Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

EU: Ulovlig statsstøtte til Combus skal kræves tilbage

Af Thomas de Laine

Den danske stats tilførsel af penge til det kriseramte Combus for 10 år siden er nu for anden gang blevet underkendt af en EU-institution. Kommissionen har afsluttet en flere år lang undersøgelse af spørgsmålet, og er nået frem til, at der var tale om ulovlig statsstøtte i forhold til fællesmarkedets regler. Staten skal derfor kræve støtten betalt tilbage fra "selskabet, der har nydt godt af den".

Det statsejede busselskab fik i to omgange i 1999 og 2000 i alt tilført 471,8 mio. kr. for at undgå en konkurs. Combus havde gennem flere år vundet store mængder kørsel ved de amtslige trafikselskabers udbud, men tabte altså penge på kontrakterne. Selskabet blev i januar 2001 solgt med de mange underskudsgivende kontrakter til Arriva for bare 100 kr., dog med den klausul, at handlen skulle gå tilbage, hvis ikke EU-Kommissionen godkendte tilskuddene fra den danske stat.

Godkendelsen kom, men brancheforeningen Danske Busvognmænd, der repræsenterer mange af de busselskaber, der tabte i konkurrencen til Combus, anlagde en sag ved EF-Domstolen, og Domstolen afgjorde i 2004, at der var tale om ulovlig statsstøtte, og at staten skulle kræve pengene tilbagebetalt. Efterfølgende søgte den danske stat Kommissionens godkendelse af støtten på et andet grundlag - noget, Kommissionen altså nu har afvist.

Skal Arriva betale støtten "tilbage"?
Afgørelsen medfører altså, at de ca. 470 mio. kr. skal kræves tilbagebetalt, men det er mindre klart, om det er Arriva, der skal betale. "Vi har hverken nogen stor interesse i den her sag eller nogen holdning til den, for vi mener ikke, vi har noget med den at gøre," siger Jan Wildau, der er kommunikationsdirektør i Arriva.

Transportminister Lars Barfoed (K) er på ferie for tiden, men har i en skriftlig kommentar noteret sig, at staten skal søge beløbet tilbagebetalt. "Vi vil nu, sammen med Kammeradvokaten, nærlæse kommissionens beslutning, så vi kan få foretaget en grundig vurdering af, hvordan vi skal forholde os til kommissionsbeslutningen," hedder det.

Flere partier kræver allerede nu en forklaring på, om Trafikministeriet i 2001 garanterede Arriva, at selskabet ikke senere hen ville skulle betale de tilførte millioner tilbage.

Erstatningssager på vej
Kommissionens afgørelse betyder også, at der er banet vej for, at de private vognmænd, der tabte kørsel til Combus, kan anlægge erstatningssager mod staten. Danske Busvognmænd undersøger nu mulighederne og oplyste i en nyhedsmail i maj måned, hvor resultaterne af Kommissionens undersøgelser begyndte at være klare, at "de vognmænd, der har et erstatningskrav mod staten [vil] kunne gå til danske domstole og få deres sag prøvet. Medlemmerne vil høre nærmere om dette."

Kilder: Epn.dk 14.07.09; Berlingske.dk 14.07.09; nyhedsmail fra Danske Busvognmænd 19.05.09