Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Odense-udlicitering vedtaget

Af Thomas de Laine

Fra 2002 skal 25 pct. af Odense Bytrafik udliciteres. Det vedtog byrådet i Odense på sit møde d. 7. juni. Miljø- og Teknikudvalget havde, som tidligere omtalt på disse sider, på baggrund af en analyse indstillet til byrådet, at udliciteringen fandt sted.

Udvalget indstillede, at Odense Bytrafik påbegyndes udliciteret om 2 år, og at der (i første omgang) udliciteres 25 pct. af selskabet, hvilket vil sige 25 pct. af de ansatte (tjenestemænd vil ikke blive omfattet af licitationen). Der skal udbydes hele linier, og udbudsmaterialet skal mht. personalemæssige forhold udarbejdes i samarbejde med borgmesterforvaltningen og desuden forelægges Miljø- og Teknikudvalget, inden licitationen påbegyndes.

Ifølge EU-reglerne om egenproduktion, er bustrafik, der både udføres og administreres af en kommune, undtaget reglerne for udlicitering. Således har man i Odense og Århus hidtil ikke villet udlicitere bybusdriften. Der har været opnået store besparelser ved udlicitering i de amtslige trafikselskaber, og det har fået Odense Kommune til gennem flere år at overveje salg eller hel eller delvis udlicitering af Odense Bytrafik. Derfor vedtog byrådet i juni 1999 at der skulle foretages en analyse af en eventuel udlicitering i Odense. Det er den analyse, man nu udliciterer på baggrund af.

Odense Bytrafik blev dannet i 1952 som et kommunalt selskab. Det er vokset meget med årene, og omfatter nu 133 busser, to busanlæg og ca. 265.000 køreplantimer. Bussernes gennemsnitsalder er 11,2 år. 50-årsjubilæet i 2002 kan så fejres med de første udliciteringer i Odense.

Kilde: Danske Busvognmænd nr. 7-8/juli-august 2000

Se også:

Odense Bytrafik privatiseres (13. maj 00)
Sagsresume fra Odense Kommunes hjemmeside
 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
8. juli 2000

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Måske elektriske ledbusser på linje 2A (12. jun. 17)

Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/99
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.