Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv1999

Combus har tabt 100 mill. mere

Af Thomas de Laine

Combus' regnskab for første halvår af 1999 viser et underskud på 98 mill. kr. Driftsunderskuddet var 28 mill. kr. efter forbrug af hensættelser på 26 mill. kr., men derudover har Combus foretaget en hensættelse på 70 mill. kr. til dækning af fremtidige tab på kørslen i bl.a. HT-området, der som bekendt giver underskud. Ud over HT-kørslen giver også f.eks. kørslen på Fyn underskud. I 1998-regnskabet blev der hensat 65 mill. kr. til tab i forbindelse med Combus' daglige drift. Nu er der altså hensat 135 mill. kr. i alt. Combus havde i 1998 et underskud på 140 mill. kr. men forventer, at det bliver mindre i år. Gælden nærmer sig en lille milliard.

Bestyrelsesformanden i Combus Ole Trolle har sagt, at Combus aldrig har afgivet et tilbud, der ville give underskud, men at man efterfølgende ikke har været dygtige nok til at drive selskabet. Sådan som Berlingske Tidende læser Combus' halvårsmeddelelse, skyldes underskuddet, at de effektiviseringer, som den daværende bestyrelsesformand Vagn Ry Nielsen i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet for 1998 sagde var nødvendige, ikke er foretaget.

I går var der tilbudsfrist ved HTs 9. udbudsrunde. Om, og i givet fald til hvilke priser, Combus har afgivet tilbud, vil Ole Trolle ikke kommentere. Men det bliver interessant at se, om man fortsætter underbudspolitikken, eller om priserne er kommet op på et højere, måske endda for højt, niveau. Det er af afgørende betydning for Combus' fremtid, om selskabet fortsat er i stand til at vinde licitationer.

Der er også nyt i sagen omkring forsommerens kapitalindsprøjtning på 300 mill. kr. Adm. dir. for Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard, siger til Berlingske Tidende, at han er blevet kontaktet af en ansat i EU-kommisionen. Kommisionen undrer sig nemlig over ikke at være blevet orienteret om, at Combus har fået tilført penge fra staten.

Kilder: Erhvervs-Bladet 31.08.99; Berlingske Tidende 31.08.99