Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nyheder > Nyhedsarkiv > Denne nyhed

Køge-Næstved bliver elektrificeret

Af Thomas de Laine

I søndagens finanslovsaftale mellem Regeringen og Enhedslisten indgår en elektrificering af jernbanestrækningen Køge Nord-Køge-Næstved. Der er afsat 650 mio. kr. over årene 2013-18 til projektet.

Elektrificering af netop denne strækning giver i høj grad mening. For det første er det i forvejen hensigten, at strækningens tog skal føres ad den nye bane Ringsted-Køge Nord-København ind til København, når denne åbner. Dermed kommer stationerne mellem Køge og Næstved også væsentligt "tættere" på København rent rejsetidsmæssigt - noget der nok vil kunne mærkes i en by som Haslev. Når der også kan køres elektrisk mellem Køge og Næstved, undgår man at køre med disse tog på diesel under køreledningerne mellem Køge Nord og København.

For det andet åbner en elektrificering af Køge-Næstved mulighed for, at man ved problemer eller sporarbejder på banen mellem Ringsted og Næstved i stedet kan føre tog over Køge - også selvom der er tale om elektriske tog. Muligheden benyttes til tider i forvejen, men naturligvis i dag med dieseltog, eftersom der for nuværende heller ikke er strøm syd for Ringsted. Men med den elektriske bane Ringsted-Køge Nord-København og elektrificeringen af banen mellem Ringsted og Femernforbindelsen vil der primært køre elektriske tog her, som derfor skal have strøm for at kunne køre via Køge.

Strækningen Køge Nord-Køge-Næstved vil fortsat være enkeltsporet, også mellem Køge Nord og Køge, hvor togene mellem Næstved og København vil skulle dele sporet med togene mellem Køge og Roskilde. Derfor er det begrænset, hvor mange tog der kan køre denne vej mellem København og Næstved.

Kilder: TV2.dk m.fl. 11.11.12; DSB.dk 12.11.12; forslag til finanslov 2013 på Transportministeriets område, august 2013


 
 
Printervenlig version

Nyhedsoversigten
Nyhedsarkivet

 Opdateret sidst:
12. november 2012

Printervenlig version

 Seneste nyheder
Movias 15. udbud afgjort (13. mar. 17)

Myldretid 18 år (25. jan. 17)

A-busserne får frit flow - og siger farvel til laventré (23. dec. 16)

"Boganmeldelse": S-togskøreplanen fra 30. januar 2017 (29. nov. 16)

Ny transportminister: Ole Birk Olesen (28. nov. 16)

Direktørskifte på Jernbanemuseet (1. nov. 16)

Bynet 2019 - Københavns buslinjer efter metrocityringen (20. okt. 16)

Mere om Movias 15. udbud (18. okt. 16)

Ny bog: Busserne fra Sorø (15. okt. 16)

Movias 15. udbud i gang (27. sep. 16)

Nye og evaluerede elbusser i Hovedstadsområdet (5. sep. 16)

Keolis vandt linje 65E (8. jun. 16)

Leasing af elbusser til Movia er sendt i udbud (23. maj 16)

Movia sender nordsjællandske elbusser i udbud (29. apr. 16)

Danmarks Busmuseum åbner 1. juli (31. mar. 16)

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/nyheder/nr/819
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.