Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Elektriske busser til linje 3A i udbud

Af Thomas de Laine

HT 1290 i Ryvang garage
En linje 3-bus i Ryvang garage i 1991, hvor Euro 6 og "opportunity charging" var ren utopi. Foto: Jens Madsen.

Som tidligere omtalt her på siden, planlægges der gennemført et forsøg med to elektriske busser i fuld størrelse (ca. 12 m) på linje 3A i København. Nærmere bestemt er det hensigten at afprøve busser, der oplades ved endestationerne eller med andre ord ved hjælp af udstyr placeret på ruten (såkaldt opportunity charging).

Forsøget var bl.a. omtalt i udbudsmaterialet, da Movia som en del af det nyligt afgjorte udbud A12 havde linjen i udbud. Det blev som bekendt Umove, der vandt linje 3A, men det er ikke Umove, der skal komme med de elektriske busser og det særlige udstyr. Det er derimod Københavns Kommune, som nu har sendt busser og opladere i udbud. Både Movia og E.ON Danmark er dog parter i forsøget, hvis resultater vil blive offentliggjort.

Forsøget vil strække sig over 2 år, og vinderen af udbuddet skal stille såvel busser som opladningsudstyr til rådighed i selve forsøgsperioden samt i en forberedelsesfase på 1-3 måneder, hvor der skal foregå oplæring af værkstedets medarbejdere og linjens chauffører m.fl. Der skal være tale om fuld brugsret til busserne, ladestandere, convertere og andet udstyr med tilhørende indbyrdes forbindelser. Busserne skal indgå i den almindelige drift på linje 3A. "Opladningen, der primært skal foregå ved endestationerne, ønskes derfor at være så hurtig, at bussernes omløbsplaner kan overholdes," hedder det i udbudsbekendtgørelsen. Det kan oplyses, at i den nugældende køre- og vognplan er endestationsopholdene på linje 3A typisk 4-6 minutter i myldretiden, men der kan naturligvis optræde både forsinkede og for tidlige ankomster i praksis, således at rettidig afgang ikke nødvendigvis giver 4-6 minutter til opladning.

I udbudsbekendtgørelsen omtaler kommunen endvidere sit mål om en CO2-neutral kollektiv trafik i 2025, idet testprojektet skal danne grundlag for en senere udrulning i hele eller dele af København. Det fremgår dog samtidig, at der ikke vil være mulighed for at forlænge kontrakten.

Kommunen gennemfører udbuddet som udbud efter forhandling, hvor man vil prækvalificere op til syv deltagende bydere. Man vil i processen være åben over for gode idéer og innovative løsninger. Fristen for at søge om prækvalifikation er 20. april.

Kilde: Udbudsbekendtgørelse af 24.03.15

Se også:

Mere om Movias 12. udbud (7. okt. 14)
Movias batteribusser har længere rækkevidde end ventet (18. maj 14)


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
7. april 2015

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Danmarks Busmuseum har overtaget Busbevarelsesgruppens samling (22. maj 17)

Nye ejere bag Umove (31. mar. 17)

Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/889
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.