Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Movias 15. udbud i gang

Af Thomas de Laine

Arriva 1247 på linje 8A
En af linje 8As mange Volvo B7RLE-busser arbejder sig mod Valby ad Jagtvej. Foto: Thomas de Laine 2. maj 2015.

Movia har nu igangsat udbud A15 af almindelig rutekørsel. Der er tale om linjer på Vestsjælland og fire linjer i Hovedstadsområdet. Til sammen udgør kørslen ca. 175.000 årlige køreplaner og 54-56 driftsbusser. Fristen for at søge om prækvalifikation er 24. oktober, og en afgørelse på udbuddet kan nok som vanligt forventes til foråret. Kørslen skal ske efter de nye kontrakter fra køreplansskiftet 10. december 2017.

Udbuddet er opdelt i følgende enheder, hvis indhold dog kan blive justeret:

  1. Linje 501A og 502 i Holbæk-området. Kørslen udføres i dag af DitoBus.
  2. Linje 405, 406, 408, 415 og 467 i Ringsted-området. Kørslen udføres i dag af DitoBus.
  3. Linje 901, 902, 903, 904 og 905 i Slagelse-området. Kørslen udføres i dag af Keolis.
  4. Linje 591, 592, 593 og 595 i Høng-området. Kørslen udføres i dag af Keolis.
  5. Linje 37 i København. Kørslen udføres i dag af Arriva.
  6. Linje 8A i København. Kørslen udføres i dag af Arriva.
  7. Linje 65E i Nordsjælland. Kørslen udføres i dag af Umove, men linjen køres fra december 2016 af Keolis på en 1-årig kontrakt, jf. tidligere omtale her på Myldretid. Elbusprojektet spøger stadig, idet Movia vedrørende denne udbudsenhed har en option på at stille to af linjens busser til rådighed for entreprenøren.
  8. Servicebuslinje 835 i Ballerup-området. Kørslen udføres i dag af Nobina.

De udbudte kontrakter er 6-årige med mulighed for forlængelse i op til yderligere 6 år. Undtaget herfra er linjerne 8A og 901-905, hvor kontrakten er på blot halvandet år med mulighed for forlængelse i yderligere halvandet år. For linje 8A's vedkommende drejer den ekstraordinært korte kontrakt sig vel om, at der bliver behov for mindre kørsel, når metrocityringen åbner, hvilket ifølge tidsplanen sker medio 2019. Der er ganske vist en linje 8A i det nyligt præsenterede bud på et nyt københavnsk buslinjenet fra samme tidspunkt, men det vil i så fald være kørsel i en anden, måske allerede nu eksisterende kontrakt om andre linjer, og linjeføringen er planlagt radikalt ændret.

Kilde: Udbudsbekendtgørelse afsendt af Movia 22.09.15