Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

Flag, fotografer og grafitti på sidste tur med gamle S-tog

Af Thomas de Laine

Sidste gamle S-tog i Høje Taastrup
Det definitivt sidste andengenerationstog på den københavnske S-bane havde MM 7781 i spidsen og ses her netop ankommet til Høje Taastrup station for aller sidste gang. Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007.

Anden generation af S-tog er nu historie: Det første blev sat i drift 15. marts 1967, og lørdag 3. februar 2007 kørte det sidste, flagsmykkede tog to omgange Høje Taastrup-Holte og omvendt. Disse tog nåede altså at præge den københavnske nærtrafik i lige knap 40 år, og mange af os er vokset op med dem.

Det sidste tog blev fulgt af et utal af jernbaneentusiaster, der stod ved hver eneste station for at fotografere det, og sine steder var det en hel kødrand. Mange kørte naturligvis med i toget, og på mange stationer kunne man opleve fotografer springe ud på perronen fra forreste vogn, løbe frem at forevige toget og derefter ile tilbage for - i de fleste tilfælde - at nå med igen.

Modkørende tog hilste jævnligt med hornet, og på den sidste omgang blev der på hver enkelt station lige inden afgang fortalt over højttalerne, at det næste S-tog ville være det sidste gamle S-tog på S-banen.

Inde i toget uddelte medlemmer af Dansk Jernbane-Klub chokolade, sidstedagsdiplomer og et lille hæfte, der fortalte om togenes historie, og med mellemrum gik en besked over togets højttalere, hvor det blev fortalt, at togtypen i dag kørte for sidste gang og fremover kun kunne opleves som veterantog. Der var godt fyldt op, og der har nok været én eller to helt almindelige passagerer, der fik sig noget af en overraskelse.

Desværre havde arrangementet også fået opmærksomhed fra en gruppe ballademagere, der flere gange stod på toget for bl.a. at male grafitti eller lave "train-surfing" - altså stille sig på pufferne bag på toget. På den sidste afgang mod Høje Taastrup stod de på i Hellerup, hvorefter det blev arrangeret, at Politiet modtog dem på Hovedbanegården. Det fungerede dog ikke helt, og S-togsrevisorer måtte foretage flere civile anholdelser og tilbageholde de pågældende, indtil Politiet kunne overtage dem.

Efter omkring 15 minutters ufrivilligt forlænget ophold på Hovedbanegården afgik toget for alle sidste gang fra dette trafikhistoriske sted - stadig med et mindre antal problembørn ombord. Politiet var også talstærkt repræsenteret ved togets ankomst til Høje Taastrup og måtte sågar dukke op ude på S-togsdepotet kort efter. Der var næppe mange, der havde forventet, at det skulle være nødvendigt at afvikle den sidste afgang med gamle S-tog med Politiets deltagelse!

Toget var oprangeret af MM 7781-FU 8021-MU 8521-FS 7281-MM 7795-FU 8035-MU 8535-FS 7295 med 7781 som sydligste vogn. Det havde tidligere været planen, at man ved togets første besøg i Holte ville dele toget og køre det bageste togsæt væk, og ved andet og sidste besøg samle toget igen. Dette blev dog droppet, da man risikerede at forstyrre trafikken, og med det store opbud af interesserede i bakspejlet var det nok også en god idé at undlade opdelingen af kapacitetsmæssige grunde.

Overdragelse af S-tog til Dansk Jernbane-Klub
DSB S-togs salgsdirektør Helle Tiedemann (th.) overdrager kørenøglen til FS 7295 (bagest) til Dansk Jernbane-Klubs formand Thomas Nørgaard Olesen (tv.). Foto: Thomas de Laine.

Mere eller mindre vel ankommet til Høje Taastrup blev et meget stort antal interesserede befordret ud til S-togsdepotet i togdelen, der skulle overdrages til Dansk Jernbane-Klub - dén del med MM 7795. På depotet blev der dels arrangeret en fotoopstilling med både anden, tredje og fjerde generation af S-tog, og dels en lille overdragelsesceremoni for Dansk Jernbane-Klubs togsæt.

Også her var der ændret i programmet, idet DSB S-togs administrerende direktør Benny Würtz havde måttet forlade sin stilling som følge af asbestsagen. Derfor var det i stedet salgsdirektør Helle Tiedemann, der symbolsk overrakte kørenøglen til toget til Dansk Jernbane-Klubs formand Thomas Nørgaard Olesen, som kvitterede med en bog. Efter endt fotografering var arrangementet slut, og S-tog er herefter reduceret til transport.

Kilde: Egne oplevelser