Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2013

Movias 10. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

Linje 388 i Kokkedal
De Hvide Busser med en 388-bus i Kokkedal, august 2005. De Hvide har kørt linjen uafbrudt gennem alle udbudsrunder. Foto: Thomas de Laine.

Movia har 21. februar afgjort udbud A10, altså det 10. udbud af almindelig rutekørsel. Udbuddet omfattede hovedsageligt kørsel i Vestsjælland. I alt var 59 busser i udbud svarende til 3,8 pct. af den samlede kørsel for trafikselskabet. Den gennemsnitlige pris pr. køreplantime endte denne gang på 623 kr.

Resultatet er, at de fleste udbudte linjer tilfaldt de nuværende entreprenører, som først og fremmest var DitoBus. Bushistorisk mest interessant beholder De Hvide Busser "Strandvejsbussen", linje 388 mellem Lyngby, Klampenborg, Rungsted og Helsingør. City-Trafik udvider derudover deres aktiviteter lidt i det vestsjællandske, mens Arriva afgiver en smule kørsel og overtager Kalundborg bybusser fra DitoBus.

Udbudsenhederne blev enhed og for enhed så vidt vides fordelt som følger:

  1. Linje 560-563, 565-568 og 571-573 er genvundet af DitoBus.
  2. Linje 551-554 og 556-559, dvs. Kalundborg bybusser, er vundet af Arriva fra DitoBus.
  3. Linje 430R, 520, 545, 549, 551, 554 og 596 er genvundet af DitoBus.
  4. Linje 420R er genvundet af DitoBus.
  5. Linje 425, 482, 486, 488, 499 og 513 gik til City-Trafik. I dag kører Arriva linjerne, bortset fra linje 513, som DitoBus kører, og linje 499, som City-Trafik i forvejen kører.
  6. Linje 421, 422, 481, 483, 484, 485 og 487 er genvundet af DitoBus. Linje 487 køres dog i dag af Arriva.
  7. Linje 570 er genvundet af DitoBus.
  8. Linje 388 er genvundet af De Hvide Busser.

Udbuddet af enhed 9, der bestod af linje 391 i Frederiksværk, er blevet annulleret. Der var ikke indkommet tilbud på denne enhed, og i stedet er kontrakten med Schmidts Turisttrafik forlænget i et år. Linjen vil formentlig blive sendt i udbud sammen med Fjord-bus' linjer i området, hvor kontrakten udløber samtidigt.

Der bliver indsat 41 nye busser i forbindelse med udbuddet, mens de brugte busser vil være af årgang 2007-08. Flere af de nye busser bliver kortere vogne på 8 og 10 meter. Intet mindre end 10 8 m-busser vil således komme i trafik. 21 nye busser vil leve op til Euro 6-normen, mens de resterende nye busser "kun" vil overholde EEV. De brugte busser, der indsættes, opfylder alle Euro 4- eller 5-normen.

Udbuddet medfører i øvrigt også, at de sidste busser i den gamle VT-kontraktbemaling - hvid med orange hjørner - vil forsvinde fra vejene til december 2013.

Kilder: Pressemeddelse fra Movia 22.02.13; bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed fra Movia 05.12.12; bekendtgørelse om indgåede kontrakter fra Movia 09.01.13