Myldretid

Menu

Nyheder

Fynsk storudbud på trapperne

Af Thomas de Laine

Rute 110 i Odense
Rute 110 mellem Odense, Haarby og Assens er planlagt sendt i udbud sammen med over 200 andre fynske busser. I 2010 var det Arriva, der vandt det store regionalruteudbud på Fyn, og dengang indsatte man bl.a. denne Irisbus Crossway LE. Thomas B. Thriges Gade i Odense i sommeren 2011. Foto: Thomas de Laine.

FynBus barsler med et meget stort udbud af buskørslen på Fyn. Udbuddet skal indeholde Region Syddanmarks regionalruter samt al kørslen i Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland og Nordfyns kommuner. Derudover indgår bybuskørslen i Nyborg og Middelfart kommuner såvel som lokalkørslen i Nyborg, Middelfart og Svendborg kommuner. Alt i alt cirka 240 busser og 363.855 årlige afregningstimer - det samme som hovedparten af kørslen uden for Odense.

Forberedelserne til udbuddet har været i gang længe, og en markedsdialog fandt sted i foråret 2024. I december og januar har der igen været markedsdialog; denne gang om nogle forholdsvis endelige udkast til dele af udbudsmaterialet. Beskrivelsen her er baseret på denne udgave. Det skal bemærkes, at der er mindre uoverensstemmelser mellem busantallene i visse delkontrakter i udkastet til udbudsmaterialet.

Udbuddet vil være inddelt i 12 delkontrakter, som er grupperet i én pakke med med geografisk vægt på den nordvestlige del af Fyn og en anden pakke på den sydøstlige del.

Pakke 1, Nordvestpakken, omfatter ca. 125 busser og 208.258 årlige afregningstimer:

Pakke 2, Sydvestpakken, omfatter ca. 112 busser og 155.380 årlige afregningstimer:

Der kan kun bydes på hele pakke 1, hele pakke 2 eller kombinationen af begge pakker. Tilbudsfristen var i december planlagt til at være 9. april 2025 med beslutning om tildeling af kørslen primo juni.

Overblik over kørslen, der sendes i udbud
De to udbudspakker. Rød er pakke 1, og blågrøn er pakke 2. Illustration: FynBus.

Kørslen på regional- og uddannelsesruterne samt bybusserne i Middelfart og Nyborg skal være med "nulemission", hvilket formentlig i praksis kommer til at betyde elbusser. På lokalruterne kan der bydes parallelt med diesel- og nulemissionskørsel, hvor nulemission favoriseres i tildelingskriteriet. De delkontrakter, som bliver med nulemission, vil løbe i 12 år fra januar 2027 og kan forlænges yderligere 2 gange 2 år. Dieselkontrakterne vil kun være 4-årige, også fra januar 2027, og de kan forlænges i op til 6 gange 2 år. Med andre ord vil kontrakterne komme til at løbe helt ind i 2040'erne.

Fyn har haft en vis tradition for udbud, der omfatter meget store dele af kørslen på én gang. Første gang var i 1995, dengang de regionale ruter håndteredes af Fyns Amt. Ved den lejlighed blev den store vinder DSB busser, det senere Combus. Her 30 år senere vil de store spillere nok være ganske interesserede i at deltage i kampen om over 200 busser på Fyn.

Kilde: Foreløbig udgave af dele af udbudsmaterialet pr. december 2024