Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2022 ➜
Brintbus sat i drift på 300S
Af Thomas de Laine
Brintbussen til linje 300S på Nobinas garageanlæg på Fabriksparken i Glostrup 16. december 2021, endnu inden bussen fik påsat vognnummer 6488. Selvom den skal køre fast på linje 300S, er bussen ikke blevet udstyret med blå hjørner. Foto: Bo Kristensen.
Premieren på brintbusser i Movialand fandt sted mandag eftermiddag 10. januar 2022, hvor en eftermiddagstur på linje 300S havde fået indsat vidunderet: en CaetanoBus af typen "H2.City Gold", som er udviklet i et samarbejde mellem Toyota og den portugisiske busproducent Caetano.
Det er Nobina i Glostrup, der har indsat bussen som forsøg. Da linje 300S senest var i udbud (Movias udbud A18) var brintbusforsøget en del af pakken med linje 30E og 300S, som Nobina altså genvandt. Bussen skal køre i mindst 24 måneder, og Nobina er ansvarlig for at tilvejebringe bus, tankanlæg og brændstof og skal stå for drift og service mv. I praksis har Nobina lejet forsøgsbussen af Toyotas mobilitetsselskab KINTO.
Brint som drivmiddel
På dette sted er det måske værd at forklare, hvad en brintbus egentlig er: H2.City Gold-bussen bærer på taget tanke, der til sammen rummer 37,5 kg brint, og er udstyret med en brændselscelle på 60 kW, som under tilførsel af ilt konverterer brinten til elektricitet. Processen udleder kun vand, og brintbusser er derfor at regne for "nulemissionsbusser". Elektriciteten driver en elmotor, der yder 180 kW. Det svarer til, at bussen har 241 hk. Overskydende energi fra brændselscellen eller fra nedbremsning kan også lagres i et 44 kWh-batteri, som elmotoren senere kan trække på.
Bussen vil med andre ord af en passager blive oplevet som en elbus, men i stedet for, at bussens batteri skal lades op med strøm, tanker man brintbussen med brint. Det tager 9 minutter at tanke bussen helt op, og kapaciteten svarer til en rækkevidde på 400 km. I modsætning til de almindelige 300S-busser er brintbussen kun 12 m lang og toakslet. Der er plads til 69 passagerer.
Brint hedder også hydrogen og optræder typisk som H2-molekyler, hvilket altså har lagt navn til Caetanos brintbusmodel. I forbindelse med bussens indsættelse har nogen øjensynligt følt et behov for at berolige offentligheden med, at sikkerheden er i orden, for er brint nu ikke særdeles brandfarligt? Under alle omstændigheder har Toyotas danske pressechef Anders Tystrup fortalt i B.T., at brinttankene er konstrueret af "plastik liner" og har både en kulfiberskal og en glasfiberskal. Man har sågar udsat designet for eksplosions-, kollisions- og skudtest, og små sensorer sikrer, at brinten lukkes ud (brint koger allerede ved ca. -250 °C og vil således stige til vejrs), og bussens system lukkes ned, hvis der opstår den mindste utæthed i tankene.
Grønne busser til lange løb
Brintbusser er mere komplicerede end de efterhånden almindelige batteri-elbusser, men når brintbusser er interessante, skyldes det bl.a. mulighederne for, at de kan have en bedre rækkevidde end batteribusserne. På regionale busruter kan en bus godt skulle tilbagelægge 5-700 km om dagen, og her har man i flere tilfælde fravalgt elbusser i forbindelse med de senere udbudsrunder, hvor der ellers i stort omfang er indgået kontrakter om elbuskørsel.
Linje 300S, hvor brintbussen nu er indsat, er ca. 25-35 km lang, afhængig af om det måles på en "kort tur" med endestation ved Lyngby station eller en "lang tur" til Gl. Holte. I begge tilfælde går ruten ad Ring 3 og har sydlig endestation ved Ishøj station. Et almindeligt heldagsløb på linje 300S på hverdage kan godt omfatte 6 dobbeltture eller ca. 350 km, hvortil kommer tomkørsel til og fra garagen i Glostrup.
I Movias udbudsmateriale, hvor brintbusforsøget indgik, kunne man bl.a. læse (side 50): "Operatøren forpligter sig til at anvende brintbussen i længst mulige vognløb på samtlige driftsdøgn, under hensyntagen til bussens rækkevidde." Al begyndelse er dog som bekendt svær, og i den første uge har bussen ifølge Myldretids oplysninger alene kørt en enkelt eftermiddagstur på premieredagen, cirka halvanden dobbelttur tirsdag 11. januar og en enkelt dobbelttur om morgenen onsdag 12. januar.
Brintbusser har dog allerede præsteret en mængde kilometer på de danske veje. I foråret 2020 blev der indsat tre Van Hool-brintbusser i Aalborg Kommune, nærmere bestemt 1 bus på linje 17 (køres af Keolis) og 2 busser på rute 42/72 (Arriva). Også disse er kun til låns og skal efter planen køre frem til april 2023.
Kilder: Pressemeddelelse fra Toyota 11.01.22; BT.dk 11.01.22; udbudsmateriale til Movias udbud A18, september 2019