Myldretid

Menu

Nyheder

Aalborg har modtaget første BRT-dobbeltledbus

Af Thomas de Laine

Til næste år åbner Aalborgs Plusbus, som er landets første rigtige BRT-linje. Den vil køre fra Vestre Fjordpark i det vestlige Aalborg via centrum til universitetet og sygehuset sydøst for byen - en strækning på 11 km med 23 stoppesteder. Og den første af de 14 elektriske dobbeltledbusser, som skal køre på linjen, er nu ankommet til Aalborg.

Ordren på de særlige BRT-dobbeltledbusser blev i efteråret 2021 placeret hos polske Solaris. Køberen er Tide Bus, som havde vundet den store kontrakt på Aalborgs samlede bybusbetjening, der blev overtaget 7. august 2022. Til Plusbus-kørslen skal Tide Bus bruge 13 elektriske BRT-busser plus en reservebus, men da der først er premiere på Plusbussen i foråret 2023, kommer linjens særlige materiel først i drift til den tid.

Indtil da anvendes på den kørsel, som Plusbussen erstatter, primært brugte dieselbusser, som blev busovertaget fra Keolis i august måned, hvor byens øvrige linjer ellers overgik til betjening med cirka 100 fabriksnye Van Hool- og Golden Dragon-elbusser.

Plusbus-busserne er i tre led (dobbeltledbusser) og 24,8 meter lange med en kapacitet på op mod 200 passagerer. Så lange busser er noget nyt på dansk grund, men også som batteribusser. Blandt de leverandører, der havde sådanne busser på programmet, var dog Solaris.

Solaris' illustration af Plusbussen
Illustration af Aalborgs kommende Plusbus, som er en knap 25 meter lang ledbus i tre led. Busserne leveres af Solaris og får den særlige MetroStyle-front. Bemalingen afviger muligvis fra billedet. Illustration: Solaris.

Der er tale om en variant af Solaris' Urbino 24-model. Den findes også i trolleybusversionen Trollino 24, men de batteribusser, Solaris leverer, er normalt baseret på Urbino-modellen. Det er også tilfældet med Aalborg-busserne. Plusbusserne bygges med Solaris' såkaldte MetroStyle-front, ligeledes som de første busser i Danmark. Indretningsmæssigt har busserne til Aalborg enkelt fordør og yderligere fire dobbeltdøre ned langs bussen, mens bestoling med videre bl.a. sikrer nogle store perroner for stående passagerer, cykler og barnevogne.

"MetroStyle" er et alternativt frontdesign, som Solaris har udviklet med særligt henblik på BRT-lignende opgaver. Denne front er mere skrå og rund og ligner forenden på Solaris' sporvognsmodel Tramino. En Solaris Trollino 24-trolleybus med MetroStyle-front var udstillet på Busworld 2019 i Bruxelles, og trolleybusser med MetroStyle-front er også bygget til Esslingen. Selvom fronten tydeligvis fylder mere i længderetningen, lover Solaris, at bussen vil kunne rumme det samme antal passagerer som med den flade standardfront. En del af løsningen er elektroniske "spejle", der også laver advarsler til chaufføreren om fodgængere og cyklister. Der er dog flere steder i landet nyere tilfælde, hvor busser med kameraer i stedet for spejle har fået eftermonteret traditionelle spejle.

Solaris har siden 2006 leveret busser til Danmark med Busselskabet Aarhus Sporveje, der nu hedder AarBus, som den største køber. AarBus har da også aftaget landets første elektriske Solaris-busser, nemlig 6 stk. Urbino 12 og 23 stk. Urbino 18 i batteridrevet version, som blev leveret i eftersommeren og efteråret.

Denne artikel genanvender delvist en nyhed, der blev offentliggjort på Myldretid 16. august 2021, men efter få dage blev trukket tilbage.

Kilde: Pressemeddelelse fra Solaris 29.10.21