Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2007

S-tog: To firevognstog bevares

Af Thomas de Laine

Kommende museumstog på Allerød station
MM 7781 på Allerød st. i sommeren 2006. 3. februar overdrages toget til Jernbanemuseet. Foto: Thomas de Laine.

På lørdag kører det sidste 2. generationstog på S-banen, men heldigvis ser det ikke ud til, at afskeden bliver definitiv: To togstammer bliver nemlig bevaret og vil nok engang i fremtiden kunne opleves som veterantog.

Det så ellers sort ud for bevaringen af 2. generationstog, da asbestsagen førte til, at de hidtil udtagne vogne blev droppet. For få år siden blev to tovognstog blandt de ældste vogne udvalgt, hvoraf det ene havde en af de tidligere 1. klassesvogne. Renoveringen af toget med førsteklassesvognen, MM 7501-AS 7001, har været igang i Høje Taastrup, mens det andet togsæt, MM 7609-FS 7109, blev sat på depot. Desværre indeholdt disse historiske vogne asbest, og de er derfor for nylig opgivet.

De to togstammer, der nu i stedet bevares, er nyere og indeholder ikke asbest. Begge stammerne er på fire vogne, MM-FU-MU-FS, og repræsenterer dermed hver for sig alle de forskellige 2. generationsvogne, der har eksisteret, bortset fra førsteklassesudgaven. Det ene togsæt, MM 7781-FU 8021-MU 8521-FS 7281, bliver bevaret af Jernbanemuseet og DSB S-togs veteranklub i stedet for de omtalte asbestholdige vogne, det andet togsæt, MM 7795-FU 8035-MU 8535-FS 7295, vil blive bevaret af Dansk Jernbane-Klub.

Danske Jernbane-Klubs formand Thomas Nørgaard Olesen siger:

De gamle S-tog har været en fast del af københavnernes hverdag i 40 år. De første blev leveret fra den legendariske lokomotivfabrik Frichs i Århus i 1967. Faktisk blev de gamle S-tog de sidste tog, som Frichs overhovedet kom til at bygge, før fabrikken lukkede. De gamle S-tog er derfor både et stykke københavnerhistorie og et stykke industrihistorie. 2007 er Industrikulturens År, og jeg synes det er flot, at DSB S-tog giver os mulighed for at bevare dette stykke danske kulturarv for eftertiden.

Dansk Jernbane-Klub har drevet veteranbaner siden begyndelsen af 1960Â’erne. Men jernbanehistorie er så meget andet end bare damptog. Vi vil passe godt på det gamle S-tog, og så tror og håber jeg da, at toget en dag igen vil dukke op på de københavnske skinner som veterantog. Vi har mange dygtige medlemmer, der bruger meget af deres fritid på at sætte gamle tog i stand. Det sker uden offentlige tilskud. Heldigvis er der mange kommercielle virksomheder, der er historiebevidste og giver os en hånd. Det er DSB S-togs overgivelse af et gammelt S-tog til os et rigtig godt eksempel på.

Afskedsdagen
Lørdag 3. februar kører 2. generationstogene i ordinær trafik på S-banen for aller sidste gang. Der køres to ture Høje Taastrup-Holte og omvendt med et flagsmykket S-tog. I selve toget vil der bliver uddelt en brochure om S-togene og sidstetursdiplomer.

Togene kører efter følgende køreplan:

Høje Taastrup afg. kl. 10.00 (linje B)
Holte ank. kl. 10.55 - her afkobles det bageste togsæt

Holte afg. kl. 11.03 (linje B)
Høje Taastrup ank. kl. 12.00

Høje Taastrup afg. kl. 12.10 (linje B+)
Holte ank. kl. 13.05 - her tilkobles det tidligere henstillede togsæt

Holte afg. kl. 13.13 (linje B+)
Høje Taastrup ank. kl. 14.10

Afgangene vil blive kørt med de to togstammer, der skal bevares.

Efter ankomsten til Høje Taastrup kl. 14.10, vil toget blive rangeret ud til DSB S-togs værkstedsområde. Her vil toget indgå i en opstilling med tredje og fjerdegenerationstog, og DSB S-togs adm.dir. Benny Würtz vil symbolsk overrække kørenøglen til Dansk Jernbane-Klubs S-tog til foreningens formand Thomas Nørgaard Olesen.

Toget kører som et ordinært tog og kan derfor benyttes af alle passagerer, ligesom man skal have gyldig rejsehjemmel for at køre med. Der er offentlig adgang til arrangementet - også til at køre med ud til værkstedsområdet.

Udover afskedsturen markeres det sidste 2. generationstog i drift med en udstilling om togene på Høje Taastrup station og en mindre plancheudstilling i Holte. Begge udstillinger er åbne kl. 9.30-16.00. På Høje Taastrup station underholder Jernbaneorkestret desuden i tidsrummet 11.00-11.45.

Det hele er arrangeret af Dansk Jernbane-Klub og DSB S-tog i samarbejde.

Til slut skal det nævnes, at lørdag 6. januar var sidste gang, der kørte 2. generationstog på S-banen, udover afskedsdagen. Togsættet var MM 7788-FU 8028-MU 8528-FS 7288, der var indsat på linje B og B+.

Kilder: Pressemeddelelse fra Dansk Jernbane-Klub 27.01.07; diverse internetfora