Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2014

Aarhus-letbanen vælger Ansaldo og Stadler

Af Thomas de Laine

Variobahn-vogn fra Croydon Tramlink
En Stadler Variobahn-vogn årgang 2012 fra Croydon Tramlink. Vognen er 32,4 meter lang ligesom de kommende vogne til Aarhus. Foto i Wimbledon 31. marts 2013: Thomas de Laine.

Det bliver et konsortium bestående af italienske Ansaldo STS og schweiziske Stadler, der skal anlægge Aarhus-letbanen og levere det rullende materiel. Kort sagt skal konsortiet levere en nøglefærdig letbane. Det blev resultatet af udbuddet af "transportsystemet", hvor forhandlingerne med byderne, der også talte to andre konsortier, har strakt sig over mere end år. Inden sommerferien forventes kontrakten underskrevet.

Ansaldo STS er et søsterselskab til IC4-producenten AnsaldoBreda i den italienske industrikoncern Finmeccanica. I et nyhedsbrev fra Aarhus-letbanen gøres der tydeligt opmærksom på, at de to Ansaldo'er er uafhængige af hinanden. Ansaldo STS kendes bl.a. fra Københavns metro (både den kørende metro og cityringen), hvor selve metrotogene dog kommer fra netop AnsaldoBreda.

"Det har været vigtigt for os, at letbanesystemet og togene i Aarhus skal bygge på kendte og afprøvede tekniske løsninger, og det gør Stadlers letbanetog og Ansaldo STSÂ’ letbanesystem. At de to virksomheder ydermere kender og har erfaring med skandinavisk design og vores specielle vejrforhold er blot et ekstra plus," udtaler Aarhus Letbane I/S' direktør Claus Rehfeld Moshøj.

De to andre bydende konsortier var OHL/Vossloh og Alstom. Siemens var også prækvalificeret, men trak sig. Yderligere tre andre konsortier havde i sin tid ansøgt om prækvalifikation, men fik altså ikke adgang til udbudsrunden, der foregik som udbud efter forhandling.

Tango og Variobahn
Selve letbanemateriellet kommer Stadler som nævnt til at levere. Og her kan entusiaster glæde sig over, at der bliver tale om hele to forskellige typer, nemlig både modellen Stadler Tango og Stadler Variobahn. Dette hænger sammen med, at en del af materiellet skal kunne køre med højere hastighed på den nuværende Grenaabane.

Tango-vognene får en tophastighed på 100 km/t. Med en længde på 39,2 meter og 5 dobbeltdøre på hver side får de en indretning med samlet 266 sidde- og ståpladser. Disse vogne skal primært bruges på Grenaabanen og vil kun være delvist med lavt gulv. Typen kendes bl.a. fra Lyon og Stuttgart.

Variobahn-vognene vil kun kunne køre 80 km/t. De bliver også kortere, nemlig kun 32,4 m, og vil have 4 dobbeltdøre og 1 enkeltdør i hver side. De indrettes med tilsammen 224 sidde- og ståpladser og vil være rene lavgulvsvogne. Vognene skal køre til Lisbjerg og Lystrup og på Odderbanen. Variobahn bruges bl.a. i Aarhus' norske venskabsby Bergen på "Bybanen", som er en ret ny letbane. Savner man Vestsjællands Trafikselskabs gamle orange og hvide busdesign, kan en tur til Bergens bybane varmt anbefales! Variobahn kører bl.a. også på Tramlink i og omkring Croydon ved London.

Der anskaffes 12 vogntog af hver type.

Kilde: Nyhedsbrev fra Letbanen.dk 30.06.14