Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

HTs 10. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

Flere dobbeltdækkere og 13,7 meter-busser er på vej til HT-området. Fredag d. 13. oktober afgjordes HTs 10. udbudsrunde, der kun fik én vinder og ingen tabere. Det var nemlig Arriva Danmark, der vandt al kørslen, og det var selvsamme selskab, der havde det hele i forvejen. Det er første gang i HT-udbudenes historie, at dét sker.

Det lykkedes ikke for visse kræfter i HT at få dobbeltdækkere på både linie 10, 14 og 16, som udbuddet gav mulighed for. Der bliver kun 12 nye dobbeltdækkere, og de kommer til at køre på linie 10. HTs første dobbeltdækkere indsættes om nogle måneder på linie 250S. Fra næste sommer vil der i alt køre mere end 30 på de københavnske gader. "Med op til ni busser i timen får linie 10 hele 80 procent flere siddepladser i myldretiden," siger John Winther (K), der er formand for trafikudvalget under HUR.

Passagererne på linie 14 og 16 bliver dog ikke snydt. De får i stedet 28 nye 13,7 meter-busser ligesom dem, der allerede kører på linie 11. 13,7 meter-busserne har 15-30 pct. flere siddepladser end 12 meter-busserne. De er indregistreret til samme antal passagerer som dobbeltdækkerne, men deres ståpladsantal er overvurderet, hvorfor dobbeltdækkerne reelt har højere kapacitet - og ledbusserne aller højest.

Der har været en del snak om dobbeltdækkerne i buskredse, og der har både været argumenteret for og imod. Et argument går f.eks. på, at passagererne ikke vil være specielt tilbøjelige til at gå ovenpå i dobbeltdækkerne. Andre fremhæver de høje bussers store antal siddepladser. Spørgsmålet har også været diskuteret her på Myldretid.dk i artiklen "Dobbeltdækkere - en fejlinvestering?".

Om HT fejlinvesterer er et godt spørgsmål, men i hvert fald har andre byer rundt om i verden turdet tage springet. Andre nye dobbeltdækkerbyer er f.eks. Lausanne i Schweiz, New York i USA, Victoria i Canada og Belfast i Nordirland.

På alle de resterende linier bliver der tale om brugte, renoverede lavtgulvsbusser i en alder af 2-8 år. De pågældende linier er 30, 37, 171E, 173E, 176, 340, 345, 346, 347, bybusserne i Helsingør (linie 801, 802, 803, 805 og 806) samt natbuslinierne 84N, 92N, 93N og 96N. For linie 171E og 173E's vedkommende er der tale om ledbusser.

Det blev heller ikke i år til flere gasbusser. Der var ikke kommet tilbud med gasbusser i 13,7 meter- eller dobbeltdækkerversioner. De indkomne tilbud med gasbusser som almindelige 12 meter-busser var en del dyrere end dieselbusser, oplyser HT.

Arriva Danmark bevarer sin andel af HT-kørslen på 45,4 pct. og 466 busser. Fire andre busselskaber - Connex Transport (tidl. Linjebus), City-Trafik og Combus - havde også budt. Kontraktsummen blev ca. 960 mill. kr. eller 160 mill. kr. om året i de 6 år, de nye kontrakter varer. Den gennemsnitlige vogntimepris blev 418 kr., hvilket er mindre end budgetteret. HT skriver, at det især er tilbuddene på dobbeltdækkere og 13,7 meter-busser, der har holdt prisudviklingen i ro.

I udbuddet lå Combus' priser visse steder ca. 20 pct. over Arriva Danmarks. Forskellen til Connex Transports tilbud var lidt mindre. En af de bydende entreprenører skulle ifølge Børsen d. 11. september have sagt, at "Udbuddet denne gang ligger driftsmæssigt meget godt for den trafik og den struktur Arriva har".

Med 10. udbudsrunde har 95 pct. af al HTs kørsel været i udbud. De sidste 5 pct. følger i 11. udbudsrunde med virkning fra 2002. Kontrakterne i 10. udbudsrunde træder i kraft ved køreplansskiftet 17. juni 2001.

Som vanligt er det lykkedes HT at få bedre miljø for pengene. 51 af busserne i udbuddet er så miljøvenlige, at de opfylder EURO IV-normen, der først forventes at blive et krav fra 2005. De brugte busser opfylder EURO II- og III-normerne. De nye såvel som de brugte busser får partikelfiltre. Endelig er et årligt miljøsyn på busserne obligatorisk. Det er udviklet af HT i samarbejde med Statens Bilinspektion og Teknologisk Institut. Kravene til chaufførernes arbejdsmiljø er tillige blevet skærpet.

Kilde: Pressemeddelelse fra HT af 13.10.00; Børsen 11.09.00

Se også:

Få bydere ved HT-licitation (10. sep. 00)
HTs 10. udbud igang (16. aug. 00)
Dobbeltdækkere - en fejlinvestering? (artikel, 4. okt. 00)
Entreprenørfakta for Arriva Danmark
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
16. oktober 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/117
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.