Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2014

Måske ledbusser ved genudbud af 5A

Af Thomas de Laine

Ledbus ved præsentation på Rådhuspladsen
Den ene af de fire prøvebusser var denne MAN med hele fem dobbeltdøre. Her ses den på Rådhuspladsen ved præsentationen 29. august 2013. Foto: Thomas de Laine.

Linje 5A i København skal sendes i genudbud i år, og i den nye kontrakt skal der måske indsættes ledbusser på linjen. Det er det positive resultat af den prøvekørsel med ledbusser, der fandt sted sidste år.

Med omkring 20 millioner årlige påstigere er linje 5A landets største buslinje. Intervallet er ned til 3-4 minutter, og med så høj en frekvens gennem smalle gader, mange lysreguleringer og langvarige passagerudvekslinger bliver resultatet let, at flere busser kører lige efter hinanden. Linjen har i forvejen 13,7 meter lange busser, men er alligevel regelmæssigt så overfyldt, at passagerer må efterlades til de efterfølgende busser. Og nu overvejes ruten altså opgraderet til endnu større busser.

Movia foretog i august-oktober 2013 prøvekørsel med fire forskellige ledbusser i drift på netop linje 5A. Forsøgsbusserne adskilte sig en del fra hinanden indretningsmæssigt, herunder antallet og fordelingen af døre langs vognsiden. Evalueringen viste bl.a., at cirka 80 pct. af passagererne var glade for dem, og der var effektivitetsgevinster at hente gennem den enkelte bus' større kapacitet og nogle mere effektive stoppestedsophold, idet flere døre ikke overraskende betyder hurtigere ind- og udstigning.

Faktisk bruger linjens busser i dag omkring en fjerdedel af køreplanens tid på at holde ved stoppesteder. Kan stoppestedsopholdene kortes ned, vil man ikke alene spare penge på driften, men også opnå kortere rejsetider og dermed en mere attraktiv betjening. Endnu mere tid kan spares, hvis der bliver fri ind- og udstigning af alle døre, som det kendes flere steder i udlandet. Prisen pr. kørt time forventes at være stort set uændret med ledbusdrift, men da man skal bruge færre busser, vil de årlige omkostninger ligge 8-10 pct. lavere - og hele 13-15 pct., hvis der indføres fri ind- og udstigning.

Brug af større busser på 5A var allerede inde i billedet ved forrige udbud af linjen, der ledte til den nuværende kontrakt. Dengang blev en 14,6 m-bus fra Norge prøvekørt på ruten, men uden passagerer. Man valgte dog ikke dengang at opnormere linjen til længere busser.

Movia vil nu gennemføre de nødvendige drøftelser med Københavns og Tårnby kommuner om eventuel overgang til ledbusser på linje 5A. Ved en sådan overgang vil der også være omkostninger til ændringer af visse stoppesteder samt (endnu) en ændring af endestationen i Lufthavnen.

Det er Nettbuss, der har den nuværende kontrakt på linje 5A. Knap 50 13,7 meter lange Volvo B12BLE-busser fra 2007-08 bruges på linjen, og kontrakten er med busovertagelse ved kontraktudløb. For at kunne genudbyde linje 5A med ledbusser, skal der altså findes en løsning på, hvad der skal ske med disse busser. Normalt ville Movia overdrage sin overtagelsesforpligtelse til vinderen af den nye kontrakt, men det vil nok være en usædvanligt dyr løsning her. Problemet kompliceres formentlig af, at netop Volvo B12BLE er kendt for at have ringe brændstoføkonomi, og at buslængden 13,7 meter ikke er specielt efterspurgt på brugtmarkedet, da den er et skandinavisk fænomen. Uanset hvad, skal den nye kontrakt på linje 5A have virkning fra december 2015, og udbudsmaterialet kan forventes udsendt i dette efterår.

Hovedstadsområdets hidtil sidste ledbus i rutefart kørte i øvrigt for netop 6 år siden i dag. Det var på linje 300S.

Kilder: Dokumenter til bestyrelsesmøde i Movia 13.03.14