Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Crossway-laventrébussen er blevet elektrisk

Af Thomas de Laine

Iveco Crossway LE som dieselbus
Iveco Crossway LE i 13 m-dieselbusudgave. Dette eksemplar er nyleveret til Odense bybusser, men blev i 2021 overført til kørsel på linje 250S i København. Med den elektriske udgave af Crossway-laventrébussen skulle der være en chance for, at de mange Crossway LE-dieselbusser kan få en afløser fra samme producent. Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2021.

Langt om længe er elbusudgaven af Iveco Crossway som laventrébus denne forsommer blevet præsenteret. Over mere end ti år har laventréudgaven af Ivecos Crossway-model, som også er bygget som rutebil med højt gulv, været en ret populær bus blandt danske busoperatører. Alene i Movialand kører der omkring 150 busser af typen, men der har været endu flere, idet de ældste har nået at passere pensionsalderen. Vikingbus i Køge Bugt-området har til eksempel en vognpark, som består næsten udelukkende af denne model. Busserne har været stabile og økonomiske, men de sidste par år er der ikke rigtig kommet flere af dem. For der var tale om dieselbusser.

Det er der rådet bod på nu, hvor Iveco har lanceret "Crossway Low Entry Elec". Den kan fås som både 12 m- og 13 m-bus og i en variant optimeret til bykørsel eller en variant til regional kørsel. Bussen anvender tydeligvis nogle af sin motoriserede forgængers opbygninger og designvalg, og strukturelt er elbusudgaven baseret på CNG-gasbusversionen, oplyses det. Afhængigt af køberens valg forsynes bybusudgaven med batterier, der generer 346, 416 eller 485 kWh, mens udgaven til regionalkørsel får enten 416 eller 485 kWh. Opladning tager 5 timer med stik eller pantograf, og rækkevidden skulle være omkring 400 km. Som de øvrige Crossway-modeller skal elbusversionen bygges på Vysoke Myto-fabrikken i Tjekkiet.

Andre nye Iveco-elbusser

En stor del af den kollektive transport er som bekendt de mange former for behovsstyret trafik, der bruger minibusser (Flextrafik), ligesom der bruges minibusser på visse ordinære busruter. Til den slags brug har Iveco nu lanceret den eldrevne minibus eDaily, der i Line-versionen har op til 22 siddepladser. Den kan også fås som et chassis, som andre karosseribyggere kan opbygge deres modeller på. Batterikapaciteten er her 111 kWh, og minibussen kan bl.a. lades fra offentlige ladestandere, ligesom den kan lynoplades. Line-varianten kan leveres fra begyndelsen af 2024, og senere samme år kommer der også andre elektriske versioner, f.eks. eDaily Access.

Iveco har derudover en række modeller, flere nu også som elbusser, der ikke rigtig ses i Danmark. F.eks. er Iveco Streetway-bybussen, som er målrettet markederne i Central-, Øst- og Sydeuropa samt Afrika, Mellemøsten og Asien, nu også lanceret som elbus. En ny generation af E-WAY-modelrækken er derudover planlagt til at komme i andet halvår 2024 og vil omfatte både en 9,5 m-midibus, en 12 m-bybus og en ledbus, hvoraf de to sidste tillige bygges i BRT-versioner. Endelig bør det nævnes, at Iveco/Irisbus har produceret trolleybusser i en længere årrække.

Kilde: Pressemeddelelse fra Iveco 20.06.23