Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Ny bog: Aabenraa Automobilselskab

Af Thomas de Laine

Forsiden af bogen

Forlaget J-bog har endnu engang sendt en bog på gaden, denne gang om Aabenraa Automobilselskab.

Mens Sønderjylland stadig var tysk, byggedes to smalsporede jernbanestrækninger med udgangspunkt i Aabenraa - først en bane til Gråsten og dernæst en til Løgumkloster. Ved genforeningen i 1920 kom de under dansk herredømme. Navnet blev da Aabenraa Amts Jernbaner, og selskabet havde base i Aabenraa med kontor, remise og banegård.

Amtsbanerne var dog generelt ringe udstyrede hvad angik faste anlæg og materiel, og ved genforeningen var banerne i dårlig stand, ligesom passagertallene ikke var store. Hertil kom den stigende konkurrence fra last- og rutebiler. Amtsrådet besluttede derfor at nedlægge banerne fra foråret 1926, og det blev startskuddet til Aabenraa Automobilselskab, hvis rutebiler erstattede toggangen.

Aabenraa Automobilselskab overtog bl.a. amtsbanegården i Aabenraa, som blev indrettet til rutebilstation, og selskabet voksede helt frem til privatbilismens indtog i 1960'erne. Herefter blev økonomien til gengæld mere anstrengt, men i Sønderjylland var man fremme i skoene og etablerede allerede i 1977 trafikselskabet Sønderjyllands Trafik (ST), som Aabenraa Autombilselskab blev entreprenør for. Det meste af landet fik først sådanne ordninger flere år senere.

Sønderjyllands Trafik blev i 1990'erne til Sydbus, og licitationerne lurede i horisonten. I 1994 forlængede Sydbus, forud for ikrafttrædelsen af EUs forsyningsvirksomhedsdirektiv, entreprenørernes kontrakter med 5 til 8 år, og det gav Aabenraa Automobilselskab mulighed for at betragte, hvordan licitationerne løb af stabelen i resten af landet. Dette billede var skræmmende, idet gamle rutebilselskaber faldt på stribe, mens bl.a. DSB busser vandt store mængder kørsel. Automobilselskabet valgte at stoppe, mens legen var god, og solgte buskørslen til DSB busser i 1997 efter lidt mere end 70 års drift.

Den nye bog er skrevet af Jens Birch, Lars Ersgaard og Claus Hansen og fortæller over mere end 100 sider historien om automobilselskabet. Bogen er illustreret med cirka 125 billeder (mange i farve), køreplaner, kort og andre illustrationer og indeholder tillige den obligatoriske liste over materiellet. Formatet er det kvadratiske med hårdt omslag ligesom f.eks. Busserne fra Svendborg, der kom i 2012 - en god afvejning af layoutmulighederne og noget, der er praktisk at have i hænderne, når man læser bogen på sofaen.

Bogen er udkommet i dag 5. november og kan købes for ca. 265 kr. plus forsendelse.

Se også:

Hos Forlaget J-bog kan bogen bestilles, og det er muligt at se nogle sider fra bogen.


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
5. november 2014

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/878
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.