Myldretid

Menu

Nyheder

Odense Omnibus 15 er færdigrestaureret

Af Thomas de Laine

Odense Omnibus 15 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Lørdag 27. juli 2024, hvor Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm var særdeles velbesøgt, gjorde Odense Omnibus 15 flere ture på veteranbusruten rundt om Valsølille Sø. Her er der afgang fra forpladsen. Foto: Thomas de Laine.

Det er ikke mange, der har tydelige erindringer om Odense Omnibus, men det var et selskab, som i 1923 etablerede bybuskørsel i Odense, nemlig i første omgang mellem Bolbro og centrum. Senere kom der flere linjer og busser til. Selskabet forsvandt imidlertid allerede i 1952, hvor en ny trafikordning indførtes i Odense, og sporvejen nedlagdes. Derefter stod det nye, kommunale Odense Bytrafik for bybusbetjeningen.

Odense Omnibus fik leveret 6 Volvo B513 i 1948-49, som alle fik påbygget karosseri hos Ørum-Petersen i Herning efter tegninger af arkitekt Biilmann Petersen, som skal have ladet sig inspirere fra London, Paris og Prag. Busserne var 9 meter lange med en enkelt foldedør bag forakslen og én mere bagest. De kunne rumme 22 siddende og 20 stående passagerer. De seks busser, Odense Omnibus vogn 11-16, blev overtaget af det nye Odense Bytrafik 1. juli 1952, hvor de fik numrene 3-8. Odense Omnibus' øvrige vognpark var primært "trambusser" fra Triangel, og dem ville Odense Bytrafik ikke vide af. Men Volvo'erne kørte videre hos Odense Bytrafik til 1964.

En af disse Volvo'er er nu blevet færdig som køreklar museumsvogn på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Mere præcist er der tale om Odense Omnibus vogn 15 og senere Odense Bytrafik vogn 7. Efter udrangering fra Odense kom bussen til Nyborg Bytrafik, hvor den kørte til 1967. Sporvejshistorisk Selskab overtog den til bevaring helt tilbage i 1970, og den fremstod da i Nyborg Bytrafiks gule bemaling. Foreningen anskaffede i 1971 desuden en søstervogn, ex. Odense Bytrafik nr. 8, som ophuggedes til reservedele.

I 1970 havde Sporvejshistorisk Selskab endnu ikke et museum, men var fortsat på udkig efter et sted, hvor man kunne etablere sådan et. Først nogle år senere kom man i gang med at bygge den første remise på Skjoldenæsholm, og da man i maj 1978 slog dørene op her, var der langt fra plads til alt museumsmateriellet. Indtil for ret få år siden opbevaredes store dele af foreningens samling i depoter på gårde og lignende i omegnen. Restaureringsarbejdet på Odense Omnibus 15 begyndte ikke før 2002, hvor bussen - endnu i Nyborg Bytrafiks farver - blev fragtet fra et af disse opbevaringssteder til Odense, hvor et hold gik i gang med arbejdet. Efter 22 år fremstår bussen nu som ny. Den bestod syn i midten af maj 2024 og blev indregistreret 28. juni på sit oprindelige registreringsnummer M 17.815. Dagen efter blev den "genindviet" på museet - på 75-årsdagen for den oprindelige indregistrering! Bussen har derefter gjort flere ture på museets veteranbuslinje rundt om Valsølille Sø. Den kan også bestilles til kørsler ved f.eks. bryllupper, men er ellers at se i busudstillingshallen på museet.

Ud over Odense Omnibus 15 har Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm en håndfuld Odense Bytrafik-busser i samlingen, nemlig Odense Bytrafik nr. 10 og 30 fra 1952, nr. 130 fra 1982, nr. 140 fra 1987 og nr. 38 fra 2002. Dermed er busserne faktisk bedre repræsenteret end sporvognene, når det gælder Odense, men Odense Sporvej vogn 12 fra 1913 samt bivognene 51 og 59 fra henholdsvis 1911 og 1913 findes også på museet. Og siden 2022 kører der som bekendt igen sporvogne i Odense.