Nyheder ➜
Fynsk storudbud på trapperne
Af Thomas de Laine
Rute 110 mellem Odense, Haarby og Assens er planlagt sendt i udbud sammen med over 200 andre fynske busser. I 2010 var det Arriva, der vandt det store regionalruteudbud på Fyn, og dengang indsatte man bl.a. denne Irisbus Crossway LE. Thomas B. Thriges Gade i Odense i sommeren 2011. Foto: Thomas de Laine.
FynBus barsler med et meget stort udbud af buskørslen på Fyn. Udbuddet skal indeholde Region Syddanmarks regionalruter samt al kørslen i Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland og Nordfyns kommuner. Derudover indgår bybuskørslen i Nyborg og Middelfart kommuner såvel som lokalkørslen i Nyborg, Middelfart og Svendborg kommuner. Alt i alt cirka 240 busser og 363.855 årlige afregningstimer - det samme som hovedparten af kørslen uden for Odense.
Forberedelserne til udbuddet har været i gang længe, og en markedsdialog fandt sted i foråret 2024. I december og januar har der igen været markedsdialog; denne gang om nogle forholdsvis endelige udkast til dele af udbudsmaterialet. Beskrivelsen her er baseret på denne udgave. Det skal bemærkes, at der er mindre uoverensstemmelser mellem busantallene i visse delkontrakter i udkastet til udbudsmaterialet.
Udbuddet vil være inddelt i 12 delkontrakter, som er grupperet i én pakke med med geografisk vægt på den nordvestlige del af Fyn og en anden pakke på den sydøstlige del.
Pakke 1, Nordvestpakken, omfatter ca. 125 busser og 208.258 årlige afregningstimer:
- Assens Kommunes 20 lokalruter med 22 busser og 12.879 årlige afregningstimer
- Kerteminde Kommunes 8 lokalruter og kørsel på 1 fælleskommunal rute med 10 busser og 8.171 årlige afregningstimer
- Nordfyns Kommunes 20 lokalruter med 22 busser og 11.548 årlige afregningstimer
- Middelfart bybusser med 2 busser og 5.571 årlige afregningstimer
- Middelfart Kommunes 10 lokalruter med 10 busser og 7.176 årlige afregningstimer
- Regionalruterne 100A/152, 200A, 300A, 400A, 110/111, 122, 130/131, 268 og 885 samt 14 uddannelsesruter med 61 busser og 163.005 årlige afregningstimer
Pakke 2, Sydvestpakken, omfatter ca. 112 busser og 155.380 årlige afregningstimer:
- Faaborg-Midtfyn Kommunes 26 lokalruter med 40 busser og 23.821 årlige afregningstimer
- Langeland Kommunes 6 lokalruter med 7 busser og 3.122 årlige afregningstimer
- Nyborg bybusser med 3 busser og 5.490 årlige afregningstimer
- Nyborg Kommunes lokalruter med 14 busser og 9.533 årlige afregningstimer
- Svendborg Kommunes lokalruter med 11 busser og 5.449 årlige afregningstimer
- Regionalruterne 800A/900A, 912/913, 920/921, 161/162 og 195 samt 9 uddannelsesruter med 40 busser og 108.090 årlige afregningstimer
Der kan kun bydes på hele pakke 1, hele pakke 2 eller kombinationen af begge pakker. Tilbudsfristen var i december planlagt til at være 9. april 2025 med beslutning om tildeling af kørslen primo juni.
De to udbudspakker. Rød er pakke 1, og blågrøn er pakke 2. Illustration: FynBus.
Kørslen på regional- og uddannelsesruterne samt bybusserne i Middelfart og Nyborg skal være med "nulemission", hvilket formentlig i praksis kommer til at betyde elbusser. På lokalruterne kan der bydes parallelt med diesel- og nulemissionskørsel, hvor nulemission favoriseres i tildelingskriteriet. De delkontrakter, som bliver med nulemission, vil løbe i 12 år fra januar 2027 og kan forlænges yderligere 2 gange 2 år. Dieselkontrakterne vil kun være 4-årige, også fra januar 2027, og de kan forlænges i op til 6 gange 2 år. Med andre ord vil kontrakterne komme til at løbe helt ind i 2040'erne.
Fyn har haft en vis tradition for udbud, der omfatter meget store dele af kørslen på én gang. Første gang var i 1995, dengang de regionale ruter håndteredes af Fyns Amt. Ved den lejlighed blev den store vinder DSB busser, det senere Combus. Her 30 år senere vil de store spillere nok være ganske interesserede i at deltage i kampen om over 200 busser på Fyn.
Kilde: Foreløbig udgave af dele af udbudsmaterialet pr. december 2024