (udbudsenhed 7). Kørslen overtages 15. december 2024, men er kun en kort kontrakt på 2½ år. Eftersom Umoves store fremgang bl.a. sker på bekostning af Keolis, som må aflevere linje 14, 94N og 250S, kan Keolis ikke rigtig betegnes som en vinder i denne omgang. Og i det gamle HT-område vil Keolis' kørsel efter dette udbud være reduceret til linjerne 12, 21, 97N, 142, 145, 151, 152 og 500S med til sammen kun cirka 50 busser - det laveste niveau siden midten af 1990'erne. Keolis har allerede planlagt at lukke den ene af de tre garager i Storkøbenhavn, og med dagens udbudsresultat virker det sandsynligt, at endnu én kan få samme skæbne.

Til gengæld har Arriva for første gang i flere år vundet ny kørsel i Movialand. Arriva løber nemlig med linje 228, 420, 501A, 502, 504, 505, 506, 511, 530, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 og 589 (udbudsenhed 9A/9B) med i alt 29 busser, som alle overtages fra DitoBus 15. december 2024 og 15. februar 2026. Også al denne kørsel overgår til elbusser. Da Arriva samtidig afgiver 25 busser på linje 551, 552, 553, 576 og 600S/91N til Umove er ændringen i kørselsmængde helt marginal, men udbudsresultatet må alligevel siges at være godt nyt for det nu Mutares-ejede transportselskab.

DitoBus fik derimod denne gang klø på sin hjemmebane, nemlig Vestsjælland. Nedgangen er samlet set lige omkring 50 busser. Mindre hårdt ramt er Nobina, som vinker farvel til 15 busser på linje 123, 216 og 220, og Anchersen, der ser frem til at overdrage "Frederiksbergbusserne" - linje 71, 72 og 74 - samt servicebuskørsel i Rødovre og Glostrup til Umove.

Når alle de nye kontrakter er trådt i kraft, vil antallet af elbusser i trafik for Movia være steget med 135 til i alt 705, eller hvad der svarer til 55 pct. af flåden. Det giver en årlig reduktion på 7.100 tons CO2, oplyser Movia.

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 08.08.23; oplysninger om fordeling af linjerne i udbud A22